نامزدهای اسکار ۲۰۲۲ اعلام شد

اسکار 2022

«قدرت سگ» پیشتاز شد، اما «قهرمان» فرهادی نامزد نشد

نامزدهای نودوچهارمین دوره جوایز اسکار روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن اعلام شد و فیلم «قدرت سگ» ساخته جین کمپیون با نامزدی در ۱۲ رشته ازجمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد، بیشترین بخت را برای دریافت جوایز اسکار امسال دارد.

فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی که پیش‌بینی می‌شد جزو پنج نامزد نهایی اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان باشد، نتوانست به فهرست نهایی راه یابد. پیش‌بینی‌های غالب منتقدان و مجلات سینمایی تقریباً به‌تمامی درست از کار درآمد، اما پیش‌بینی آن‌ها درباره نامزدی «قهرمان»، از معدود مواردی است که به ثمر نرسید و به‌جای فیلم فرهادی، فیلم کمتر شناخته‌شده‌ای از بوتان به نام «لونانا» به این فهرست راه یافت.

«ماشینم را بران» ساخته ریوسوکه هاماگوچی که بر اساس داستانی از موراکامی ساخته‌شده است، بیشترین بخت را برای دریافت جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان دارد. این فیلم که در جشنواره کن هم مورد تحسین واقع شد، در بخش‌های دیگری نظیر بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی هم نامزد دریافت جایزه اسکار شده است، هرچند به نظر می‌رسد درنهایت در همان بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان موفق خواهد بود.

«بدترین آدم» دنیا ساخته یوآکیم تریر از نروژ هم که باز در جشنواره کن تحسین‌شده بود و یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های منتقدان در سال گذشته میلادی است، به فهرست نهایی پنج فیلم غیر انگلیسی‌زبان راه‌یافته است، درحالی‌که این فیلم به طرز عجیبی در جوایز گلدن گلوب نادیده گرفته شد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها فیلم «قدرت سگ»، شبه‌وسترن جین کمپیون، جوایز بهترین فیلم و احتمالاً بهترین کارگردانی را به خانه خواهد برد. این فیلم، روایت جهان زنانه‌ای است که در برابر دنیایی مردانه قرار می‌گیرد.

«قدرت سگ» پیشتاز شد
بر اساس پیش‌بینی‌ها فیلم «قدرت سگ»، شبه‌وسترن جین کمپیون، جوایز بهترین فیلم و احتمالاً بهترین کارگردانی را به خانه خواهد برد.

«قدرت سگ» برای نخستین بار در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی را برای جین کمپیون به ارمغان آورد. کمپیون که در سال ۱۹۹۳ با فیلم «پیانو» نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی شده بود، تنها فیلم‌ساز زنی است که دو بار نامزد این جایزه شده است.

آری وگنر، فیلمبردار «قدرت سگ»، نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شده و نام خود را به‌عنوان دومین مدیر فیملبرداری زن که نامزد اسکار شده، ثبت کرده است.

«تلماسه» ساخته دنیس ویلنوو که یک فیلم علمی- تخیلی است با نامزدی در ده رشته، دومین فیلم موفق در مرحله نامزدی اسکار است که اما به نظر می‌رسد بخت فیلم بیشتر در جایزه‌های فنی خواهد بود و جوایز بهترین فیلم و کارگردانی و بازیگران را به فیلم‌های دیگر واگذار خواهد کرد.

«بلفاست» ساخته کنت برانا و «کودا» ساخته سیان هدر، از دیدنی‌ترین فیلم‌های امسال هستند که در بخش بهترین فیلم نامزد شده‌اند. «بلفاست» نامزد هفت جایزه اسکار ازجمله بهترین کارگردانی هم شده است.

استیون اسپیلبرگ که فیلم موزیکال او «داستان وست ساید» که بازسازی نسخه معروف قبلی است، موردتوجه منتقدان و تماشاگران قرار نگرفت، روز خوبی را پشت سر گذاشت و فیلمش در هفت رشته نامزد دریافت جایزه شد، ازجمله جایزه بهترین کارگردانی.

در بخش بهترین بازیگران مرد، ستارگانی چون خاویر باردم، بندیکت کامبربچ، ویل اسمیت و دنزل واشنگتن با اندرو گارفیلد رقابت خواهند کرد.

بخش بهترین بازیگر زن هم مملو از ستاره‌های سینماست: پنه لوپه کروز برای بازی در فیلم مادران مشابه (پدرو آلمودووار) نامزد دریافت این جایزه است و با ستارگان دیگری چون نیکول کیدمن، اولیویا کولمن، جسیکا چستن و کریستن استیوارت رقابت خواهد کرد.

مستند انیمیشن «گریز» ساخته یوناس پوهر راسموسن از دانمارک که داستان امین نوابی یک پناهجوی افغان را روایت می‌کند، ضمن نامزدی در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان، در بخش بهترین فیلم مستند و همین طور بهترین انیمیشن هم نامزد اسکار شده است. به‌این‌ترتیب اولین انیمیشن بزرگسالان و اولین مستندی به‌حساب می‌آید که در بیش از دو بخش، نامزد اسکار شده است.

امسال برای اولین بار، آکادمی اسکار فیلم‌ها را برای اعضای خود به‌صورت لوح فشرده (دی‌وی‌دی) ارسال نکرد و از آن‌ها خواست که به شکل آنلاین فیلم‌ها را در وب‌سایت مخصوص آکادمی تماشا کنند.

مراسم اسکار روز یکشنبه ۲۷ مارس (هفتم فروردین) برگزار خواهد شد.

درباره نویسنده
حمیده وطنی
حمیده وطنی
دبیر تحریریه

حمیده وطنی گرگری کارشناس ارشد پژوهش هنر، نویسنده و منتقد سینما، فعالیت پژوهشی خود را با نشریه علمی پژوهشی نگره به‌عنوان مدیر داخلی نشریه و فعالیت رسانه‌ای سینمایی را با ماهنامه سینما آغاز کرد مقالات او در نشریات متعددی ازجمله مهر، سینما ویدئو، روزنامه اعتماد ... چاپ‌شده است، او پیش‌تر دبیر تحریریه نشریه «دایره» بود و هم‌اکنون دبیر تحریریه رسانه رسمی فرهنگی هنری سلیس نیوز و دبیر سرویس سینمایی است.

آیتم های مشابه

یادداشتی درباره فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳

مدیر

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی