شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

اوپنهایمر

اوپنهایمر برنده ۷ مجسمه طلایی اسکار شد

اوپنهایمر در شب نود و ششمین دوره جوایز آکادمی اسکار با دریافت ۷ مجسمه طلایی چشم‌ها را خیره ساخت و بهترین فیلم شد، رخدادی که از پیش نیز انتظار آن می‌رفت.

ساخته کریستوفر نولان تقریباً تمام جوایز اصلی این دوره اسکار را از آن خود کرد، ازجمله جایزه بهترین بازیگر مرد که به کیلیان مورفی رسید، چهره‌ای که با بازی تأثیرگذار خود در نقش فیزیک‌دان آمریکایی و «پدر بمب اتم» ستاره اصلی هالیوود در سال ۲۰۲۳ بود.

کیلیان مورفی در حالی اولین جایزه اسکار خود را در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد دریافت کرد که قبلاً در مراسم بفتا و گلدن گلوب هم در همین بخش برای اوپنهایمر جایزه گرفته بود.

اوپنهایمر
کیلیان مورفی در حالی اولین جایزه اسکار خود را در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد دریافت کرد

در اواخر شب اوپنهایمر جایزه بهترین فیلم را نیز گرفت و با این حساب برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول مرد به یک فیلم رسید. آخرین بار این اتفاق برای فیلم هنرمند و بازیگرش، ژان دوژاردن افتاد.

نولان خود نیز اسکار بهترین کارگردانی را برد تا هنگام اعلام اوپنهایمر به‌عنوان بهترین فیلم این دوره دست‌خالی نباشد. گرچه اوپنهایمر قبل از آن در رشته‌های بازیگر نقش مکمل مرد، تدوین فیلم، فیلم‌برداری و موسیقی فیلم برنده اسکار شده بود.

اما فیلم نولان برای رسیدن به این جایگاه رقابتی نه‌چندان ساده با فیلم «بیچارگان» به کارگردانی یوگوس لانتیموس داشت که برنده چهار جایزه اسکار شد، جوایزی که مهم‌ترین آن اسکار بهترین بازیگر زن برای اما استون بود.

با این حساب اما استون هشتمین هنرپیشه زنی است که تا سن ۳۵ سالگی دو اسکار برده است.

او اسکار اول را برای بازی در فیلم لالا لند گرفته بود. پیش از او ستارگانی مانند مریل استریپ، جودی فاستر، الیزابت تیلور، بتی دیویس، لوییز رینا، اولیویا دی هاویلند و هیلاری سوانک قرار خواهد گرفت که همگی به چنین موفقیتی دست پیداکرده‌اند.

اوپنهایمر
بهترین ترانه: بیلی الیش – باربی

دیواین جوی رندولف توانست اولین جایزه شب را از آن خود کند. او به دلیل ایفای نقش در فیلم «جاماندگان» جایزه بهترین بازیگر مکمل زن را کسب کرد.

رابرت داونی جونیور سال ۲۰۰۸ برای فیلم تندر استوایی در همین رشته یعنی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد شده بود، اما اسکار را نبرد.

آن سال اسکار این بخش به هیث لجر رسید که نقش جوکر را در فیلم شوالیه سیاه‌بازی کرده بود، فیلمی که کارگردانش کریستوفر نولان بود.

جنیفر لیم که جایزه بهترین تدوین را برای اوپنهایمر گرفت اولین زنی است که در نزدیک به یک دهه گذشته جایزه بهترین تدوینگر سینما را از آن خود می‌کند.

آخرین باری که یک زن این جایزه را در مراسم اسکار گرفت سال ۲۰۱۵ بود.

 اوپنهایمر
اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی به ژوستین تریه و آرتور هراری برای «آناتومی یک سقوط» تعلق گرفت

«بیچارگان» در ۱۰ رشته اسکار کاندیدا بود که از این نظر با فیلم «قاتلان ماه گل»، اثر مارتین اسکورسیزی برابری می‌کرد، اما آخرین ساخته اسکورسیزی بی‌تردید بزرگ‌ترین ناکام این دوره جوایز آکادمی بود که هیچ مجسمه‌ای را نتوانست از آن خود کند.

سه جایزه اسکار دیگری که فیلم «بیچارگان» دریافت کرد در رشته‌های بهترین گریم، بهترین طراحی لباس و بهترین طراحی صحنه بود.

انیمیشن کوتاه «جنگ به پایان رسیده» جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را از آن خود کرد. یکی از رقیبان این انیمیشن برای کسب جایزه، فیلم «یونیفرم ما» ساخته نرگس مقدم، کارگردان ایرانی بود.‌

در بخش انیمیشن بلند، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بخت با «پسرک و مرغ ماهی‌خوار» بود که برای دومین بار جایزه اسکار را به هایائو میازکی رساند، هنرمند بزرگ ژاپنی که در سن ۸۳ سالگی همچنان خلاق است.

اوپنهایمر
بهترین فیلم‌نامه اقتباسی: داستان آمریکایی – کورد جفرسون

اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی به «آناتومی یک سقوط» تعلق گرفت، اثری به کارگردانی ژوستین تریه و بر اساس فیلم‌نامه‌ای به قلم تریه و آرتور هراری. و اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی هم به «داستان آمریکایی»، با نویسندگی و کارگردانی کورد جفرسون رسید.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد «منطقه موردعلاقه» جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را از آن خود کرد. ‌

جاناتان گلیزر، کارگردان فیلم این جایزه را دریافت کرد. ‌

«منطقه موردعلاقه» (منطقه دلخواه)، فیلمی است درباره هولوکاست که وحشت تماشاگران را برمی‌انگیزد. این وحشت نه با آنچه تماشاگران می‌بینند، بلکه با آنچه می‌شنوند، ایجاد می‌شود.‌

عجیب نیست که این فیلم بهترین جایزه صداگذاری را نیز از آن خود کرد.

اوپنهایمر
بهترین گریم: بیچارگان – مارک کولیر، نادیا استیسی و جاش وستون

این فیلم بر «ابتذال شر» متمرکز است و زندگی خانواده‌هایی را بررسی می‌کند که در جریان جنگ جهانی دوم در همسایگی اردوگاه مرگ آشویتس زندگی می‌کردند.

ساخت این فیلم ۱۰ سال طول کشیده است‌.

جاناتان گلیزر با استفاده از این فرصت سخنانی علیه جنگ در غزه گفت. قبل از مراسم اسکار نیز شماری از حامیان فلسطین با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل سالن تئاتر دالبی لس‌آنجلس شعار به «محاصره غزه پایان دهید» سر داده بودند.

همچنین اسکار بهترین مستند بلند به مستندی درباره جنگ اوکراین تعلق گرفت، «۲۰ روز در ماریوپل» ساخته مستیسلاو چرنوف. «آخرین تعمیرگاه»، ساخته بن پرودفوت و کریس بوزر هم برنده اسکار بهترین مستند کوتاه شد.

اوپنهایمر
اوپنهایمر در شب نود و ششمین دوره جوایز آکادمی اسکار با دریافت ۷ مجسمه طلایی چشم‌ها را خیره ساخت
فهرست برندگان نود و ششمین دوره جوایز اسکار ۲۰۲۴ به‌ شرح زیر است:
بهترین فیلم: اوپنهایمر – ساخته کریستوفر نولان
بهترین بازیگر مرد: کیلیان مورفی – اوپنهایمر
بهترین بازیگر زن: اما استون – بیچارگان
بهترین کارگردان: کریستوفر نولان – اوپنهایمر
بهترین ترانه: بیلی الیش – باربی
بهترین بازیگر نقش مکمل زن: داواین جوی راندولف – جاماندگان
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: رابرت داونی جونیور – اوپنهایمر
بهترین فیلم بین‌المللی: منطقه دلخواه – جاناتان گلیزر
بهترین فیلم‌نامه اقتباسی: داستان آمریکایی – کورد جفرسون
بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی: آناتومی یک سقوط – تریه و آرتور هراری
بهترین موسیقی فیلم: اوپنهایمر – لودویگ گرانسون
بهترین طراحی لباس: بیچارگان – هالی ودینگتون
بهترین گریم: بیچارگان – مارک کولیر، نادیا استیسی و جاش وستون
بهترین صدابرداری: منطقه دلخواه – جانی برن و تارن ویلرز
بهترین جلوه‌های ویژه: گودزیلا منهای یک
بهترین طراحی صحنه: بیچارگان
بهترین فیلم‌برداری: اوپنهایمر – هویت ون هویتما
بهترین تدوین فیلم: اوپنهایمر – جنیفر لیم
بهترین فیلم کوتاه: قصه شگفت‌انگیز هنری شوگر – وس اندرسن و استیون ریلز
بهترین انیمیشن بلند: پسرک و مرغ ماهی‌خوار – هایائو میازاکی
بهترین انیمیشن کوتاه: جنگ تمام شد! با الهام از موسیقی جان و یوکو – دیو مولینز
بهترین مستند کوتاه: آخرین تعمیرگاه – بن پرودفوت و کریس بوزر
بهترین مستند بلند: ۲۰ روز در ماریوپل – مستیسلاو چرنوف

اوپنهایمر

درباره نویسنده
حمیده وطنی
حمیده وطنی
دبیر تحریریه

حمیده وطنی گرگری کارشناس ارشد پژوهش هنر، نویسنده و منتقد سینما، فعالیت پژوهشی خود را با نشریه علمی پژوهشی نگره به‌عنوان مدیر داخلی نشریه و فعالیت رسانه‌ای سینمایی را با ماهنامه سینما آغاز کرد مقالات او در نشریات متعددی ازجمله مهر، سینما ویدئو، روزنامه اعتماد ... چاپ‌شده است، او پیش‌تر دبیر تحریریه نشریه «دایره» بود و هم‌اکنون دبیر تحریریه رسانه رسمی فرهنگی هنری سلیس نیوز و دبیر سرویس سینمایی است.

آیتم های مشابه

نگاهی به نمایش «خارشتر» کار سیدعلی موسویان

مدیر

قسمت دوم «شیطان پرادا می‌پوشد» ساخته می‌شود

مدیر

نمایش فیلم «بیتل‌جوس بیتل‌جوس» تیم برتون در جشنواره ونیز ۲۰۲۴

مدیر