با توجه به گزینههای بیشمار برای انتخاب، حتی وفادارترین طرفداران برکین نیز کیف محبوبشان را رها کردهاند و به مدلهای جدید روی آوردهاند
زمانی که ژان-لوئی دوماس برای اولین بار کیف برکین را طراحی کرد، کیفی ساده با قفل طلایی درخشان و ظاهری کارآمد، تصور نمیکرد که روزی نام آن در میان طراحان و مشتاقان مد مانند نامی مقدس به زبان آید.
حالا، چهار دهه پس از اولین عرضه، کیف هرمس معیار طلایی مد لوکس به شمار میآید و برای خانههای مد رقیب تولید چیزی مشابه بهنوعی وسواس بدل شده است. اگرچه تولید نمونههای مشابه پیشازاین کاری شرمآور به نظر میآمد، حالا ظاهراً طراحان بزرگ این موضوع را بازتعریف کردهاند. در سال ۲۰۲۴، بسیاری از نامهای بزرگ صنعت مد از تلاش برای خلق اسطوره بعدی دست برداشتند و به تولید نسخه مشابه برکین رضایت دادند.
به گزارش ووگ، بهتازگی، راف سیمونز، آدریان آپیولا و میوچا پرادا با نگاهی به گذشته از شناختهشدهترین کیف دستی دنیا الهام گرفتهاند، و بهطور خاص از جزئیات کمربندی آن. به نظر میرسید که یکشبه هر خانه مد نسخه مخصوص خود از کیف کمربنددار را به بازار عرضه کرده تا پرچمش را روی قطعهای از تاریخ مد بزند.
در تلاش برای تقلید موفقیت هرمس، مارکهای خواهر پرادا و میومیو، مدلهای کمربنددار را در بهار ۲۰۲۴ به نمایش گذاشتند. در فصل قبل، موسکینو طرح طنزآمیزش را به این روند اضافه کرد و بند بزرگی را دور کیفهای ساختاری و الهام گرفته از کیفهای اسناد پیچید.
در همین حال، توتم کیف سطلی کمربنددارش را عرضه کرد، درحالیکه تام فورد یک بند الهام گرفته از برکین را روی کیفی با طرحی ساده قرار داده بود.

حالا، با توجه به گزینههای بیشمار برای انتخاب، حتی وفادارترین طرفداران برکین نیز کیف محبوبشان را رها کردهاند و به معادلهای جدید روی آوردهاند. خیلی زود و پسازاینکه دوآ لیپا به خاطر کلکسیون زیورآلات کیف برکینش خبرساز شد، با کیف قفلدار شش هزار دلاری پرادا دیده شد.
سن لوران برای راهاندازی دوباره کیف منتهن از ابرمدل کیت ماس بهره برد که این خود الهامبخش هایلی بیبر شد تا یک ماه کامل از کیفهای برکینش فاصله بگیرد.
جذابیت کیف برکین تنها در قیمت حیرتآور آن نیست، در انحصاری بودن آن نیز هست. بیشتر مردم توانایی خرید آن را ندارند و حتی کسانی هم که قادرند شاید نتوانند مدل دلخواهشان را تهیه کنند. بهاینترتیب، خانههای مد برای رسیدن به این قطعه محبوب راهکاری آسانتر ارائه میدهند. البته قیمتهای چند هزار دلاری ارزان نیست، اما مثلاً از کیف برکین هیمالین ۲۰۰ هزار دلاری جنیفر لوپز بهمراتب در دسترستر است.
در پایان سال ۲۰۲۴، والمارت به خاطر کیف مشابه برکین خود که در شبکههای مجازی به طنز «ویرکین» نامیده شد، موضوع داغ فضای مجازی شد و این کیف ۸۰ دلاری بهسرعت به فروش رسید.
برکین افسانهای به عیاری قطعی در دنیای مد بدل شده و ارزش آن از نشانه موقعیت اجتماعی فراتر رفته و به معیار موفقیت تبدیلشده است.
این آرزوی نهایی علاقهمندان به شمار میآید که بتوانند روزی یکی از این کیفها را داشته باشند؛ اما تا زمانی که آن روز فرابرسد، این همتایان مقرون بهصرفهتر وجود دارند تا حس رضایت حاصل از به دست گرفتن برکین را کمی ملموس کنند.