اندرو گارفیلد؛ تلالوی امید و آرزوهای نیک

اندرو گارفیلد

ابرقهرمانی از وادی کشیش‌ها تا دنیای جنگاوران

اندرو گارفیلد بازیگر توانمندی است و در کارنامه سینمایی او نقش‌های متنوع بسیاری وجود دارد. گارفیلد اخیراً به خاطر درخشش در نقش جاناتان لارسون در موزیکال «تیک، تیک، بوم!» نامزد دریافت جایزه اسکار و برندۀ جایزۀ گلدن گلوب برای بازی در همین فیلم شد.

او آن‌قدر نقش‌های خوب و مثبت بازی کرده که عده‌ای تصور می‌کنند در زندگی خصوصی‌اش هم واقعاً آدم بسیار خوب و نیک کرداری است حال‌آنکه خودش ادعا می‌کند شاید واقعیت امر و ماهیت حقیقی او چیزی ورای این باشد. به‌هرحال آنچه مشخص است تعدد و تنوع نقش‌هایی است که این هنرپیشه ۳۹ ساله بریتانیایی – آمریکایی طی بیش از دو دهه بازیگری ایفا کرده است. اگرچه هیچ‌یک از این نقش‌ها به‌اندازه مرد عنکبوتی (اسپایدرمن) سروصدا نکرده و به گارفیلد شهرت نبخشیده و هر جا به او اشاره می‌شود بلافاصله همگان نام مرد عنکبوتی را به یاد می‌آورند، اما او در قالب‌ شخصیت‌های دیگر هم ایفای نقش کرده  که به‌کلی متفاوت با این قهرمان کمیک استریپی است.

اندرو گارفیلد
گارفیلد آن‌قدر نقش‌های خوب و مثبت بازی کرده که عده‌ای تصور می‌کنند در زندگی خصوصی‌اش هم واقعاً آدم بسیار خوب و نیک کرداری است.

از یک‌سو اندرو گارفیلد در «سکوت»، شاهکار سال ۲۰۱۶ مارتین اسکورسیزی نقش یک کشیش تحت انواع فشارهای روانی را بازی کرده و از سوی دیگر در «تیغه هاکسا» فیلم جنگی پنج سال پیش مل گیبسون نیز سرباز آرمان‌گرایی است که در خطیرترین موقعیت نبرد به منطقه‌ای بازمی‌گردد که گروهی از سربازان کشورش در محاصره دشمن قرارگرفته‌اند و هر آن امکان دارد که کشته شوند و این سرباز در راه نجات آن‌ها جان خود را هم به خطر می‌اندازد.

«راهی برای بازگشت به خانه نیست» (۲۰۲۱) نسخه جدید از مجموعه فیلم‌های «اسپایدرمن» که نسخه هفتم از فرانچیز مرد عنکبوتی به شمار می‌آید مدتی است نمایش جهانی آغازشده و در این فیلم هم گارفیلد شرکت دارد.

«نفس بکش» و «هرگز نگذار من بروم» فیلم‌های جدید اندرو گارفیلد است که در فیلم اول گارفیلد نقش مرد جوانی را بازی می‌کند که بیماری موسوم به پولیو او را فلج و بیمارستانی کرده و در دومی ایفاگر نقش مرد پاک کرداری است که می‌کوشد با اهدای یکی، دو عضو بدنش یکی، دو مریض مشرف‌به مرگ را نجات بدهد اما درنهایت خودش هم می‌میرد.

روش بازی و حضور حساب‌شده اندرو گارفیلد در این فیلم‌ها نشان می‌دهد شناخت وی از بازیگری عمیق‌تر و طیف هنر و میزان کارایی‌اش بیش از آنی است که فقط در حوزه کوچک و نازل اسپایدرمن بگنجد و به این شخصیت کمیک بوکی محدود ‌شود ولی نمی‌توان مردم و رسانه‌ها را بابت اینکه گارفیلد را به‌رغم این هنرنمایی‌ها تا ابد با همان نام و اوصاف مرد عنکبوتی می‌شناسند، سرزنش و متهم به ندیدن سایر مهارت‌های این بازیگر نه‌چندان دور از ایام میانسالی کرد.
در شایعات رایج در خصوص اندرو گارفیلد او گاه به فیلم‌هایی ارتباط داده‌شده که اصلاً در آن‌ها حضور ندارد ولی در سه فیلم جدیدی هم که او واقعاً در آن‌ها حاضر است و در دست تولید یا در نوبت اکران قرار دارند، ویژگی‌های جالبی یافت می‌شود و درنهایت قدرت وی در ایفای نقش‌هایی بسیار متفاوت به نمایش گذاشته می‌شود.

اندرو گارفیلد
اگر به کارنامه هنری اندرو گارفیلد رجوع کنیم، خواهیم دید او به‌ندرت در نقش‌هایی منفی بازی می‌کند.

دریکی از آن‌ها که نام آن «جریان اصلی» (۲۰۲۰) است، گارفیلد نقش یک فرصت‌طلب خیابانی را بازی می‌کند که با انتشار ویدیویی از او در شبکه‌های مجازی مشهور می‌شود اما کاری که او در جریان این ویدیو به آن مشغول است، سرقت از چند مغازه با بر تن داشتن پوستینی از یک موش است، ماجرا به همین حد ختم نمی‌شود و این کاراکتر دردسرساز در همین نمایش یک و نیم دقیقه‌ای رو به آسمان و ماه زوزه می‌کشد، ادای جنگاوران نینجا را درمی‌آورد و در سطح چند خیابان شهر لس‌آنجلس بی‌امان و بی‌هدف می‌دود، بدون اینکه مشخص شود در پی چیست.

گارفیلد دراین‌باره می‌گوید: «قبول دارم که کاراکترم در این فیلم آدمی افراطی است ولی برای هر بازیگری این‌گونه نقش‌ها و کارها یک نوع ارائه روش تازه و تجربه کردن چیزهای نو است. این مهم نیست که می‌توان یا نمی‌توان این کاراکتر را دوست داشت و مهم‌تر از آن، چالش شدید و تازه‌ای است که با قبول و ایفای این‌گونه نقش‌ها آن را تجربه می‌کنید. اغلب بازیگران بزرگ سینما هم‌چنین مسیرهایی را طی کرده‌اند و اگر من آن‌قدر خوشبخت باشم که در مسیری مشابه گام بردارم، گله‌ای نخواهم داشت.»
بدیهی است چنین فیلمی با داشتن کاراکتری ازاین‌دست کاندیدای جوایز برتر سال نخواهد شد اما دو فیلم دیگری که اندرو گارفیلد در آن‌ها بازی کرده کیفیت و کلاس بالاتری دارند و اگر هم او برای‌ آن‌ها نامزد اسکار، گلدن گلوب و بفتا نشود، قطعاً بابت حضور در آن‌ها شماتت هم نخواهد شد.

یکی از این فیلم‌ها «تیک، تیک، بوم!» اقتباسی از نمایش موزیکالی با همین نام ساخته جاناتان لارسون است. در این اقتباس که با کارگردانی لین مانوئل میراندا تهیه‌شده، اندرو گارفیلد نقش لارسون را ایفا می‌کند که یک نمایشنامه‌نویس بسیار بااستعداد بود و کارها و اتفاقات شگفت‌انگیزی که در نمایش‌های او به تصویر کشیده می‌شد، غافلگیری شدید بینندگان و هنر دوستان را در پی داشت. لارسون در سال ۱۹۹۶ فقط چند ساعت مانده به شروع اجرای یکی از نمایشنامه‌های معروف و پرطرفدارش به‌نام «اجاره» درگذشت و درصحنه زندگی نماند تا رونق و موفقیت فراوان این نمایش را ببیند و اقتباس سینمایی آن را هم در اوایل سال ۲۰۲۲ ناظر باشد.

فیلم دیگر اندرو گارفیلد که در نوبت اکران قرار دارد «چشم‌های تامی فی» است که در آن وی در قالب یک سخنران و مددکار اجتماعی بدکردار به‌نام جیم باکر ظاهر می‌شود و فرد روبه‌روی او جسیکا شاستین است که نقش همسر باکر را به‌نام تامی فی بازی می‌کند و این زن همانی است که در عنوان فیلم نیز به‌صراحت به وی اشاره‌شده است.
اگر به کارنامه هنری اندرو گارفیلد رجوع کنیم، خواهیم دید او به‌ندرت در نقش‌هایی منفی بازی می‌کند. نمونه دیگر موجود در این زمینه «زیر دریاچه نقره‌ای» است که یک «فیلم نوآر» مدرن به شمار می‌آید. به‌جز این موارد سایر نقش‌های محوله به گارفیلد تصور و تجسم مردان جوان آرمان‌گرایی است که برای رسیدن به‌حق و حقیقت حاضر به هرگونه فداکاری هستند و شکوه و جست‌‌وجو و اجرای کارهای مثبت اجتماعی در سرلوحه برنامه‌هایشان قرار دارد.

گارفیلد می‌گوید: «نمی‌دانم چرا این برداشت از من وجود دارد اما هر چه هست استودیوها بیشتر در من جوانی را می‌بینند که در شکوه غرق است و وجودی سرشار از امید و آرزوهای نیک دارد و خوشبختی مردم برای او همان‌قدر مهم است که کامیابی خودش. فیلم‌سازان من را فردی می‌انگارند که خوب می‌تواند ترسیم‌گر قهرمانان و اشخاصی باشد که به جامعه خدمات فراوانی را عرضه می‌دارند و دلشان برای مردم عادی و طبقات ضعیف می‌تپد و برای نجات آن‌ها از مخمصه آمادگی همیشگی دارند.»
به گفته اندرو گارفیلد آدم‌هایی مانند او و کسانی که ذاتاً نمی‌توانند بد باشند و به‌تبع آن ناتوان در ارائه نقش آدم‌هایی خبیث آن‌هم در حد کمال! کم نیستند. یکی از آن‌ها تام هنکس معروف است که به مرز ۶۵ سالگی نزدیک شده و طی ۴۰ و اندی سال بازیگری در هالیوود تعداد نقش‌های بد و کاراکترهای منفی او به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و اغلب آن‌ها آدم‌هایی ملایم و به‌اصطلاح خاکستری بوده‌اند حتی در «راه تباهی» (۲۰۰۲) فیلم گانگستری سام مندز هم تام هنکس بیش از آنکه یک گانگستر یا بر اساس نقش اهدایی به او یک قاتل حرفه‌ای در خدمت گانگسترها باشد مردی بود که از سرنوشت تیره‌اش می‌گریخت تا دیگر با گانگسترها رابطه‌ای نداشته باشد. گارفیلد می‌گوید: «تام هنکس از هنرپیشه‌های محبوب من است و بسیار دوست داشت که وجوه بد حاضر و پنهان مانده در کاراکتر اغلب انسان‌ها را به تصویر بکشد و واقعاً شیطان‌صفت و خلافکار باشد اما به‌صراحت اعتراف کرده که این‌جور کارها در توان او نیست و ذاتش در تضاد با این تیرگی‌ها است. من نیز مانند هنکس نمی‌توانم این خصوصیات را به‌طور اکتسابی در وجودم جای بدهم و یک کاراکتر منفی درجه اول و کاملاً موفق در ایفای آن باشم. البته تصویر یک آدم همیشه خوب و مثبت هم که با توجه به کارنامه سینمایی‌ام از من در اذهان ترسیم شده، صحت ندارد و من آن‌قدرها هم آدم خوب و فرشته صفت و عاری از هرگونه خطایی نیستم.»

اندرو گارفیلد
او در قالب‌ شخصیت‌های دیگر هم ایفای نقش کرده که به‌کلی متفاوت با این قهرمان کمیک استریپی است.

بااین‌حال خیلی‌ها اعتقاددارند اندرو گارفیلد برعکس آدام درایور که با او در فیلم «سکوت» همبازی بوده است، فقط می‌تواند در کنار نیکان حرکت کند و همپایی با شیاطین کسب‌وکار او نیست. درایور نیز نقش آدم‌های خوب را کم ایفا نکرده اما در تضاد با گارفیلد در یک‌چشم به هم زدن هم می‌تواند نمایشگر یک چهره کاملاً شیطانی و نماد مسلم آن باشد.

اندرو گارفیلد حتی در نمایش معروف «فرشته‌ها در آمریکا» که بعداً از روی آن یک مینی سریال موفق تلویزیونی هم ساخته شد، در یک نقش مثبت چنان جا افتاد و خوب عمل کرد که جایزه معتبر «تونی» (اسکار تئاتر) را به خود اختصاص داد. حد نهایت بد بودن و سوء‌استفاده از مواهب موجود در مورد گارفیلد بهره‌گیری از نام و شهرتش برای به دست آوردن سریع یک میز در زمان ورودش به رستوران‌های شلوغ بوده و تازه در این موارد نیز او اعتراف می‌کند که خودش پیش‌قدم نشده بلکه مالکان رستوران‌ها و گارسون‌ها پس از شناسایی وی بلافاصله یک میز خالی را برای او جور کرده‌اند. بااین‌حال او معتقد است موفقیتش در فیلم «تیک، تیک… بوم!» و دریافت جایزه گلدن گلوب و نامزدی جایزه بهترین بازیگری در اسکار امسال به خاطر شهرتی است که طی سالیان اخیر در زمینه ایفای نقش آدم‌های خوب و ویژه و اجرای کم نقص آن به دست آورده است.
منبع: امپایر

اندرو گارفیلد
اندرو گارفیلد در سال ۲۰۲۱ برای به تصویر کشیدن جاناتان لارسون در موزیکال تیک، تیک… بوم! نامزد دریافت جایزه اسکار و برندۀ جایزۀ گلدن گلوب شد.

اندرو گارفیلد

اندرو راسل گارفیلد متولد ۲۰ اوت ۱۹۸۳ در بریتانیا است. وی فعالیت حرفه‌ای خود را با حضور در تولیدات تئاتر و تلویزیون بریتانیا آغاز کرد. در سال ۲۰۰۷ در فیلم «شیرها برای بره‌ها» درخشید و در همان سال برای نقش‌آفرینی در فیلم تلویزیونی «پسر شماره یک» برنده جایزه بفتای بهترین بازیگر مرد شد. او در سال ۲۰۱۰ برای بازی در نقش مکمل ادواردو ساورین در فیلم «شبکه اجتماعی» توجه بین‌المللی را به خود جلب کرد و سپس در «هرگز رهایم مکن» ایفای نقش کرد که برای این فیلم هم نامزد دریافت جوایز بفتا و گلدن گلوب شد. گارفیلد برای بازی در نقش مرد عنکبوتی در فیلم ابرقهرمانی «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» (۲۰۱۲) و دنباله‌اش «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲» (۲۰۱۴) به شهرت رسید. او در سال ۲۰۱۶ در درام جنگی «تیغه هاکسا» و فیلم کارگردان بلندآوازه سینما مارتین اسکورسیزی «سکوت» ایفای نقش کرد و برای به تصویر کشیدن دزموند داس در «تیغه هاکسا» نامزد دریافت جوایز اسکار، بفتا و گلدن گلوب در رشتۀ بهترین بازیگر مرد شد. اندرو گارفیلد در سال ۲۰۲۱ برای به تصویر کشیدن جاناتان لارسون در موزیکال تیک، تیک… بوم! نامزد دریافت جایزه اسکار و برندۀ جایزۀ گلدن گلوب شد. او در همان سال بار دیگر نقش «مرد عنکبوتی را در مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» ایفا کرد.

دارن آرونوفسکی

آیتم های مشابه

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر