امیلی ۲۰۲۲ Emily

امیلی

معرفی فیلم‌های پرفروش هفته اول آبان ماه ۱۴۰۱

امتیاز فیلم در سایت آی ام دی بی: ۷.۳ *

فروش فیلم: ۳۰۹ میلیون دلار

کارگردان:  فرانسیس اوکانر

بازیگران اما مکی، فیون وایتهد، الیور جکسون کوهن، الکساندرا داولینگ، آملیا گتینگ، آدریان دانبار، ساشا پارکینسون و جما جونز.

محصول: آمریکا

ژانر:  زندگی‌نامه، درام

داستان فیلم:

«امیلی» داستان زندگی کوتاه امیلی برونته، یکی از مشهورترین و مرموزترین نویسندگان تاریخ ادبیات جهان است که فرانسیس اوکانر، بازیگر استرالیایی به‌عنوان نخستین تجربه کارگردانی خود به معرض نمایش گذاشته است. امیلی نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۲۲ اکران شد و پس‌ازآن در بریتانیا و آمریکا به نمایش درآمده است.

در حاشیه:

«امیلی» روایت زندگی امیلی، یک نابغه طغیانگر است که با محیط پیرامون و اجتماعی که در آن می‌زیست بسیار متفاوت بود. البته این فیلم، از این نظر که دقیقاً مطابق زندگی امیلی نیست، فیلمی تاریخی به‌حساب نمی‌آید و در دل آن، ماجرای عاشقانه‌ای غیرواقعی برای او ساخته‌شده است. فرانسیس اوکانر می‌گوید: «می‌دانم که عده‌ای از این موضوع عصبانی خواهند شد. کسانی مانند برونته شناسان احتمالاً خواهند گفت این چیزها اتفاق نیفتاده است.»

یکی از کارکنان موزه پارسوناژ برونته هم اظهار داشته: «ما مطمئناً هیچ مدرکی مبنی بر اینکه او در زندگی‌اش رابطه عاشقانه داشته است، نداریم و البته برونته هرگز ازدواج نکرد. من فکر می‌کنم مردم دوست دارند این چیزها را درباره زندگی او حدس بزنند. بسیاری از مردم بر این باورند که رمان «بلندی‌های بادگیر»، باآن‌همه شور و اشتیاق، نمی‌تواند توسط کسی نوشته‌شده باشد که رابطه عشقی نداشته است. همه اشتیاقش، نمی‌توانست توسط کسی نوشته شود که رابطه عشقی نداشته است؛ اما او فردی منزوی بود و هیچ مدرکی وجود ندارد که او رابطه عاشقانه‌ای داشته یا اصلاً علاقه‌ای به این موضوع داشت ه است یا نه.»

فرانسیس اوکانر با تأکید بر این موضوع که ترجیح می‌دهد به این فیلم به شکل فیلمی روایتگر دوره‌ای تاریخی نگاه نشود، گفت: «من سعی کردم تصویرها را صمیمی نگه‌دارم و بازی‌ها را بسیار طبیعی. به بازیگران گفتم فراموش کنند که در حال بازی در قطعه‌ای تاریخی هستند و فقط روی صحنه‌ها و اهداف هر صحنه تمرکز کنند. بازی‌ها طوری است که تقریباً مطمئنم کسی در آن دوران این‌طور رفتار نمی‌کرد. ممکن است در موقعیت‌هایی آدم‌ها در آن دوره رسمی رفتار می‌کردند چون قوانینی وجود داشت، اما من واقعاً علاقه‌ای به این موضوع نداشتم. چون فکر می‌کنم داستان محدود می‌شد و برای مخاطبان جذاب نبود.»

برخورد منتقدان هم با فیلم اغلب مثبت بوده است. پیتر برادشاو نویسنده گاردین، ضمن ستایش از فیلم نوشته «بازی زیبا، فیلم‌برداری عاشقانه، تخیل پرشور و گمانه‌زنی». جیسون بیلی منتقد پلی لیست هم از نخستین کارگردانی اوکانر تقدیر کرده و نوشته: «فرانسیس اوکانر بازیگر تبدیل‌شده به کارگردانی بااستعداد و استادی کارکشته.»

فرانسیس اوکانر، بازیگر و کارگردان استرالیایی انگلیسی‌تبار، متولد ۱۲ ژوئن ۱۹۶۷ در وانتج است. وی از سال ۱۹۹۳ فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه بازیگری آغاز نمود. فرانسیس اوکانر، سابقه نقش‌آفرینی در آثاری همچون هوش مصنوعی، فرزند لازاروس، شکارچی، گازشو بگیر، احضار ۲ و ازدست‌رفته را در کارنامه هنری خود دارد. ازجمله افتخارات او می‌توان به نامزدی دریافت یک جایزه ساترن و یک جایزه امپایر اشاره کرد.

سلیس نیوز

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

وانکا ۲۰۲۳ Wonka

حسین تقی پور

قاتلان ماه کامل (۲۰۲۳) Killers of the Flower Moon

حمیده وطنی

نگهبانان کهکشان ۳ (۲۰۲۳) Guardians of the galaxy vol 3

حمیده وطنی