پاک‌سازی و تأثیر آن در میل به زندگی

پاک‌سازی
اگر در محیط شلوغی زندگی می‌کنید، احتمالاً ذهن شما هم مغشوش است. پاک‌سازی برای رهایی از این شلوغی و تشویش یکی از بهترین راهکارهاست.

پاک‌سازی نه‌تنها محیط پیرامون را قابل‌کنترل‌تر و جذاب‌تر می‌کند، بلکه تأثیرات عمیقی نیز در زندگی می‌گذارد و افراد را به زندگی دلگرم می‌کند. پاک‌سازی به‌مانند کندن علف‌های هرزی است که مانع رسیدن نور خورشید به گیاهان یک باغ می‌شود، کندن علف‌های هرز، به گل‌ها فضا و انرژی بیشتری برای شکوفا شدن می‌دهد.

پاک‌سازی می‌تواند ما را از آشفتگی رها سازد و احساس آزادی را به ارمغان بیاورد. فشار و اضطراب را بکاهد، میزان هشیاری و همین‌طور کیفیت زندگی را بالا ببرد و قدردانی را در ما رشد دهد.

چگونه پاک‌سازی کنیم؟

  1. اطراف اتاقی که داخل آن قرارگرفته‌اید را با دقت نگاه کنید و هر وسیله‌ای را که می‌بینید یادداشت کنید، سپس وسیله‌هایی که فکر می‌کنید دورریختنی هستند دورشان را خط بکشید.
  2. روی هر وسیله‌ای به‌طور اختصاصی تمرکز کنید، آن وسیله چه معنایی برای شما دارد؟ آیا بافکر کردن به آن هیجانی مثبت در ذهن شما جرقه می‌زند؟ آیا قابل‌استفاده است و به آن نیاز دارید؟ اگر حس مثبتی به آن ندارید یا به آن نیازی ندارید، پس احتمالاً زمانش فرارسیده که آن را کنار بگذارید.
  3. وسیله‌هایی که نیاز ندارید و کنار گذاشته‌اید را در جعبه یا کارتنی بگذارید و روی آن‌ها را علامت‌گذاری کنید، مانند جعبه خیریه، دوستان، فروش و … چیزهای غیرقابل استفاده را هم دور بیندازید و یا اگر می‌توانید آن‌ها را بازیافت کنید.
  4. زمانی که بسته‌ها آماده شدند، آن‌ها را به مکان مربوط خودشان ببرید. مثلاً کارتن خیریه را به خیریه و… اجازه ندهید که آن‌ها شکل جدیدی از وسایل دورریختنی به خودشان بگیرند.
پاک‌سازی
پاک‌سازی نه‌تنها محیط پیرامون را قابل‌کنترل‌تر و جذاب‌تر می‌کند، بلکه تأثیرات عمیقی نیز در زندگی می‌گذارد و افراد را به زندگی دلگرم می‌کند.

هوشیارانه از خواب بلند شوید!

صبحتان را با بهترین حالت ممکن شروع کنید، با ایجاد یک ذهن آگاه صبحگاهی که به شما کمک می‌کند در طول روز متمرکز و آرام بمانید. داشتن ذهن آگاه صبحگاهی، بخصوص برای آن‌هایی که مشاغل پراسترس یا روزهای شلوغی دارند اهمیت زیادی دارد. صبح هنگام زمان اختصاصی بیشتری قبل از اینکه فشارهای روزمره فرابرسند، خواهید داشت. این نظم و عادت صبحگاهی ازآنجایی‌که به آرامش ذهنی در طول روز کمک می‌کند، برای آن‌هایی که از اضطراب یا افسردگی رنج می‌برند سودمند است.

  1. قبل از اینکه بخوابید برای صبح روز بعد خودتان را آماده کنید. لباس‌های روز بعد را کنار بگذارید و صبحانه یا نهار را هم آماده کنید. به این شکل در صبح کمتر راجع به آن فکر خواهید کرد.
  2. از ساعت‌های کوکی بجای هشداردهنده‌های گوشی همراه استفاده کنید. از نگاه کردن به تلفن همراه در دقایق اولیه صبح بپرهیزید تا روزتان را با حجم عظیمی از پیام‌ها شروع نکنید.
  3. سپاسگزار اولین افکارتان باشید. افکار مثبتتان را یادداشت و آن‌ها را نگه‌دارید. یا فقط به این فکر کنید که برای چه چیزی سپاسگزار هستید؟ ابراز قدردانی در اوایل صبح می‌تواند تأثیر مثبتی بر باقی روز بگذارد.
  4. پس از بلند شدن از رختخواب مقداری آب بنوشید و سپس کمی حرکات کششی انجام دهید و بعدازآن ۵ دقیقه به تمرینات مدیتیشن بپردازید.
  5. در جای موردعلاقه خود بنشینید و یک صبحانه سالم و مغذی را میل کنید و از آن لذت ببرید.
اضطراب
قرار گرفتن صحیح بدن همچنین باعث افزایش ظرفیت ریه، بهبود تنفس و مصرف اکسیژن، ایجاد احساس تندرستی و انرژی بیشتر در شما می‌شود.

قرارگیری صحیح بدن

طرز قرار گرفتن خودتان را بهبود بخشید. داشتن یک حالت مناسب بدنی به این معنی است که عضلات اطراف ستون فقرات متوازن هستند و به‌طور مساوی از بدن شما حمایت یا پشتیبانی می‌کنند. قرارگیری صحیح بدن باعث کاهش کمردرد می‌شود. وضعیت بدنی ضعیف می‌تواند باعث سردردهای تنشی یا میگرنی بسته به افزایش مقدار تنش عضلانی در پشت گردن شود. مطمئن شوید مفاصل و استخوان‌هایتان به‌طور درستی هم‌تراز هستند و در مسیر درست قرار دارند، خمیده بودن شما را در یک حالت غیرطبیعی می‌گذارد و باعث می‌شود انرژی بیشتری مصرف کنید.

قرار گرفتن صحیح بدن همچنین باعث افزایش ظرفیت ریه، بهبود تنفس و مصرف اکسیژن، ایجاد احساس تندرستی و انرژی بیشتر در شما می‌شود. صاف نشستن یا ایستادن روی خلق شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند اعتمادبه‌نفس شما را بالا ببرد. بعلاوه می‌تواند باعث بهبود جریان گردش خون، هضم و درد مفاصل شود.

پاک‌سازی
صبحتان را با بهترین حالت ممکن شروع کنید، با ایجاد یک ذهن آگاه صبحگاهی که به شما کمک می‌کند در طول روز متمرکز و آرام بمانید.

حتماً به موارد زیر توجه بیشتری کنید!

  1. گودی کمرتان را با بلند کردن باسن تقویت کنید. بر پشت خود روی زمین دراز بکشید، زانوها خمیده و کف پاها در حالت صاف باشند. عضلات مرکزی بدنتان را درگیر کنید و کفل (مفصل ران) را به سمت بالا ببرید. در بالا نگه‌دارید و سپس گودی کمرتان را به پایین ببرید و این حرکت را تکرار کنید.
  2. ماهیچه‌های گردن را با تمرین انقباض کردن سر تقویت کنید. به پشت‌روی زمین با زانوهای خمیده و کف پاها صاف دراز بکشید. چانه را به سمت درون به‌سوی قفسه سینه بکشید و برای ۱۰ ثانیه نگه‌دارید و ۱۰ بار آن را تکرار کنید.
  3. وقتی‌که در حالت ایستاده یا نشسته هستید قوز نکنید. مطمئن شوید که پشت و شانه‌هایتان به عقب کشیده می‌شوند. از نشستن طولانی‌مدت پرهیز کنید. اگر پشت میز کار می‌کنید، هر ۳۰ دقیقه استراحت کنید یا بایستید و حرکات کششی انجام دهید. درون آشپزخانه یا محیط کار قدم بزنید، انگشتان پا را تکان دهید.                                                                                                 

                    سلیس نیوز

درباره نویسنده
سیده الهه صادقی

مترجم

آیتم های مشابه

یادداشتی درباره فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳

مدیر

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی