نیکلاس کیج با دنیای بازیگری خداحافظی می‌کند

کیج

نیکلاس کیج؛ می‌خواهم در اوج خداحافظی کنم!

نیکلاس کیج می‌گوید ممکن است «سه یا چهار فیلم دیگر» در کارنامه حرفه‌ای‌اش مانده باشد و افزود که می‌خواهد «در اوج خداحافظی کند».

این بازیگر ۵۹ ساله در تعدادی از فیلم‌های تازه اکران‌ شده امسال ازجمله «برنامه بازنشستگی»، «رنفیلد»، «فلش»، «همدردی با شیطان» و جدیدترین فیلمش «سناریو رؤیایی» بازی کرده است.

بااین‌حال می‌گوید اکنون در حال «تثبیت» برنامه‌ای برای بازنشستگی‌اش است.

نیکلاس کیج می‌گوید: «ممکن است سه یا چهار فیلم دیگر بازی کنم. حس می‌کنم حرفی را که باید با سینما می‌گفتم، گفته‌ام. فکر کنم تا جایی که توانستم باعث پیشرفت بازیگری سینما شده‌ام. می‌خواهم در اوج خداحافظی کنم.»

کیج که ژانویه ۶۰ ساله می‌شود، می‌گوید: «داشتم بررسی می‌کردم چقدر زمان برایم مانده. با خودم گفتم بسیار خب، پدرم در ۷۵ سالگی فوت کرد، من هم دارم ۶۰ ساله می‌شوم. اگر شانس بیاورم ۱۵ سال دیگر یا شاید بیشتر زنده بمانم. اگر پدرم را الگو قرار بدهم، با این ۱۵ سال می‌خواهم چه کنم؟ کاملاً به‌وضوح دیدم که می‌خواهم با خانواده‌ام وقت بگذرانم.»‌

آگوست فرانچسکا، کوچک‌ترین دختر کیج از همسرش ریکو شیباتا، سال گذشته به دنیا آمد. کیج درباره حرفه‌اش می‌گوید: «شاید وقت آن باشد که به تجربه فراگیر پخش آنلاین فکر کنم. نمی‌دانم. باید مرحله بعدی [کارم] را بررسی کنم و هنوز پیدایش نکرده‌ام.»

این بازیگر برنده اسکار که در فیلم‌هایی همچون «گنجینه ملی» و «ترک لاس‌وگاس» بازی کرده، اظهار داشت «نگران» این موضوع است که پس از مرگ از تصویرش چگونه استفاده می‌شود.

«به این خیلی فکر می‌کنم که بعد از مرگ من چه اتفاقی برای تصویرم می‌افتد. نمی‌خواهم مثلاً پیتر لوئه‌وه (بوسه خون‌آشام) یا فرانک پیرس (احضار مردگان) یا کامرون پو (هواپیمای محکومان) یا هریک از این شخصیت‌هایی را که به وجود آوردم، در رایانه‌ای قرار دهند تا تصمیم بگیرد با آن‌ها چه‌کار کند.»‌

نیکلاس کیج درباره آینده‌ای که ممکن است در انتظارش باشد، می‌گوید: «می‌خواهم درروند گزینش (فیلم‌ها) بسیار جدی‌تر و سختگیرتر باشم؛ اما می‌خواهم برای آینده برنامه‌ریزی کنم. می‌خواهم ببینم بعد چه می‌شود.»

کیج
ممکن است سه یا چهار فیلم دیگر بازی کنم. حس می‌کنم حرفی را که باید با سینما می‌گفتم، گفته‌ام

نیکلاس کیج درباره حواشی فیلم اخیرش هم می‌گوید: «سر صحنه فیلم‌برداری فیلم «اوقات خوش در ریجمونت‌های» قربانی مواردی از قلدری شدم و به دلیل نسبتم با فرانسیس فورد کاپولا، فیلم‌ساز مشهور، در استعداد من ابراز تردید کردند. آن‌ها جملاتی از فیلم اینک آخرالزمان را نقل می‌کردند و به‌جای «بوی ناپالم سرصبح» جمله را به «من بوی نیکلاس را سرصبح دوست دارم» تغییر می‌دادند.»

نیکلاس کیج درباره تغییر نامش تصدیق کرد که ممکن است کارگردانان و فیلم‌سازان دوست نداشته باشند نام کاپولا با کارشان مرتبط شود و همین باعث شد او نامش را تغییر دهد.

او می‌گوید: «فکر نکنم هیچ فیلم‌سازی دوست داشته باشد نام کاپولا بر عنوان فیلمش سایه بیندازد؛ بنابراین بیشتر به دلایل کاری نامم را تغییر دادم.»

کیج با صحبت درباره نقشش در فیلم کمدی «ماه‌زده» محصول سال ۱۹۸۷ در کنار شِر، از گفت‌وگوی جالبی که با این خواننده مشهور داشت، پرده برداشت. کیج از خواننده پرسیده بود که چرا او را در این فیلم می‌خواهد و شِر پاسخ داده بود: «من تو را در پگی سو ازدواج کرد دیدم و فکر کردم که مثل یک تصادف رانندگی دوساعته بود و باید تو را می‌داشتم.»

نیکلاس کیج ضمن ارزیابی و مرور آثار گذشته‌اش از «بوسه خون‌آشام»، «ترک لاس‌وگاس»، «بزرگ کردن آریزونا»، «اقتباس» و فیلم «سناریو رؤیایی» به‌عنوان پنج فیلم‌نامه‌ای نام برد که آن‌ها را اوج سفر ۴۵ ساله‌اش در صنعت فیلم در نظر می‌گیرد.

کیج
«سناریو رؤیایی» زندگی یک استاد دانشگاه به نام پل متیوز را به تصویر می‌کشد که به شکلی مرموز در رؤیاهای دیگران ظاهر می‌شود

کیج با نگاهی اجمالی به پروژه‌های آینده‌اش، از جزئیات فیلم آتی‌اش «سناریو رؤیایی» رونمایی کرد.

این فیلم هیجان‌انگیز و کمدی که اخیراً در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد زندگی یک استاد دانشگاه به نام پل متیوز را به تصویر می‌کشد که به شکلی مرموز در رؤیاهای دیگران ظاهر می‌شود. این تغییر ناگهانی در وضعیت زندگی، او را به‌صورت کامل تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ازآن‌پس پل با مواجهه باشهرت، ثروت و توجه رسانه‌ها، با چالش‌های جدیدی روبرو می‌شود. او باید با تغییرات ناگهانی در زندگی شخصی و روابط حرفه‌ای خود مقابله کند.

کیج به تجربه کار در مجموعه‌های تلویزیون هم ابراز علاقه کرده و می‌گوید: «من به تلویزیون فکر می‌کنم. پسرم مرا با سریال «افسارگسیخته» (برکینگ بد) آشنا کرد و دیدم برایان کرانستون (شخصیت والتر وایت در سریال) یک ساعت به یک چمدان خیره شده است. من هیچ‌وقت فرصت نمی‌کنم یک ساعت به چمدان خیره شوم. گفتم: بیا کمی کار تلویزیونی بسازیم.»

کیج
می‌خواهم برای آینده برنامه‌ریزی کنم. می‌خواهم ببینم بعد چه می‌شود

او از قصدش برای رفتن به تلویزیون، درحالی‌که همچنان رویکرد گزینشی به پروژه‌های سینمایی را حفظ می‌کند، گفت و از تمایل برای بیشتر وقت گذراندن با دختر ۱۵ ماهه‌اش به‌عنوان یک عامل انگیزشی نام برد.

کیج درباره تأثیر بردن جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم «ترک لاس‌وگاس» به کارگردانی مایک فیگیس در سال ۱۹۹۵ هم صحبت کرد. او این جایزه را مسبب فراهم کردن آزادی خلاقانه و فراهم کردن فرصتی برای دنبال کردن دیدگاه هنری‌اش دانست. کیج به شوخی گفت که این جایزه «مجالی» برای ساخت فیلم بود و به او اجازه داد با کارگردانان کار و درعین‌حال کنترل خلاقانه‌اش را حفظ کند.

در طول گفت‌وگو کیج در مورد اینکه نزدیک بود دریکی از فیلم‌های «سوپرمن» به کارگردانی تیم برتون بازی کند، نکته جالبی را فاش کرد. این پروژه هیجان‌انگیز درنهایت به دلیل تردیدهای مدیران استودیو متوقف شد. کیج توضیح داد: «تیم برتون پس از موفقیت حمله مریخ! در اوج بود. ما به شکلی باورنکردنی نزدیک شدیم، اما استودیو تصمیم گرفت کل تولید را لغو کند. من معتقدم که آن‌ها در مورد هزینه بالقوه و اینکه آیا سرمایه‌گذاری‌شان جبران می‌شود، نگران بودند.»

کیج
به این خیلی فکر می‌کنم که بعد از مرگ من چه اتفاقی برای تصویرم می‌افتد

نیکلاس کیج اشاره‌ای هم به ساخت دنباله فیلم موفق «اربابان جنگ» ساخته اندرو نیکول کرد. او اظهار داشت: «از مارس سال آینده فیلم‌برداری در مراکش آغاز خواهد شد.»

در این دنباله، کاراکتر کیج (اورلو) از داشتن فرزند پسری با نام آنتون (اسکارشگورد) مطلع می‌شود؛ آنتون سعی دارد به‌جای حرکت در مسیری سالم جا پای پدر گذاشته و با ارسال ارتشی از سربازان مزدور برای مبارزه به‌جای آمریکا در خاورمیانه حتی روی دست او بزند.

نیکلاس کیج

آیتم های مشابه

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر