نگاهی به مدهای برگزیده ۲۰۲۳ و ادامه آن‌ها در سال ۲۰۲۴

۲۰۲۳

سال ۲۰۲۳، سال تضاد در سبک‌های مختلف مد یا نوآوری‌های تجربی عجیب

سال ۲۰۲۳ پر از لحظات برتر سبک لباس و طراحی بود. از ریحانا گرفته که در اجرای بین دونیمه سوپر بال خبر بارداری دومش را در سرهمی و کت قرمز گیلاسی اعلام کرد تا بیانسه که تور رنسانس را به صحنه بزرگ مد تبدیل کرد.

تینا بورگوس، بنیان‌گذار و طراح ارشد فروشگاه آنلاین «کووت + لو» دو نفر دیگر را هم به این فهرست اضافه می‌کند: مگی اسمیت که در ۸۸ سالگی به‌عنوان مدل در عکس‌های مارک «لووی» ظاهر شد و فیبی فیلو، طراح اسبق سلین و کلوئه که نشان تجاری‌اش «اپونیموس» را راه‌اندازی کرد.

کیتی دولین، دستیار دبیر بخش گرایش‌های مد در شرکت اطلاعاتی «استایلوس»، در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال، سال ۲۰۲۳ را سال تضاد در سبک‌های مختلف مد در مسیر سرمایه‌گذاری‌های بی‌انتها یا نوآوری‌های تجربی عجیب نامید.
به گفته او، در دنیای مد، علاوه بر خلاقیت، به کاربردی بودن چیزها هم نیاز داریم.

در ادامه، در آستانه پایان سالی پر از مدهای برجسته، با برخی از روندهای مد آشنا می‌شویم که به عقیده کارشناسان وال‌استریت ژورنال، در سال ۲۰۲۴ نیز با ما خواهند ماند.

۲۰۲۳
در دنیای مد، علاوه بر خلاقیت، به کاربردی بودن چیزها هم نیاز داریم

درخشش نگین‌ها ادامه خواهد داشت

روند افزودن تزئینات کریستالی و درخشان به تکه‌های مد همچنان موضوعی مهم در صنعت مد است. این روند در بسیاری از خانه‌های مد و با طرح‌های طراحان مشهور آن‌ها بارها تکرار شده است.

برای نمونه، شاهد بودیم که پیتر مولیر، طراح ارشد علایا از سال ۲۰۲۱، کفش‌های تخت بالرین را غرق در نگین یا کفش‌ها و لوازم جانبی تزیین‌شده با نگین‌های کریستالی خایت را به بازار عرضه کرد.
تلالو نگین‌ها به لباس راحتی هم رسید و بین سواروفسکی که به خاطر نگین‌هایش مشهور است و اسکیمز، مارک لباس راحتی و لباس کیم کارداشیان، قرارداد همکاری جدیدی بسته شد.

سبک «تابی»

مارتین مارگیلا سبک تابی را- طرح کفش‌هایی که رویه آن‌ها با الهام از کفش‌های ژاپنی قرن پانزدهم دوشاخه است- در سال ۱۹۸۸ در سراسر جهان محبوب کرد.
این کفش‌ها امسال دوباره در رادار طرفداران مد قرار گرفت. ازجمله، کاردی بی، از خودش در دادگاه عکس گرفت درحالی‌که یک جفت کفش تابی پوشیده بود.
آیا کنایی، مسئول تحریریه و خلاقیت «خرید گوگل»، معتقد است که کفش‌های تابی مد رو به رشدی در سال آینده خواهد بود. او می‌گوید کفش‌های تابی در موتور جست‌وجوی گوگل رتبه بالایی دارد و در کمد بسیاری از افراد نسل زد پیدا می‌شود.

به عقیده بورگاس نیز این مدل کفش در عین نوآوری، فرم کلاسیکی دارد که هرگز از مد نمی‌افتد.

۲۰۲۳
علاوه بر این، پیروی از سبک باله در لباس پوشیدن روزمره که در سال ۲۰۲۳ آغاز شد

تقلید سبک چهره‌های مشهور

بیانسه و تیلور سوئیفت با تورهای پرفروش، علاوه بر نقش مهمی که در جریان اقتصادی داشتند، تأثیر زیادی بر سبک ظاهر داشتند. به گفته دولین، در سالی که گذشت، تعامل فرهنگ پاپ و مد عمدی و طراحی‌شده بود.

درحالی‌که فیلم «پری دریایی کوچک» الهام‌بخش طیف‌های رنگی اقیانوسی شد، تور تیلور سوئیفت باعث رواج سبک چندلایه دست‌بند‌های مهره‌دار شد.

در همین حال، تور بیانسه باعث افزایش اشتیاق به پوشیدن بلوزهای یکسره (بادی سوت) و براق شد، چیزی که با کنسرت‌های مدونا و نیکی میناژ در سال بعد انتظار داریم ادامه پیدا کند.

محبوبیت سبک باله

علاوه بر این، پیروی از سبک باله در لباس پوشیدن روزمره که در سال ۲۰۲۳ آغاز شد، در سال جدید نیز در مرکز توجه خواهد بود. انواع تور، روبان، کفش تخت و دامن توری راه خودش را از صحنه نمایش مد تا فروشگاه‌های خرده‌فروشی باز کرد تا سبکی کاملاً دخترانه را به نمایش بگذارد.

۲۰۲۳
رنگ قرمز در سال ۲۰۲۳ نمایش‌های مد را تسخیر کرد

تکه‌های پایه لوکس

اگرچه سریال «جانشینی» و دادگاه گویینت پالترو به پایان رسید، سبک «تقریباً لوکس» هر دو آن‌ها همچنان در فرهنگ‌عامه ادامه دارد.
سوفی هرسان، یکی از بنیان‌گذاران پلتفرم دست‌دوم‌فروشی «وستیر کالکتیو» در پاریس، می‌گوید تمایل به تکه‌های نسبتاً لوکسی که از مد نمی‌افتند، ترجیح مصرف‌کنندگان در خرید کیفیت عالی و هوشمندانه را نشان می‌دهد.
به گفته او، موتور جست‌وجوی این پلتفرم در سالی که گذشت نشان داد که مشتری‌های زیادی متقاضی تکه‌های قدیمی سلین و کت‌های بلیزر بزرگ‌تر از سایز ایو سن لوران‌اند.

موج رنگ قرمز

رنگ قرمز در سال ۲۰۲۳ نمایش‌های مد را تسخیر کرد. ریچل گلیسکبرگ، مدیر مد زنان در پلتفرم تجملی «ریل‌ریل»، بوتگا ونتا و سالواتور فراگامو را مثال می‌زند.

بورگاس نیز رنگ قرمز را که باقدرت و اشتیاق مرتبط است در سطح جهانی محبوب می‌داند.

و اکنون چهار مد سال ۲۰۲۳ که در سال جدید ادامه نخواهند داشت، یا بهتر است ادامه نداشته باشند:

۲۰۲۳
تأثیر فیلم باربی و پیام‌های آن در توانمندسازی زنان باید زنده بماند

صورتی باربی

اگرچه تأثیر فیلم باربی و پیام‌های آن در توانمندسازی زنان باید زنده بماند، رنگ صورتی غالب در آن به نظر می‌رسد از یادها خواهد رفت.

کفش‌ کارتونی

دولین محصولاتی را که بر اساس الگوهای آنلاین ساخته شدند ضربه بزرگ سال ۲۰۲۳ توصیف می‌کند. تولید کفشی خاص یک‌چیز است، اما شبیه به دلقک‌ها شدن، تلاش برای جلب‌توجه به هر قیمتی است.

کیف‌های کوچک

به نظر می‌رسد مد کیف‌های خیلی کوچکی که فقط یک عدد رژ لب در آن‌ها جا می‌شود نیز با ما به سال ۲۰۲۴ نخواهد آمد.

۲۰۲۳

آیتم های مشابه

نمایش گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا

مدیر

نگاهی به نمایش «توافق‌نامه» کار کورش سلیمانی

مدیر

آیا رنگ مشکی دوباره به دنیای مد بازمی‌گردد؟

مدیر