نگاهی به دنیای مد در سال ۲۰۲۴

۲۰۲۴

پیشنهادهای جذاب برای سال ۲۰۲۴

صنعت مد مثل هرسال برای بهار و تابستان شما پیش‌بینی‌های لازم را کرده که چه بپوشید. در اینجا هشت مد را که قرار است در سال ۲۰۲۴ از راه برسند و پر‌طرفدار شوند معرفی می‌کنیم.

ما دانه‌دانه خال‌های لباس‌های خال‌خالی فشن‌شو‌های امسال را شمرده‌ایم و به عدد ۱۲٬۴۸۷٬۳۹۶ رسیدیم. باید بگوییم تمام سکو‌های مد و کت واک‌های امسال پر از خال‌خال بوده است.

طرح خال‌خالی بیشتر محبوب لباس‌های تابستانی است اما این طرح همیشه مناسب و به‌درد‌بخور است و در مد سال ۲۰۲۴ در موقعیت‌های بسیاری نشانی از آن خواهید دید.

روزنامه تلگراف می‌نویسد: «طرح خال‌خالی یا پولکا طرح ظریف و اثر‌گذاری است، خال‌ها با چشم بازی می‌کنند و نوعی سرزندگی و سرخوشی القا می‌کنند حتی اسم طرح، خال‌خالی (پولکا) نوعی حس شادی و نشاط ایجاد می‌کند».

۲۰۲۴
همه طراحان مد به دنبال طرح‌های بزرگ و چشمگیر نیستند

«امسال از طرح خال‌خالی هر طور که خودمان می‌خواهیم استفاده می‌کنیم. خال‌های درشت و چشم‌گیر یا خال‌‌خال‌های خیلی ریز که طرحی گیرا یا طرحی ملایم می‌سازند… طرح خال‌خالی طرحی برای تمام سلیقه‌هاست. برای هر جنس و سن و طبقه و زمانی مناسب است. حالا دیگر وقت لباس‌های خال‌خالی است».

غیر از هسته سفت‌وسخت آلبالو ما همه آلبالو خیلی دوست داریم و امسال رنگ چشم‌نواز و چشمگیر و اطمینان‌بخش آلبالو مد می‌شود.

برخی از ارائه‌کنندگان مد امسال طرح‌هایی را ارائه داده‌اند که سرتاپا قرمز آلبالویی است و برخی دیگر فقط دامن یا کت آلبالویی را بارنگ‌های هماهنگ دیگری ترکیب کرده‌اند.

الکس کسلر از مجله ووگ می‌گوید: «در مد‌ سال‌های اخیر استفاده صنعت مد از رنگ قرمز تند شاخص و انکارناپذیر بوده است و مدام بر سکو‌های نمایش و فرش قرمزها مشاهده‌شده است. در مجموعه‌های بهار و تابستان ۲۰۲۴ تغییر آشکاری به‌سوی قرمز تیره‌تر می‌بینیم که سایه‌روشن باوقارتری از آن است».

۳. رنگ‌های متالیک‌

امسال بسیاری از طراحان مد از لوله‌های زیر ظرف‌شویی خانه‌شان برای مد امسال الهام گرفته‌اند و لباس‌هایی با ترکیب رنگ‌های متالیک پر‌زرق‌و‌برق عرضه کرده‌اند.

یکی از پرطرفدارترین مراسم سالانه مد مت‌گالا در نیویورک در دهه گذشته به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد که در آن مهمانان سرشناس مراسم، لباس‌های نقره‌ای‌رنگ بارنگ‌های فوتوریستی و آینده‌گرایانه و با الهام از روبات‌ها پوشیده بودند.

مد جدید امسال که یادآور آن لباس‌هاست در هفته مد پاریس حضوری پر‌قدرت داشت و سایت نت‌او پورتر اشاره می‌کند: «بر تمام سکو‌های هفته مد پاریس برای بهار و تابستان ۲۰۲۴ جلوه‌ای از رنگ‌های متالیک و پر‌زرق‌و‌برق می‌دیدیم».

اما اگر رنگ متالیک طلایی را انتخاب می‌کنید مراقب باشید زیاده‌روی نکنید. سایت استایل کستر خاطر‌نشان می‌کند: «اگر می‌خواهید کمی از شدت اثر آن کم کنید بهتر است متالیک طلایی را با پارچه‌هایی مانند چرم و جین ترکیب کنید».

۲۰۲۴
دور‌ریز‌های پارچه و لباس‌های کهنه دوباره تبدیل به لباس‌های نو می‌شوند

۴. لباس‌های بافتنی

حالا برویم سراغ بافتنی: در بریتانیا هوا چنان است که پلیور یا ژاکت بافتنی هیچ‌وقت از مد نمی‌افتد.

به گفته سایت «چه کسی چه می‌پوشد» که لباس‌های مد روز پیشنهاد می‌دهد «در مجموعه‌‌های هفته مد پاریس لباس‌های بافتنی یکی از ارکان ثابت در تمام سال هستند اما باید به‌اندازه باقی بخش‌های لباس‌تان خیره‌کننده و خیال‌انگیز باشند».

و در ادامه می‌گوید: «ژاکت‌های بافتنی ظریف گلدوزی و تور‌دوزی از زیباترین لباس‌هایی است که دیده‌ایم».

در جای دیگر مجله دبلیو توصیه می‌کند: «ژاکت‌ و پلیور‌های دست‌باف با طرح‌های ظریف و چشم‌نواز اسکاندیناوی مهم‌ترین سهم را در مد بافتنی امسال دارند».

۵. برودری‌دوزی (خامه‌دوزی)

باید قبول کنیم که طرح ظریف و ریز‌نقش این دانه‌های برف پیچیده‌تر از دانه‌هایی برفی است که در مدرسه با کاغذ و قیچی درست می‌کردیم.

دراپر، خبرگزاری مد و صنعت مد اشاره می‌کند: «طراحان مد امسال حسابی هنرمند شده‌اند و سکو‌های نمایش مد پاریس برای بهار و تابستان آینده، پر از تور‌های فوق‌العاده بزرگ و برودری انگلیسی و گلدوزی بود».

بسیاری از لباس‌های عرضه‌شده در هفته‌های مد طرح برودری‌دوزی یا خامه‌دوزی در پیش یا میان لباس داشتند و روی برخی از آن‌ها هم لایه‌نازکی تور قرار داشت.

۲۰۲۴
طراحان مد امسال حسابی هنرمند شده‌اند

۶. روبان‌ها و پاپیون‌ها

اگر الآن که دارید این مطلب را می‌خوانید دورتادور اتاق پر از کاغذ و روبان هدیه‌های بازشده است مطمئن باشید که روبان‌ها امسال به دردتان می‌خورد و بهتر است آن‌ها را دور نیندازید!

در هفته‌های مد در میان مجموعه‌های چندین طراح مد سرشناس می‌توانیم پاپیون‌های غول‌پیکری را ببینیم که بی‌تردید در انواع لباس‌هایی که سال آینده مد می‌شوند هم رد و نشانی از آن‌ها خواهیم دید.

سایت این‌استایل می‌نویسد: «پاپیون‌های خیلی بزرگ و پرزرق‌وبرق در نمایش‌های مد مانند سیکس‌دو و آکنواس جلوه شگفت‌آوری به لباس‌هایی بخشیده بودند که بدون آن‌ها ساده یا بدون جلوه خاصی بودند».

همه طراحان مد به دنبال طرح‌های بزرگ و چشمگیر نیستند، گروهی هم از پاپیون‌ها و روبان‌های کوچک‌تر و باظرافت بیشتر برای زینت یا پیوند قسمت‌های مختلف لباس استفاده کردند.

سایت نایلون می‌نویسد: «این ملزومات و اضافات باعث می‌شود فارغ از اینکه چه کسی آن را بپوشید، لباس ظاهری لطیف‌تر و احساس‌برانگیز‌تر پیدا کند و این اجزا باعث می‌شود پارچه و بافت اصلی لباس دارای سایه‌روشن‌های ظریف گوناگونی شود».

۷. شلوار‌ک‌های خیلی کوتاه

اگر شما هم از عنوان‌ها خبری و تبلیغاتی فراوان در مورد فلانی با «لباس خیلی کوتاه» به تنگ آمده‌اید شاید بهتر باشد از این قسمت از مطلب صرف‌نظر کنید.

به نظر می‌رسد تابستان امسال مد محبوب شلوارک‌های خیلی کوتاه در انواع رنگ‌ها و مدل‌ها و جنس‌های گوناگون خواهد بود.

نت ا پورتر می‌گوید: «به نظر می‌رسد روزگار شلوار‌های بلند و چسبان ورزشی به سر آمده است. چون این‌طور که سکو‌های نمایش مد نشان می‌دهد تابستان ۲۰۲۴ شلوار‌ک‌های خیلی کوتاه قرار است باقدرت به میدان مد بیایند».

۲۰۲۴
امسال بسیاری از طراحان مد از لوله‌های زیر ظرف‌شویی خانه‌شان برای مد امسال الهام گرفته‌اند!

۸. به یافت، دست‌‌دوم و مواد پایدار

شاید مهم‌ترین مد که سال آینده همه ما می‌توانیم در پی آن باشیم سبز است البته نه رنگ سبز.

پایداری مدت‌هاست یکی از دغدغه‌های صنعت بسیار آلاینده مد است. انبوهی از مصرف‌کنندگان کالایی را ارزان می‌خرند و چند بار استفاده می‌کنند و آن را دور می‌اندازند.

قدم‌های کوچکی برای تقلیل رد پای کربن این صنعت برداشته‌شده است مانند افزایش محبوبیت سایت‌های ویژه عرضه «لباس‌های دست‌دوم» اما بسیاری بر این باورند که هنوز راه درازی در پیش است.

به همین دلیل طراحانی که پایداری را مدنظر دارند چه در نحوه کار چه استفاده از مواد پایدار در طرح‌ها تشویق می‌شوند.

نمونه‌هایی که ووگ بریتانیا به آن اشاره‌کرده است شامل استفاده استلا مک‌کارتنی از الیاف کلسون، نوعی گیاه دریایی است که می‌گویند اثر مهمی بر کاهش رد‌پای کربنی نسبت به الیاف معمول دیگر دارد.

اک‌هاوس لاتا هم مجموعه‌ای شلوار ارائه کرده است که با الیاف سه‌بعدی بافته‌شده است و باعث کاهش نیاز به تولید پارچه و کاهش میزان انبار پارچه و فرایند تولید سریع‌تر می‌شود.

فشن‌یونایتد می‌گوید: «دور‌ریز‌های پارچه و لباس‌های کهنه دوباره تبدیل به لباس‌های نو می‌شوند. لباس‌هایی که به توده‌های زباله‌ سرازیر می‌شد را نجات می‌دهیم و دوباره از آن‌ها استفاده می‌کنیم. قطعه‌ها، تکه‌ها و لایه‌ها دوباره به هم دوخته می‌شوند طوری که کم‌و‌کاست‌ها و عیب‌و‌نقص‌ها به‌جای پنهان کردن تبدیل به ارزش کار شوند».

با افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان از رد‌پای کربن شاید در سال جدید لباس‌هایی که برای پوشیدن انتخاب می‌کنیم همان لباس‌هایی باشد که در کمد داریم.

۲۰۲۴

آیتم های مشابه

نمایش گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا

مدیر

نگاهی به نمایش «توافق‌نامه» کار کورش سلیمانی

مدیر

آیا رنگ مشکی دوباره به دنیای مد بازمی‌گردد؟

مدیر