مروری بر نامزدهای بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳

اسکار ۲۰۲۳

از نبرد در جبهه غرب تا جنگ در آسمان‌ها

نودوپنجمین مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۳ یکشنبه ۱۲ مارس (دوشنبه ۲۲ اسفند) در تالار «دالبی» در هالیوود لس‌آنجلس برگزار می‌شود و به‌این‌ترتیب پرونده سینمای جهان در سال ۲۰۲۲ بسته می‌شود و جوایز اسکار به برگزیدگان آکادمی اعطا خواهند شد.

این مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان محسوب می‌شود و خبرهای مرتبط با آن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و نشریات هنری دارد.

«همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره» با ۱۱ نامزدی و دو فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» و «بنشی‌های اینیشرین» هرکدام با ۹ نامزدی، صدرنشین جدول فیلم‌های منتخب برای مراسم اسکار ۲۰۲۳ هستند.

در رشته بهترین فیلم، ۱۰ اثر برای دریافت مجسمه اسکار رقابت می‌کنند؛ «بنشی‌های اینیشرین»، «خانواده فیبل‌من»، «آواتار ۲: راه آب»، «مثلث اندوه»، «در جبهه غرب خبری نیست»، «الویس»، «تاپ گان؛ ماوریک»، «همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره»، «تار» و «زنان حرف می‌زنند» نامزدهای بخش اصلی اسکار نودوپنجم به شمار می‌روند.

نکته قابل‌توجه، نادیده گرفتن فیلم‌های «نهنگ» ساخته دارن آرونوفسکی و همچنین «بابیلون» ساخته دیمین شزل در میان ۱۰ نامزد بهترین فیلم اسکار است.

فیلم «نهنگ» باوجود نقدهای مثبت منتقدان، تنها در دو رشته بازیگری و البته گریم نامزد شده و فیلم «بابیلون» هم در سه رشته فنی، در میان نامزدها قرارگرفته است.

اسکار ۲۰۲۳
«همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره» با ۱۱ نامزدی و دو فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» و «بنشی‌های اینیشرین» هرکدام با ۹ نامزدی، صدرنشین جدول فیلم‌های منتخب اسکار برای مراسم سال ۲۰۲۳ هستند

مارتین‌ مک‌‌دونا برای «بنشی‌های اینیشرین»، استیون اسپلیبرگ برای «خانواده فیبل‌من»، تاد فیلد برای «تار»، روبن اوستلاند برای «مثلث اندوه» و دانیل کوان و دانیل شاینرت برای فیلم «همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره»، نامزدهای بهترین کارگردانی در اسکار ۲۰۲۳ هستند.

نکته قابل‌توجه، نامزد نشدن ادوارد برگر برای کارگردانی «در جبهه غرب خبری نیست»، باوجود نامزدی این فیلم در ۹ رشته دیگر است. فیلمی که در تمامی رشته‌های اصلی از کارگردانی و فیلم‌نامه و فیلم‌برداری تا رشته‌های فنی نامزد دریافت اسکار شده و البته که اهدای جایزه بهترین فیلم بین‌المللی به این ساخته نتفلیکس، بسیار محتمل است.

آستین باتلر برای «الویس»، کالین فارل برای «بنشی‌های اینیشرین»، برندان فریزر برای «نهنگ»، پل مسکال برای «افترسان» و بیل نای برای «زندگی»، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شده‌اند. کالین فارل و آستین باتلر، برنده جایزه گلدن‌گلوب شدند، اما اگر جایزه اسکار به برندان فریز برای «نهنگ» رسید، نباید تعجب کرد؛ یک نقش عجیب که هم به لحاظ فیزیکی و هم به لحاظ درونی، ایفایش بسیار دشوار بوده است.

در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن، کیت بلانشت برای «تار»، آنا د آرماس برای «موطلایی»، آندرا رایزبورو برای «به لزلی»، میشل ویلیامز برای «خانواده فیبل‌من‌» و میشل یئو برای «همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره» نامزد دریافت اسکار ۲۰۲۳ هستند. به‌احتمال فراوان، کیت بلانشت که گلدن گلوب هم گرفت، برنده این جایزه در اسکار خواهد بود.

نکته قابل‌توجه در میان نامزدهای اسکار نودوپنجم، حضور یک ایرانی در فهرست بهترین فیلم‌های کوتاه است. سیروس نِشواد برای فیلم «چمدان قرمز» که محصول کشور لوکزامبورگ است، در رشته بهترین فیلم کوتاه نامزد دریافت مجسمه اسکار شده است.

دیگر سینماگر ایرانی‌تبارِ نامزد اسکار نودوپنجم، داریوش خنجی، فیلم‌بردار شاخص هالیوود است. آقای خنجی برای فیلم‌برداری فیلم «باردو» تازه‌ترین ساخته کارگردان صاحب‌نام سینما، آلخاندرو گونزالس ایناریتو، نامزد دریافت اسکار شده است.

این تنها نامزدی فیلم «باردو» در اسکار امسال است.

 اسکار ۲۰۲۳
نکته قابل‌توجه، نامزد نشدن ادوارد برگر برای کارگردانی «در جبهه غرب خبری نیست»، باوجود نامزدی این فیلم در ۹ رشته دیگر است

لیدی گاگا در مراسم اسکار ۲۰۲۳شرکت می‌کند ولی نمی‌خواند

گزینش بهترین ترانه سال از بخش‌های مهمی محسوب می‌شود که معمولاً به خاطر اجرای زنده خوانندگان درصحنه که معمولاً ستاره‌های بزرگ موسیقی هستند، طرفداران زیادی دارد.

به گزارش «ددلاین»، پس از هفته‌ها گمانه‌زنی و انتشار شایعات مختلف، سرانجام گلن وایس، کارگردان مراسم اسکار گفت که لیدی گاگا، خواننده آمریکایی ترانه فیلم «تاپ ‌گان: ماوریک» را در این مراسم اجرا نخواهد کرد.

این اثر با عنوان «دستم را بگیر» یکی از ترانه‌هایی است که نامزد دریافت جایزه اسکار شده است و انتظار می‌رفت که لیدی گاگا آن را در تالار دالبی اجرا کند.

این‌ ستاره آمریکایی به تهیه‌کنندگان اسکار گفته است که به‌عنوان یکی از نامزدها در مراسم شرکت می‌کند ولی به دلیل برنامه شلوغ خود فرصت تمرین برای اجرای زنده نخواهد داشت.

لیدی گاگا از بازیگران فیلم جدید «جوکر» با بازی خواکین فینیکس است که توسط شرکت برادران وارنر تولید و فیلم‌برداری آن در ماه مارس آغاز می‌شود.

این خواننده آمریکایی درگذشته دو بار در مراسم اسکار اجرای زنده داشته است و در سال ۲۰۱۹ برای ترانه فیلم «ستاره متولد می‌شود» برنده جایزه بهترین ترانه سال شد.

با انصراف لیدی گاگا، فقط چهار ترانه که نامزد دریافت جایزه اسکار هستند در مراسم اجرا خواهند شد و چهره شاخص برنامه ریانا است که ترانه فیلم «پلنگ سیاه» را می‌خواند.
مراسم نودوپنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ در سالن دالبی هالیوود برگزار خواهد شد.

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر