«ناپلئون» ریدلی اسکات به مذاق فرانسوی‌ها خوش نیامد

ناپلئون
نمایش فیلم سینمایی «ناپلئون»، به کارگردانی ریدلی اسکات، با واکنش‌های متفاوت منتقدان و تماشاگران به‌خصوص در فرانسه روبه‌رو شده است.

درحالی‌که یک کلاه متعلق به ناپلئون بناپارت که در زمان زمامداری‌اش بر امپراتوری فرانسه در قرن نوزدهم به سر می‌گذاشت، اخیراً در پاریس به مبلغ یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار یورو فروخته‌شده اما فیلم سینمایی «ناپلئون»، به کارگردانی ریدلی اسکات چندان به مذاق فرانسوی‌ها خوش نیامده و روی خوش به آن نشان نداده‌اند.

این فیلم که داستان ظهور و سقوط ناپلئون بناپارت در انتهای قرن هجدهم و ابتدای قرن نوزدهم میلادی‌ را روایت می‌کند، از ۲۲ نوامبر (یکم آذرماه) روی پردهٔ سینماهای جهان رفته و در همان روز اول نمایش در فرانسه نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر را در این کشور به سالن‌های سینما کشاند.

برخی رسانه‌های فرانسوی این فیلم را به دلیل آنچه «عدم دقت تاریخی و موضع ضد فرانسوی» خوانده‌اند، موردانتقاد قرار داده‌اند.

روزنامهٔ فرانسوی فیگارو حتی به کنایه فیلم «ناپلئون» را «باربی و کین تحت امپراتوری» نامیده است؛ اشاره‌ای ضمنی به فیلم «باربی» و مقایسهٔ دو کاراکتر ناپلئون و ژوزفین با شخصیت‌های کِن و باربی. در همین حال، فیلم در تلویزیون هم در برنامه‌های گفتگو محور و همچنین در کانال‌های خبری با نقد سیاستمداران همراه شد.

در واکنش،‌ ریدلی اسکات پاسخ منتقدان سرسخت را با این جمله داده است: «فرانسوی‌ها حتی خودشان را هم دوست ندارند.»

ناپلئون
این فیلم که داستان ظهور و سقوط ناپلئون بناپارت در انتهای قرن هجدهم و ابتدای قرن نوزدهم میلادی‌ را روایت می‌کند

هالیوود چندین دهه درصدد ساخت فیلم زندگی‌نامهٔ ناپلئون بود. استنلی کوبریک، کارگردان فقید و شهیر سینما، نیز سال ۱۹۶۹ به دنبال ساخت چنین فیلمی بود، اما به خاطر کنار کشیدن حامیان مالی، آن‌هم به دلیل شکست تجاری فیلم «واترلو»، این پروژه نیز به فراموشی سپرده شد.

سرانجام ریدلی اسکات، کارگردان پرتجربهٔ هالیوود، در ۸۵ سالگی به‌ سراغ ساخت فیلمی بر مبنای مقطعی از زندگی ناپلئون بناپارت رفت؛ از زمان به قدرت رسیدنش تا رابطهٔ پیچیدهٔ مبتنی بر عشق و نفرتش با همسرش ژوزفین.

بودجهٔ ساخت فیلم «ناپلئون» تا حدود ۲۰۰ میلیون دلار برآورده شده و نسخهٔ سینمایی فیلم ۱۵۸ دقیقه است. بااین‌حال، ریدلی اسکات یک نسخهٔ چهارساعته نیز از فیلمش آماده کرده که در سرویس اَپل‌تی‌وی پلاس عرضه خواهد شد.

ناپلئون
واکین فینیکس در نقش ناپلئون و ونسا کربی در نقش ژوزفین در این فیلم بازی کرده‌اند

خواکین فونیکس در نقش ناپلئون و ونسا کربی در نقش ژوزفین در این فیلم بازی کرده‌اند؛ فیلمی که جدا از به تصویر کشیدن چند نبرد معروف، عمدهٔ تمرکزش بر رابطهٔ پیچیدهٔ این زوج فرانسوی استوار است.

جالب این‌که غیر فرانسوی‌ها بازی این دو بازیگر را ستو‌ده‌اند، اما فرانسوی‌ها آن‌ را موردانتقاد و حتی تمسخر قرار داده‌اند. حتی بازی فونیکس با تمسخر رسانه‌های معتبری مانند ایستگاه رادیویی «فرانس کولتور» مواجه شد که ظاهر ناپلئونی این بازیگر را مومی و غبارآلود خواند.

ناپلئون

درباره نویسنده
حمیده وطنی
حمیده وطنی
دبیر تحریریه

حمیده وطنی گرگری کارشناس ارشد پژوهش هنر، نویسنده و منتقد سینما، فعالیت پژوهشی خود را با نشریه علمی پژوهشی نگره به‌عنوان مدیر داخلی نشریه و فعالیت رسانه‌ای سینمایی را با ماهنامه سینما آغاز کرد مقالات او در نشریات متعددی ازجمله مهر، سینما ویدئو، روزنامه اعتماد ... چاپ‌شده است، او پیش‌تر دبیر تحریریه نشریه «دایره» بود و هم‌اکنون دبیر تحریریه رسانه رسمی فرهنگی هنری سلیس نیوز و دبیر سرویس سینمایی است.

آیتم های مشابه

نمایش گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا

مدیر

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر