همه آنچه باید درباره مراسم اسکار ۲۰۲۴ بدانید!

اسکار 2024
نودوششمین مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۴، مهم‌ترین رویداد صنعت سینمای جهان، روز یکشنبه ۱۰ مارس (۲۰ اسفند) در شهر لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

این برنامه توسط آکادمی علوم و هنرهای سینمایی مشهور به «اسکار» برگزار و از چهره‌ها ‌‌و آثار برتر سال گذشته میلادی در شاخه‌های مختلف هنری قدردانی می‌شود.

در این مطلب مروری داریم بر همه آنچه باید درباره مراسم اسکار بدانید.

محل برگزاری مراسم اسکار ۲۰۲۴

مراسم اهدای جوایز اسکار در تالار «دالبی» در هالیوود لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

مراسم اسکار ۲۰۲۴ چگونه پخش می‌شود؟

برنامه ساعت ۷ شب به‌وقت محلی، یک ساعت زودتر از سال‌های گذشته آغاز می‌شود و شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» در آمریکا آن را به‌صورت زنده پخش می‌کند.

مراسم اسکار از طریق تعدادی از شبکه‌های پخش اینترنتی مانند «هولو» یا «یوتیوب» نیز در دسترس علاقه‌مندان است.

اسکار 2024
«باربی» پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۳، به‌رغم نامزدی در هشت بخش، یکی از آثار ناکام امسال محسوب می‌شود

مجری برنامه مراسم اسکار ۲۰۲۴

مجری برنامه امسال جیمی کیمل، کمدین و برنامه‌ساز سرشناس آمریکایی است. او سال گذشته نیز اجرای برنامه را بر عهده داشت و این چهارمین باری است که مجری مراسم اسکار خواهد بود. به‌این‌ترتیب او ازنظر اجرای این برنامه به رکورد ووپی گلدبرگ و جک لمون رسید. باب هوپ، بیلی کریستال و جانی کارشون، رکوردار اجرای مراسم اسکار هستند.

سهم سینمای ایران در مراسم اسکار ۲۰۲۴

انیمیشن کوتاه «یونیفرم ما» ساخته یگانه مقدم، سینماگر جوان ایرانی، در بخش بهترین انیمیشن کوتاه نامزد دریافت جایزه اسکار است.

یونیفرم ما، درباره یک زن جوان ایرانی است که دوران تحصیل خود را از میان چروک‌ها و درزهای لباس قدیمی خود به یاد می‌آورد. این اثر، ترکیبی از تکنیک‌های دوبعدی و استاپ‌موشن است.

«نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی نیز نماینده سینمای ایران بود که حذف شد.

اسکار 2024
پنج ترانه‌ اصلی فیلم‌هایی که نامزد دریافت جایزه اسکار ۲۰۲۴ هستند، به‌صورت زنده در تالار دالبی اجرا می‌شوند.

اجرای زنده موسیقی

پنج ترانه‌ اصلی فیلم‌هایی که نامزد دریافت جایزه اسکار هستند، به‌صورت زنده در تالار دالبی اجرا می‌شوند. به‌این‌ترتیب شاهد اجرای دو ترانه‌ فیلم «باربی» نیز خواهیم بود که رقیب یکدیگر هستند و توسط هنرمندانی مانند بیلی آیلیش و رایان گاسلینگ اجرا می‌شوند.

چه کسانی جوایز اسکار ۲۰۲۴ را اهدا می‌کنند

تهیه‌کنندگان برنامه، امسال نیز گروهی از ستاره‌های سینمای جهان را برای اهدای جوایز بخش‌های مختلف برگزیدند که با توجه به شاخص‌های متنوعی انتخاب شدند.

برندن فریزر، میشل یو که هوی کوان، جیمی لی کرتیس، ریتا مورنو، میشل فایفر، آل پاچینو، زندایا، متیو مک‌کانهی، کریس همسورث، دواین جانسون، مایکل کیتون، جنیفر لارنس و رجینا کینگ، ازجمله چهره‌هایی هستند که جوایز را اهدا می‌کنند.

اسکار 2024
مخلوقات بیچاره، یورگوس لانتیموس

نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم سال ۲۰۲۴

داستان آمریکایی، آناتومی یک سقوط، باربی، جاماندگان، قاتلان ماه کامل، استاد، اوپنهایمر، زندگی‌های گذشته، بیچارگان و منطقه موردنظر، ده فیلمی هستند که در این بخش نامزد هستند. بهترین فیلم سال، بخشی است که تمام اعضای آکادمی برای آن رأی می‌دهند و مهم‌ترین جایزه اسکار محسوب می‌شود.

امیدهای کسب جوایز اسکار ۲۰۲۴

هرسال نویسنده‌های هنری و منتقدین سینمایی برندگان جوایز در شاخه‌های گوناگون را پیش‌بینی می‌کنند. هرچند که این پیش‌بینی‌ها در برخی موارد به واقعیت نمی‌پیوندد، ولی در بسیاری از موارد درست است و تا حدی بیانگر رویکرد صنعت سینما به نامزدهای جوایز است.

در پیش‌بینی‌های امسال، اوپنهایمر، بهترین فیلم است و کریستوفر نولان برای این اثر، جایزه بهترین کارگردانی را نیز دریافت می‌کند و صاحب نخستین اسکار خود می‌شود.

اسکار 2024
کیلیان مورفی برای بازی در «اوپنهایمر» و پل جیاماتی با هنرنمایی در «جاماندگان» از شانس زیادی برای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برخوردار هستند

کیلیان مورفی برای بازی در «اوپنهایمر» و پل جیاماتی با هنرنمایی در «جاماندگان» از شانس زیادی برای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برخوردار هستند.

رابرت داونی جونیور برای بازی در «اوپنهایمر» و رایان گاسلینگ با هنرنمایی در «باربی» از شانس زیادی برای دریافت جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد برخوردار هستند.

لیلی گلادستون برای بازی در «قاتلان ماه کامل» و اما استون با هنرنمایی در «بیچارگان» در بخش بهترین بازیگر زن پیشتاز هستند.

داوین جوی راندولف برای بازی در «جاماندگان» و امیلی بلانت با هنرنمایی در «اوپنهایمر» در بخش بهترین بازیگر مکمل زن پیشتاز هستند.

«منطقه موردنظر» از آلمان و «آناتومی یک سقوط» از فرانسه، رقبای اصلی برای کسب جایزه بهترین فیلم بین‌المللی یا غیر انگلیسی‌زبان هستند. آنها نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال نیز هستند که رویدادی تاریخی محسوب می‌شود.

اسکار 2024
عدم نامزدی گرتا گرویگ و مارگو رابی بازتاب زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت

جنجال باربی

«باربی» پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۳، به‌رغم نامزدی در هشت بخش، یکی از آثار ناکام امسال محسوب می‌شود که به عقیده بسیاری از منتقدین مورد بی‌توجهی آکادمی قرارگرفته است.

عدم نامزدی گرتا گرویگ، کارگردان و مارگو رابی، بازیگر نقش باربی و نامزدی رایان گاسلینگ که نقش «کن» را بازی می‌کند، بازتاب زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت و برخی آکادمی را به «زن‌ستیزی» متهم کردند.

البته باید توجه داشت که معمولاً اعضای آکادمی اسکار توجه کمتری به آثار کمدی دارند و چنین آثاری جوایز زیادی دریافت نمی‌کنند.

نودوششمین مراسم اهدای جوایز اسکار بدون تغییر خاصی برگزار و تمامی جوایز در زمان پخش زنده تلویزیونی اهدا می‌شود. بااین‌حال، تهیه‌کنندگان مانند هرسال از برندگان خواستند تا سخنرانی‌های خود را کوتاه کنند تا برنامه به‌وقت اضافی نرود.

جدیدترین گمانه‌زنی‌ها درباره برنده اسکار ۲۰۲۴ در بخش انیمیشن‌

یکی از ‌گمانه‌زنی‌های جالب‌توجه درباره جوایز اسکار این است که کدام فیلم، برنده عنوان برترین فیلم انیمیشن سال می‌شود.

این در حالی است که تا همین ۱۵ سال پیش چنین بخشی در جوایز اسکار نبود و زمانی این قسمت به آن اضافه شد که تعداد و کیفیت خوب انیمیشن‌ها، هرسال بیشتر از سال‌های گذشته جلوه کرده و راه‌اندازی چنین قسمتی را غیرقابل‌اجتناب‌تر کرد.

با به راه افتادن شاخه‌ای ویژه انیمیشن‌، آنها هم قادرند به رقابت با آثاری از جنس و سطح خود بپردازند.

اسکار 2024
«پسرک و مرغ ماهی‌خوار» سهم همیشگی انیمیشن‌های ژاپنی را در این شاخه حفظ کرده است

انیمیشن‌های ژاپنی

«پسرک و مرغ ماهی‌خوار» که به همت برترین و قدیمی‌ترین استودیوی کارتون‌ساز ژاپن تولیدشده، سهم همیشگی انیمیشن‌های ژاپنی را در این شاخه حفظ کرده است. کارگردان آن «هایائو میازاکی» است و فروش زیاد فیلم در اروپا و امریکا و البته آسیا از دلایل اصلی راهیابی‌اش به جمع مدعیان اسکار امسال است.

هرچند که میازاکی از تازه‌واردان به عرصه رقابت اسکار نیست و کمتر از دو دهه پیش با ساختن انیمیشنی پرطرفدار به نام «شهر اشباح» به جمع کاندیداهای اسکار پیوست و دیگر سازندگان انیمیشن‌ جهان را به تحسین خود واداشته و به یکی از چهره‌های افسانه‌ای این ژانر تبدیل شد.
«اسپایدرمن: بر فراز فرهنگ عنکبوتی» از انیمیشن‌های بسیار پرهزینه و موفق هالیوودی است که برخلاف «پسرک و مرغ ماهی‌خوار» تعداد زیادی از تهیه‌کنندگان و حامیان مالی را دارد؛ کارگردانی این فیلم میان «ژواکیم دوس سانتوس»، «کمپ پاورز» و «جاستین کی تامپسون» تقسیم‌شده است.

این انیمیشن که سومین نسخه کارتونی ساخته‌شده از کمیک بوک‌های مرد عنکبوتی به‌حساب می‌آید، برداشت آزادی از روی ۸ فیلم بلند سینمایی محسوب می‌شود که از سال ۱۹۹۹ به این‌سو به نمایش درآمدند و فروش‌های بسیار بالایی نیز داشتند. توفیق نسخه‌های کارتونی اخیر مرد عنکبوتی ازجمله فیلم فعلی، اگرچه به معنای پایان یافتن تولید آثار بعدی با بازیگران زنده نیست اما مارول را که غول انتشاراتی و سینمایی تولید‌کننده داستان‌های مرد عنکبوتی است به استمرار روند ساخت نسخه‌های کارتونی تشویق خواهد کرد.

اسکار 2024
«فرار مرغ: طلوع ناجت» به کارگردانی «سم فل» یکی از برترین انیمیشن‌‌های امسال به‌حساب می‌آید

شانس‌های دیگر اسکار ۲۰۲۴

«اولیه» یا «اصلی» انیمیشنی است که «پیترسون» کارگردانی‌اش را انجام داده، اثری که برخورد مثبت منتقدان و گیشه پرفروش آن نشان می‌دهد که در جذب هر دو طیف منتقدان و مردم عادی موفق بوده است.

«فرار مرغ: طلوع ناجت» به کارگردانی «سم فل» دیگر کاندیدای این بخش اسکار است که یکی از برترین انیمیشن‌‌های سال به‌حساب می‌آید و این شرایط را نه‌فقط توفیق تجاری فیلم، بلکه دل‌بستگی اهالی هالیوود و آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری به کاراکترهای پرتعداد و محبوب این فیلم فراهم آورده است.
«آرزو» به کارگردانی مشترک «کریس باک» و «فاون ویراسونتورن» دیگر فیلمی است که می‌تواند نامزد عنوان برترین انیمیشن‌ سال شود، ولی لازمه آن حذف یکی از کاندیداهایی است که در سطرهای قبلی به آنها اشاره شد.

«نیمونا» به کارگردانی مشترک «نیک برونو» و «تروی کوان» دیگر انیمیشن موفق سال ۲۰۲۳ است. «نتفلیکس» غول صنعتی سینما که پیشاهنگ روند در اختیار گذاری هرچه سریع‌تر فیلم‌های روز دنیا، از طریق امکان دانلود آنها روی سایت‌های اینترنتی، هم‌زمان با اکران آنها در سالن‌های سینما بوده است، تهیه‌کننده اصلی این انیمیشن به شمار می‌آید.
«رؤیاهای روبات» به کارگردانی «پابلو برگر» همپا با «پسرک و هرون»، تنها نامزد غیر آمریکایی اسکار برترین انیمیشن امسال است.

اسپانیایی‌ها به برخورداری از طراحان چیره‌دست در ساخت انیمیشن و استادی در این ژانر شهره‌اند و به همین سبب نامزدی «رؤیاهای روباتی» برای این عنوان را می‌توان توفیق مهمی برای سینمای فرهنگی اسپانیا دانست.

اسکار 2024
به نظر می‌رسد که «اسپایدرمن: بر فراز فرهنگ عنکبوتی» از شانس بیشتری در این زمینه برخوردار باشد
آیا دیزنی و پیکسار موفق خواهند شد؟

اگر قرار باشد در یک جمع‌بندی کلی به این نتیجه برسیم که بخت کدام فیلم‌ها برای تصاحب اسکار برترین انیمیشن امسال بیشتر است، به نظر می‌رسد که «اسپایدرمن: بر فراز فرهنگ عنکبوتی» از شانس بیشتری در این زمینه برخوردار باشد.

پنج سال پیش در چنین روزهایی نسخه کارتونی قبلی مرد عنکبوتی که «اسپایدرمن: درون فرهنگ عنکبوتی» نام داشت، مجسمه طلایی بهترین انیمیشن سال را برد و امسال شاید فقط کار جدید «هایائو میازاکی» ژاپنی توان کنار زدن نسخه جدید کارتونی اسپایدرمن را داشته باشد و سایر نامزدها برای جلوگیری از پرواز مرد عنکبوتی به‌سوی کسب افتخاری تازه کم‌توان‌اند.

بااین‌حال برای اطلاع از اینکه کدام انیمیشن موفق به کسب جایزه اسکار می‌شود باید تا بیست و یکم اسفندماه صبر کرد.

والت دیزنی قدیمی‌ترین و معتبرترین کمپانی کارتون‌سازی تاریخ سینما که هنوز در این رشته جولان می‌دهد و پیکسار شریک و زیرمجموعه توانای آن در ۳۰ سال اخیر به‌ندرت کسب جایزه اسکار این ژانر را ازدست‌داده‌اند؛ اما باوجود شرایطی که برای انیمیشن‌های یادشده برشمردیم شاید امسال از معدود مواردی باشد که ساخته کمپانی‌هایی غیر از آنها موفق به کسب جایزه این بخش از اسکار شود.

اسکار 2024

درباره نویسنده
حمیده وطنی
حمیده وطنی
دبیر تحریریه

حمیده وطنی گرگری کارشناس ارشد پژوهش هنر، نویسنده و منتقد سینما، فعالیت پژوهشی خود را با نشریه علمی پژوهشی نگره به‌عنوان مدیر داخلی نشریه و فعالیت رسانه‌ای سینمایی را با ماهنامه سینما آغاز کرد مقالات او در نشریات متعددی ازجمله مهر، سینما ویدئو، روزنامه اعتماد ... چاپ‌شده است، او پیش‌تر دبیر تحریریه نشریه «دایره» بود و هم‌اکنون دبیر تحریریه رسانه رسمی فرهنگی هنری سلیس نیوز و دبیر سرویس سینمایی است.

آیتم های مشابه

واکاوی جهان ادبی سهراب سپهری

مدیر

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر