معرفی ۱۰ سریال برتر هفتادوچهارمین دوره جوایز امی ۲۰۲۲

امی

شبکه‌ اچ‌بی‌او امسال با ۱۰۸ نامزد پیشتاز است

سال ۲۰۲۲ سالی مهم برای سریال‌های تلویزیونی بود؛ اتفاقی که در بخش اعلام نامزدهای هفتادوچهارمین دوره جوایز امی نیز به‌خوبی مشخص شد. در میان نامزدهای این جایزه نام دو سریال معروف «وراثت» و «تد لسو» به چشم می‌خورد. اولی با نامزدی در ۲۵ بخش، رکورد این دوره را از آن خود کرد و فصل دوم سریال تد لسو نیز در بخش کمدی، ۲۰ نامزدی را به خود اختصاص داد.

همچنین سریال‌های «هک» و فقط «قتل‌های داخل ساختمان» با ۱۷ نامزدی، سریال «سرخوشی» با ۱۶ نامزدی، سریال‌های «بری»، «دوپسیک»، «جداسازی» و «بازی مرکب» هرکدام با ۱۴ نامزدی، سریال‌های «اوزارک» و «چیزهای عجیب» با ۱۳ نامزدی در صدر جدول این دوره از امی ایستاده‌اند. ناگفته نماند که سریال کمدی-تاریخی «خانم میزل شگفت‌انگیز» نیز که به‌تازگی فصل چهارم آن از آمازون پرایم پخش شد، با ۱۲ نامزدی در این فهرست حضور دارد.

شبکه‌ اچ‌بی‌او امسال نیز با ۱۰۸ نامزد پیشتاز است و البته با ۳۲ نامزدی برای اچ‌بی‌او مکس تعداد آن به ۱۴۰ می‌رسد و پس‌ازآن نتفلیکس با ۱۰۵ نامزد در جایگاه دوم امی ۲۰۲۲ ایستاده است. موضوعی که برای برگزارکنندگان امی چالش‌برانگیز شده، این است که دیگر تولیدکنندگان به بیش از حد بها دادن امی به این دو غول تولیدات تلویزیونی معترض‌اند.

امی ۲۰۲۲ همچنان پر از ستاره است؛ ستاره‌هایی که گاهی بیش از یک‌بار نامزد شده‌اند. از میان این ستاره‌ها می‌توان به «جیسون بیتمن» با دو نامزدی برای سریال اوزارک و «زندایا» با دو نامزدی برای سریال «ایفوریا» نام برد. در بخش موسیقی نیز نام ادل، زندایا، تونی بنت و لیدی گاگا و بسیاری دیگر از ستاره‌های موسیقی به چشم می‌خورد.

رویداد امی همچنین در این دوره از اهمیت خاصی برخوردار است. این رویداد پس از دو سال به‌صورت حضوری برگزار می‌شود و البته تغییرهای اساسی نیز در آن صورت گرفته است. مهم‌ترین این تغییرها حذف فیلم‌هایی است که در آکادمی علوم و هنر نمایش داده می‌شوند. این فیلم‌ها قرار است از این به بعد فیلم سینمایی تلقی شوند و بنابراین جایی در رقابت‌های تولیدات تلویزیونی ندارند و با این حساب از حضور مستندهای کوتاهی که سال‌های پیش در امی رقابت می‌کردند، خبری نخواهد بود. همچنین این دوره از جوایز امی تمرکز بیشتری روی مینی سریال‌ها یا سریال‌های محدود داشته است. ناگفته نماند که قرار است امسال سخت‌گیری کمتری روی محدودیت زمانی برگزاری مراسم نیز اعمال شود و به همین سبب احتمالاً شاهد یک مراسم طولانی و پرشور خواهیم بود.

جوایز آمریکایی ‌امی مهم‌ترین رویداد رقابتی در حوزه تولیدات تلویزیونی است و اعطای جوایز آن بر عهده آکادمی علوم و هنرهای تلویزیون است. برندگان این دوره از جوایز امی ۱۲ سپتامبر معرفی خواهند شد. در ادامه به معرفی سریال‌هایی می‌پردازیم که بیشترین نامزدی را در امی ۲۰۲۲ از آن خود کرده‌اند.

امی

وراثت (Succession)

شبکه اچ‌بی‌او به‌خوبی ثابت کرد که نمی‌گذارد دل‌بستگان سریال‌هایش از آن ناامید شوند. پس از پایان سریال «بازی تاج‌وتخت» بسیاری معتقد بودند که دیگر هیچ سریالی نمی‌تواند جای آن را بگیرد؛ اما اچ‌بی‌او با سریال‌های خانواده سوپرانو و وراثت نشان داد که این‌طور نیست و خلاقیت او حتی وقتی از ژانر فانتزی دور می‌شود هم می‌تواند جذاب باشد. وراثت که بیشترین تعداد نامزدی در امی ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده، درباره یک بنگاه رسانه‌ای است که «لوگان روی» با بازی برایان کاکس در رأس آن قرار دارد و همان‌طور که از نام سریال پیداست، قصه آن با تلاش و کشمکش برای رسیدن به جایگاه پدر در این سرمایه خانوادگی جلو می‌رود. سریال وراثت در ژانر درام تاکنون جوایزی از بفتا، گلدن گلوب و امی دریافت کرده است و باید دید که فصل تازه آن در امی امسال چه جایزه‌هایی را به خانه می‌برد.

امی

تد لسو (Ted Lasso)

سال‌ها پیش شبکه ان‌بی‌سی اسپورت، برنامه‌ای کمدی به نام تد لسو پخش کرد که «جیسون سودیکیس» نقش مربی فوتبال را در آن ایفا می‌کرد. حالا یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های حال حاضر که از اپل‌ تی‌وی پخش می‌شود نیز همان راه را ادامه می‌دهد. تد لسو با بازی جیسون سودیکس، قصه یک مربی فوتبال (آمریکایی) را روایت می‌کند که پیش از این‌که به دنیای حرفه‌ای فوتبال راه پیدا کند، مربی راگبی بوده است. مهم‌ترین ویژگی این سریال شوخی‌ها و مونولوگ‌های جیسون سودیکس است که بار نیمی از جذابیت سریال را یک‌تنه به دوش می‌‌کشد. تد لسو از سریال‌هایی بود که در سال ۲۰۲۱ به همراه سریال «تاج» جوایز اصلی‌ امی را درو کرد و حالا فصل جدید این سریال کمدی با ۲۰ نامزدی در جایگاه دوم، پس از وراثت ایستاده است.

امی

هک (Hacks)

در روزگاری که بازار استند‌آپ کمدین‌ها گرم است، سریال‌هایی با این موضوع هم از جذابیت ویژه‌ای برخوردارند. «هک» یکی از همین این سریال‌هاست که در کنار «خانم میزل شگفت‌انگیز» که آن‌هم قصه یک استندآپ کمدین زن را روایت می‌کند، از پیشتازان نامزدی در امی ۲۰۲۲ شده است. هک داستان یک استندآپ کمدین به نام دبورا ونس (جین اسمارت) است که با یک نویسنده کمدی به نام اوا دنیلز (هانا اینبیندر) که برای کار پیدا کردن دچار مشکل شده ارتباط برقرار می‌کند. هک تاکنون برنده چندین امی و گلدن گلوب شده و امی ۲۰۲۲ تا به اینجای کار برای فصل جدید آن ۱۷ نامزدی به دنبال داشته است.

امی

فقط قتل‌های داخل ساختمان (Only Murders in the Building)

شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که این سریال شهرت خود را مدیون حضور سلنا گومز در نقش بازیگر اصلی است، اما وقتی آن را ببینید، لایه‌های معمایی آن با چاشنی کمدی است که بیش از حضور یک سوپراستار دنیای موسیقی، بیننده را به خود جذب می‌کند. این سریال قصه سه نفر را روایت می‌کند که علاقه مشترک آن‌ها گوش دادن به یک پادکست جنایی است، اما این علاقه زمانی جالب‌تر می‌شود که یک قتل در محل سکونت آن‌ها رخ می‌دهد و این سه نفر را به مکاشفه در خصوص این قتل با تولید یک پادکست اختصاصی وادار می‌کند. مارتین شورت، استیو مارتین و سلنا گومز در این سریال کمدی-رازآلود ایفای نقش می‌کنند. هولو (HULU) منتشرکننده این سریال است و فصل دوم آن با ۱۷ نامزد در امی ۲۰۲۲ حضور دارد.

امی

سرخوشی (Euphoria)

طرفداران سریال‌های تینجیری (نوجوان پسند) آمریکایی با دیدن این سریال یکی از به‌یادماندنی‌ترین تجربه‌های خود را در این ژانر رقم می‌زنند. «زندایا» ستاره موسیقی در «سرخوشی» نقش دختری به نام روبی (رو) را ایفا می‌کند که درگیر اعتیاد بوده و به دنبال بازگشتن به زندگی عادی است. چیزی که در این سریال بسیار پررنگ جلوه می‌کند، مفهوم بازیگوشانه «عشق» از نگاه نوجوانان است. سام لوینسن، کارگردان سرخوشی با قاب‌های زیبای به جذابیت قصه می‌افزاید و مجموعه‌ای تماشایی را خلق می‌کند. نمایش این سریال بر عهده اچ‌بی‌او است و زندایا برای فصل اول آن جایزه‌ ساعت‌های پربیننده‌ امی را دریافت کرد. فصل دوم سرخوشی حالا در ۱۶ بخش برای امی ۲۰۲۲ نامزد شده است.

امی

بری ‌(Barry)

«بری» از اتفاق‌های خوب این سال‌ها برای طرفداران کمدی سیاه است. بری برکمن (بیل هیدر) در این سریال نقش یک سرباز آمریکایی در افغانستان را ایفا می‌کند. او که سابقه آدمکشی دارد برای یافتن مفهوم زندگی در حرفه موردعلاقه‌اش یعنی بازیگری تلاش می‌کند، اما گذشته سیاهش به‌آسانی دست از سر او برنمی‌دارد. این شخصیت تا حدودی کاراکتر دکستر در «برکینگ بد» را به دلیل نوع لباس پوشیدن و رفتار به ذهن متبادر می‌کند. دو فصل اول این سریال به کارگردانی الک برگ و بیل هیدر را اچ‌بی‌او در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منتشر کرد و پخش فصل سوم آن به دلیل همه‌گیری کوهید به تعویق افتاده بود. بری اکنون با هشت اپیزود جدید و نامزدی در ۱۴ بخش در امی ۲۰۲۲ حضور دارد.

امی

دوپسیک (Dopestick)

این مینی سریال یک اثر اقتباسی در ژانر درام است که دنی استرانگ آن را بر اساس کتابی با همین نام (نوشته بت میسی) برای هولو ساخته است. «دوپستیک» مثل «ایفوریا» روی مواد مخدر تمرکز دارد، با این تفاوت که بیشتر سیاسی است و ارتباطات پشت پرده ماجرا را نشان می‌دهد. مایک کیتون در نقش دکتر فینیکس، نقش اول این سریال را بر عهده دارد و به دلیل همین نقش‌آفرینی، برنده گلدن گلوب هم شده است. حالا دوپستیک در هفتادوچهارمین برنامه امی، ۱۴ نامزدی را از آن خود کرده و تحسین بسیاری از منتقدان را نیز برانگیخته است.

امی

جداسازی (Severance)

مگر می‌شود در بازار سریال‌‌های آمریکایی خبری از ژانر علمی-تخیلی نباشد؟ «جداسازی» یکی از سریال‌های تحسین‌شده این ژانر این بار با موضوعی دلهره‌آور در میان بهترین‌های جوایز امی ایستاده و دوست داشتن آن برای طرفداران سریال‌هایی مثل وست ورد و دارک تضمین‌شده است. این سریال از اپل‌ تی‌وی پخش می‌شود و موضوع آن حول پروژه‌ای می‌چرخد که می‌خواهد خاطرات کاری و غیر کاری کارمندان یک مرکز را از هم تفکیک کند. فصل اول این سریال با کارگردانی بن استیلر در امی حضور دارد و البته برای فصل دوم هم تمدیدشده است.

امی

بازی مرکب (Squid Game)

یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر در ژانر درام-ترسناک، «بازی مرکب» است. ذهن پیچیده کره‌ای همراه با تصاویر دلهره‌آور، این سریال را تا جایی پیش برد که تنها یک ماه پس از انتشار به پربیننده‌ترین سریال نتفلیکس تبدیل شد. قصه بازی مرکب درباره تلاش برای بقا و به دست آوردن ثروت با بازی‌های کودکانه است؛ بازی‌هایی که می‌توانند به مرگ افراد منجر شوند. فصل اول این سریال در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و حالا خبرها حاکی از آن است که بازی مرکب برای فصل دوم نیز تمدیدشده است. بازی مرکب تاکنون جوایز بسیاری، ازجمله جایزه گلدن گلوب برای بازیگر نقش مکمل را از آن خود کرده است.

امی

اوزارک (Ozark)

جیسون بیتمن، ستاره این سریال گانگستری که کارگردانی چند اپیزود را نیز بر عهده داشته است، نقش یک برنامه‌ریز مالی و پول‌شویی برای یک کارتل مواد مخدر مکزیکی را ایفا می‌کند. داستان «اوزارک» به فیلم درخشان پدرخوانده شباهت دارد؛ هردو فیلم درباره مفهوم سنت و خانواده در میان کشمکش‌های مافیایی است و حتی می‌توان گفت که مفهوم خانواده در اوزارک بیش از پدرخوانده به تصویر کشیده شده است. سریال اوزارک تاکنون در ۴ فصل و ۴۴ اپیزود منتشرشده و جوایز بسیاری را دریافت کرده است. این سریال با فصل چهارمش در امی ۲۰۲۲ حضور دارد.

امی

چیزهای عجیب (Stranger Things)

یکی از پربیننده‌ترین سریال‌هایی که در سال‌های اخیر و در ژانر تخیلی-ترسناک به نمایش درآمده، «چیزهای عجیب» است. این سریال را برادران دافر برای نتفلیکس ساخته‌اند. این سریال در فضای دهه ۸۰ روایت می‌شود و ویژگی مهمش این است که باوجود فضای تخیلی و ماورایی‌اش، به طرز عجیبی درست مانند اسم سریال، واقعی به نظر می‌رسد‌. چیزهای عجیب برای علاقه‌مندان به جهان‌های موازی بسیار جذاب است. این سریال تاکنون چهار بار برای گلدن گلوب نامزد و مورد تحسین منتقدان واقع‌شده است. این سریال با فصل چهارمش در امی ۲۰۲۲ حضور دارد و فصل پنجم آن‌هم در راه است.

امی

خانم میزل شگفت‌انگیز (Marvelous Mrs Maisel)

این سریال یک مجموعه زنانه تمام‌عیار در ژانر درام-کمدی است که قصه‌‌اش، بیننده را اپیزود به اپیزود دنبال خود می‌کشاند. قصه این فیلم درباره زنی به نام میریام میزل (ریچل بروزناهان) در نیویورک دهه ۵۰ است که وارد دنیای استندآپ کمدی می‌شود و روایت‌های جالبی را رقم می‌زند. ایمی شرمن پالادینو، سریال را برای آمازون ساخته و تاکنون چهار فصل از آن منتشرشده است. «خانم میزل شگفت‌انگیز» در سال ۲۰۱۷ برنده بهترین سریال گلدن‌گلوب شد و سال بعد نیز ریچل بروزناهان، جایزه‌ امی را برای بهترین بازیگر زن در ژانر کمدی به خانه برد. فصل چهارم این سریال با ۱۲ نامزدی در هفتادوچهارمین دوره جوایز امی حضور دارد.

خاتون

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

یادداشتی درباره فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳

مدیر

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی