مروری بر گزینه‌های احتمالی «اسکار ۲۰۲۴»

اسکار 2024

از فیلم دراماتیک نولان تا نئووسترن اسکورسیزی

در فاصله کوتاهی تا اهدای جوایز مراسم اسکار ۲۰۲۴ به‌ نظر می‌رسد دو فیلم بیشترین اقبال را برای تصاحب این جوایز ازجمله جایزه برترین فیلم داشته باشند؛ «اوپنهایمر» کار دراماتیک و سیاسی اخیر کریستوفر نولان و «باربی» واپسین ساخته گرتا گرویک که دومی یک کمدی – درام است.

پیشتازی این دو فیلم در میان صدها فیلم ساخته‌شده در طول سال ۲۰۲۳ و حدود ۳۰ فیلم که شاخص‌تر از بقیه آثار امسال بوده‌اند، زمانی هویداتر شد که کاندیداهای گلدن گلوب دومین جایزه بزرگ سینمای جهان در دهه سوم آذرماه معرفی شدند.

در این میان «باربی» که به دنیای تجارت و مد و فروش هنگفت عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های ویژه می‌پردازد، به نامزدی در ۹ شاخه از جوایز گلدن گلوب نائل آمد و «اوپنهایمر» که زندگی جی‌رابرت اوپنهایمر خالق و تکوین کننده بمب اتمی و جنایات عظیم برخاسته از آن را تشریح می‌کند، ۸ کاندیدا به دست آورد.

باربی با کاندیدایی‌اش در ۹ شاخه همپا با فیلم «کاباره» (۱۹۷۲) به دومین رکورددار نامزدی در تاریخ اهدای جوایز گلوب تبدیل شد و البته این فیلم پرفروش‌ترین اثر سینمایی سال رو به پایان (۲۰۲۳) جهان هم بوده است.

«اوپنهایمر» هم در جدول پرفروش‌ترین‌های سال در جایگاه سوم قرار دارد و به موفق‌ترین کار تجاری طی دوران تقریباً ۳۰ ساله فیلم‌سازی کریستوفر نولان تبدیل‌شده است.

با توجه به اینکه در جوایز گلدن گلوب قسمت بهترین فیلم به دو بخش دراماتیک و غیر دراماتیک (کمدی یا موزیکال) تقسیم‌شده، به نظر می‌رسد که هر دو فیلم در قسمت‌های مربوطه اول شوند. با چنین نگاهی «اوپنهایمر» گلدن گلوب بهترین فیلم دراماتیک سال را تصاحب می‌کند و گلوب برترین فیلم غیر دراماتیک هم به «باربی» خواهد رسید.

اسکار 2024
رابرت دنیرو و لئوناردو دی‌کاپریو بخت زیادی برای نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد نقش دوم دارند

حضور مجدد مدعی همیشگی در جمع گزینه‌های احتمالی

پیش از به وجود آمدن چنین باورهایی، فیلم غیر دراماتیک «چیزهای حقیرانه» (چیزهای کوچک) هم از گزینه‌های اصلی تصاحب اسکار برترین فیلم به‌حساب می‌آمد ولی اکنون فقط کاندیدا شدنش در این شاخه محرز به نظر می‌رسد.

به‌این‌ترتیب سومین فیلم در رده گزینه‌های احتمالی را پس از اوپنهایمر و باربی باید «قاتلان ماه کامل» آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی سینماگر مؤلف و مسن آمریکایی تلقی کرد که یک کار دراماتیک و تاریخ محور و نئووسترنی ویژه است.

این فیلم برای رسیدن به مجسمه طلایی بهترین فیلم سال بدون اقبال نیست، اما پیروزی‌های محتمل‌تر آن در برخی شاخه‌های اصلی دیگر خواهد بود. محتمل‌ترین این پیروزی‌ها در شاخه برترین بازیگر زن نقش اول
است.
آنجا که لیلی گلداستون با ایفای نقش زن سرخ‌پوست رنج‌کشیده و حق‌طلب به‌رغم به ‌نمایش گذاشتن چهره‌ای سنگی و عاری از هرگونه احساس به اعتماد اکثر ناظران بهترین بازی سال را ارائه داده و پیروزی‌اش در شاخه بهترین بازیگر زن نقش اول محرز است.

دو بازیگر اصلی‌تر و مرد این فیلم البته رابرت دنیرو مسن و مشهور و لئوناردو دی‌کاپریو میان‌سال و سرشناس هستند که بخت زیادی برای نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد نقش دوم دارند. به‌واقع از زمان شروع کار فیلم‌سازی اسکورسیزی و به‌ویژه از ۱۹۷۳ به بعد کمتر سالی بوده که فیلم‌های او در جمع مدعیان اسکار نباشد و در چند شاخه کاندیدا نشود.

اسکار 2024
لیلی گلداستون با ایفای نقش زن سرخ‌پوست رنج‌کشیده و حق‌طلب، پیروزی‌اش در شاخه بهترین بازیگر زن نقش اول محرز است

زمانی برای تبلیغات و معرفی نامزدها در اسکار ۲۰۲۴

«اسکار ۲۰۲۴» که نود و ششمین دوره اهدای این جوایز به شمار می‌آید، نامزدهایش در هر یک از شاخه‌های ۲۴ گانه را عصر روز سه‌شنبه ۳ بهمن معرفی می‌کند و مراسم اهدای جوایز یکشنبه‌شب ۲۰ اسفند به‌وقت امریکا خواهد بود که به‌وقت‌تهران مقارن با ساعات ۴ تا ۵ صبح دوشنبه ۲۱ اسفند خواهد شد.

مراسم مثل معمول در تالار «دالبی تیاتر» شهر لس‌آنجلس امریکا برگزار می‌شود و جزئیات و دیگر نکات مهم آن طی هفته‌های پیش‌رو تبیین و رسانه‌ای خواهد شد. در این حدفاصل زمانی، فیلم‌ها و هنرمندان مدعی به انواع فضاسازی تبلیغاتی متوسل می‌شوند تا صاحب شانس فزون‌تر برای تصاحب اسکار‌ شوند.

اسکار 2024
کیلیان مورفی که نقش اصلی یعنی جی رابرت اوپنهایمر خالق بمب اتمی را بازی می‌کند، نامزد بهترین بازیگر مرد دراماتیک است

انتقال فضای گلوب به اسکار ۲۰۲۴

«اوپنهایمر» که محصول کمپانی یونیورسال پیکچرز است، تقریباً در هر شاخه‌ای که احتمال نامزدی‌اش برای گلدن گلوب وجود داشت، به این مهم نائل آمد و سه‌شاخه آن مربوط به قسمت‌های بازیگری می‌شود.

کیلیان مورفی که نقش اصلی یعنی جی رابرت اوپنهایمر خالق بمب اتمی را بازی می‌کند، نامزد بهترین بازیگر مرد دراماتیک است و امیلی بلانت که نقش همسر او را بازی می‌کند، کاندیدای برترین هنرپیشه زن دراماتیک است و نام رابرت داونی جونیور هم در میان نامزدهای بهترین بازیگران مرد مکمل آمده است.
به نظر می‌رسد این فیلم همه قابلیت‌های لازم برای درو کردن چندین اسکار را هم دارد که مهم‌ترین آن مجسمه طلایی بهترین فیلم است.
درعین‌حال اگر پیروزی «اوپنهایمر» را در شاخه‌های بهترین فیلم دراماتیک و برترین کارگردانی در جوایز گلوب حتمی بدانیم، مشخص نیست که با توجه به رقابت فشرده در سایر قسمت‌ها، جوایز دیگر به این فیلم برسد ولی اگر «اوپنهایمر» در این زمینه هم موفق باشد، ‌دستاوردهایش در گلوب خواه‌ناخواه به فضای اسکار هم بسط خواهد یافت.

اسکار 2024
«باربی» که به دنیای تجارت و مد و فروش هنگفت عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های ویژه می‌پردازد، به نامزدی در ۹ شاخه از جوایز گلدن گلوب نائل آمد

احتمال‌هایی که بالا و پایین شد

با توزیع جوایز اکثر مجامع سینمایی طی ماه آذر و ۱۵ روز نخست دی‌ماه، میزان مطرح بودن و شانس توفیق برخی فیلم‌ها و هنرمندان نیز در مراسم اسکار بالا و پایین شد و اقبال بعضی‌ها بیشتر از گذشته و شانس برخی نیز کمتر شد.

یکی از آن‌ها «منطقه مورد‌نظر» فیلم دراماتیک و تاریخی جاناتان گلیزر است که از رمان سال ۲۰۱۴ مارتین ایمیس با همین نام اقتباس‌شده است.

این فیلم از سوی مجمع منتقدان لس‌آنجلس که از معتبرترین و قدیمی‌ترین نهادهای سینمایی است، به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شد و جایزه برترین کارگردانی هم به گلیزر اهدا شد و میکا لروی هم جایزه سراینده برترین موسیقی متن را به دست آورد.

یک جایزه هم به ساندرا هولر تعلق گرفت که بهترین بازیگر زن سال از سوی این مجمع تلقی شد. دیگر برنده بزرگ جوایز مجمع منتقدان لس‌آنجلس «آناتومی یک سقوط» بود که سه جایزه برد و نامزد چهار گلدن گلوب هم شده و کاندیدا شدنش برای چند اسکار هم قطعی به نظر می‌رسد.

البته یک برنده بزرگ دیگر در انتخابات این مجامع سینمایی «قاتلان ماه کامل» بود که مجمع منتقدان نیویورک آن را بهترین فیلم سال شناخت.

اسکار 2024
سومین فیلم در رده گزینه‌های احتمالی را پس از اوپنهایمر و باربی باید «قاتلان ماه کامل» آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی سینماگر مؤلف و مسن آمریکایی تلقی کرد

سه فهرست از گزینه‌های اصلی اسکار ۲۰۲۴

با این توضیحات بد نیست مروری داشته باشیم بر نام تمام فیلم‌هایی که احتمال نامزد شدن‌شان برای تصاحب اسکار برترین فیلم سال مطرح است زیرا هرچه باشد این شاخه همچنان مهم‌ترین قسمت جوایز اسکار و کسب آن برای هر استودیویی یک افتخار است.

۱۰ گزینه اول اوپنهایمر، باربی، قاتلان ماه کامل، چیزهای حقیرانه، جامانده‌ها، رهبر ارکستر (استاد)، زندگی‌های قبلی، منطقه مورد‌نظر، داستان آمریکایی و مه – دسامبر هستند.

۱۰ گزینه دوم که برخی‌شان ممکن است به قیمت قربانی کردن یک یا چند فیلم فهرست اول به جمع کاندیداهای اسکار برترین فیلم سال بپیوندند، ‌این‌ها هستند: آناتومی یک سقوط، اسپایدرمن: بر فراز دنیای عنکبوتی، هوا، ریشه (اصل)، فراری، چنگ آهنین، سالت‌برن و طعم چیزهای مختلف.

فهرستی حاوی نام گزینه‌های سوم هم وجود دارد که احتمال کاندیدا شدن‌شان برای اسکار برترین فیلم سال اگرچه اندک است اما غیر‌ممکن نیست.

همه ما غریب‌ها، ناپلئون، پسرک و هرون، Rustin، توت‌فرنگی، حافظه، پریسیلا، اتاق معلمان، جامعه برفی و پسران در قایق در این لیست قرار می‌گیرند.

اسکار 2024
کیلیان مورفی که نقش اصلی یعنی جی رابرت اوپنهایمر خالق بمب اتمی را بازی می‌کند، نامزد بهترین بازیگر مرد دراماتیک است

با اعلام اسامی نامزدهای اسکار برترین فیلم سال که ۹ یا ۱۰ اثر سینمایی را در برمی‌گیرد، در روز ۳۰ بهمن بیش‌ازپیش می‌توان سیمای فاتح احتمالی را رؤیت کرد ولی فقط در روز ۲۱ اسفند که تاریخ اهدای این جوایز است، می‌توان فیلم برنده را دور از هر شکی شناخت و در احوالات آن دقیق‌تر شد و دلایل پیروزی‌اش را بازشناسی کرد.

سال پیش در نود و پنجمین دوره اسکار جایزه برترین فیلم به کار علمی – تخیلی و حادثه‌ای «همه‌چیز، همه‌جا به‌طور هم‌زمان» ساخته دانیل کوان و دانیل شینرت تعلق گرفت.

وصال روحانی

اسکار 2024

آیتم های مشابه

واکاوی جهان ادبی سهراب سپهری

مدیر

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر