دست پر سینمای ایران در هفتادونهمین جشنواره جهانی فیلم ونیز

ونیز

هفتادونهمین دوره جشنواره جهانی فیلم ونیز که قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان است و در کنار جشنواره‌های کن و برلین، یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی محسوب می‌شود، چهارشنبه‌شب کار خود را در حالی آغاز می‌کند که امسال حضور پرشمار فیلم‌های ایرانی را شاهدیم و پنج فیلم بلند از ایران در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

بخش مسابقه جشنواره ۲۰۲۲ برای اولین بار در چند دهه اخیر، میزبان دو فیلم از سینمای ایران است: «خرس نیست» (بدون خرس‌ها) ساخته جعفر پناهی و «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند.

«خرس نیست» فیلم جدید جعفر پناهی داستان دو عشق را با مضمون سازوکار قدرت دنبال می‌کند. فیلم در ایران و ترکیه فیلم‌برداری شده و یک بازیگر ایرانی ساکن خارج- مینا کاوانی– هم در فیلم بازی کرده است؛ مانند فیلم‌های اخیر این فیلم‌ساز، خود پناهی هم یکی از بازیگران این فیلم است. گفته‌شده فیلم پناهی در روزهای آخر جشنواره به نمایش درخواهد آمد و اصحاب رسانه‌ صبح جمعه، ۱۸ شهریور (نهم سپتامبر)، یعنی تنها یک روز مانده به پایان جشنواره، اولین اکران جهانی این فیلم را شاهد خواهند بود و مراسم فرش قرمز فیلم بعدازظهر همان روز برپا می‌شود.

 ونیز
فیلم دیگر سینمای ایران «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند است.

فیلم دیگر سینمای ایران «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند است که به نظر می‌رسد هنوز پروانه نمایش آن از سوی سازمان سینمایی صادر نشده است. این فیلم داستان مردی نابینا به نام علی را روایت می‌کند که تلاشش برای خودکشی با سر رسیدن سرایدار بی‌نتیجه می‌ماند؛ درحالی‌که زنی فراری در آپارتمان او پنهان‌شده است.

به نظر می‌رسد جلیلوند که تاکنون دو بار در بخش افق‌های ونیز شرکت داشته و جایزه بهترین کارگردانی این بخش را هم به خانه برده، این بار فیلم متفاوتی عرضه کرده است. نمایش این فیلم نیز به آخرین روزهای جشنواره منتقل شد و اولین نمایش آن برای اصحاب رسانه‌ها روز چهارشنبه، شانزدهم شهریور (هفتم سپتامبر)، و فرش قرمز آن در روز پنجشنبه، هفدهم شهریور، خواهد بود.

ونیز
فیلم «بی رؤیا» اولین ساخته آرین وزیر دفتری، در بخش افق‌های گسترش‌یافته نمایش داده خواهد شد.

«جنگ جهانی سوم» ساخته جدید هومن سیدی در بخش افق‌های جشنواره نمایش داده خواهد شد. فیلم داستانی عجیب درباره یک کارگر پشت‌صحنه فیلم را روایت می‌کند که ناگهان برای بازی در نقش هیتلر انتخاب می‌شود. این فیلم از سازمان سینمایی مجوز گرفته و این سازمان اعلام کرده است که نمایش آن در جشنواره ونیز مشکلی ندارد. اولین نمایش این فیلم روز سه‌شنبه، پانزدهم شهریور (ششم سپتامبر)، خواهد بود.

در بخش افق‌های گسترش‌یافته، فیلم «بی رؤیا» اولین ساخته آرین وزیر دفتری، نمایش داده خواهد شد. فیلم داستان دختری به نام رؤیا را روایت می‌کند که از روزنامه‌نگاری منع شده است و دو هفته پیش از مهاجرت به دانمارک، به اصرار شوهرش، با دختر ساکتی روبرو می‌شود که ظاهراً هیچ‌چیز را به یاد نمی‌آورد. رؤیا او را به خانه می‌برد و این آغاز ماجرایی پیچیده درباره مضمون هویت است.

اولین نمایش جهانی این فیلم با بازی طناز طباطبایی و صابر ابر در روز سه‌شنبه، پانزدهم شهریور (ششم سپتامبر)، خواهد بود.

درحالی‌که خبر حضور چهار فیلم ایرانی در جشنواره ونیز و داوری لیلا حاتمی در بخش اصلی، اهالی سینما را به وجد آورده بود، در آخرین روزها اعلام شد که یک فیلم ایرانی دیگر هم در جشنواره ونیز حضور خواهد داشت: فیلم «تنها» ساخته جعفر نجفی در بخش روزهای مؤلفان. این فیلم مستند داستان امیر، پسری ۱۴ ساله را روایت می‌کند که پس از مرگ پدرش، نگهداری از مادر و خواهران دوقلوی ۱۲ ساله‌اش را به عهده می‌گیرد. امیر سعی دارد گرفتن تصمیم‌های سنتی برای زندگی خواهرانش را کنار بگذارد.

ونیز
«جنگ جهانی سوم» ساخته جدید هومن سیدی در بخش افق‌های جشنواره نمایش داده خواهد شد.

این فیلم تنها فیلم ایرانی‌ است که در روزهای اول جشنواره نمایش خواهد داشت و سومین ساخته سازنده‌اش است. فیلم‌ساز به گفته خود، در روایت سومین مستند خود، از المان‌های داستانی هم سود جسته است.

جشنواره جهانی فیلم ونیز امروز با «رسوایی سفید» ساخته نوآ بومباش افتتاح شد و در بخش مسابقه، فیلم‌سازان شناخته‌شده‌ای چون دارن آرونوفسکی، آلخاندرو گونزالس ایناریتو، مارتین مک‌دونا، فلورین زلر و فردریک وایزمن حضور دارند. فیلم‌سازان ستایش‌شده دیگری نظیر لارس فون تریر، ابل فرارا و لاو دیاز هم در بخش‌های دیگر جشنواره حضور خواهند داشت.

جشنواره ونیز تا دهم سپتامبر یعنی نوزدهم شهریور ادامه خواهد داشت.

سلیس نیوز

خاتون

آیتم های مشابه

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر

گفت‌وگو با کیلیان مورفی برنده بهترین اسکار بهترین بازیگر مرد ۲۰۲۴

مدیر

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی