چالش‌های هوش مصنوعی و خبرنگاری

خبرنگار

ما انسان‌ها هنوز بر هوش مصنوعی، برتری داریم

طی برگزاری نشست مدیا پارتی در شیکاگو، کنفرانسی که برای بررسی چالش‌های هوش مصنوعی و خبرنگاری برگزارشده بود، شرکت‌کنندگان درباره فرصت‌ها و خطرات هوش مصنوعی گفت‌وگو کردند و درباره آن آموختند.

در این نشست، کارشناسان اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری چارچوب‌هایی برای استفاده مسئولانه از فن‌آوری‌های جدید و قوی پیشنهاد کردند؛ برنامه‌نویسان به خبرنگاران یاد دادند که چگونه از هوش مصنوعی برای ارائه محتوای سفارشی به خوانندگان استفاده کنند و خبرنگاران درباره حفظ اعتماد مخاطبان در فضایی که اطلاعات نادرست با کمک هوش مصنوعی افزایش پیداکرده، گفت‌وگو کردند.

در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکته‌های این نشست را بخوانید:

اتاق‌های خبر قبل از استفاده از هوش مصنوعی باید از خود چه سؤال‌هایی بکنند؟

دالیا هاشم، از سازمان همکاری هوش مصنوعی[۱]، در بحث با مگی فارلی، رئیس بخش خلاقیت مرکز بین‌المللی خبرنگاران، سؤال‌هایی را مطرح کرد که اتاق‌های خبر باید قبل از استفاده هوش مصنوعی مولد (یکی از سیستم‌های هوش مصنوعی که در پاسخ به درخواست شما قادر به تولید متن و تصویر است) از خود طرح کنند.

هاشم گفت توضیح دادن این‌که چرا و چگونه از هوش مصنوعی استفاده می‌کنید برای مخاطبان نیز مهم است. به گفته او: «هرقدر درباره [استفاده از هوش مصنوعی] شفاف‌تر صحبت کنید، به همان اندازه مخاطبان، استفاده از آن را راحت‌تر خواهند پذیرفت.»

خبرنگار
هرقدر درباره [استفاده از هوش مصنوعی] شفاف‌تر صحبت کنید، به همان اندازه مخاطبان، استفاده از آن را راحت‌تر خواهند پذیرفت

موارد مهمی که باید در نظر بگیرید: 

  • آیا ما با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد که برای استفاده از محتوای دیگران بدون اجازه آن‌ها، آموزش‌دیده‌اند، راحت هستیم؟ آیا می‌توانیم ابزارهایی را که از کارهای دیگران تقلید نمی‌کند پیدا کنیم و یا بسازیم؟
  • چگونه می‌توانیم در اتاق خبر برای استفاده از هوش مصنوعی محدودیت‌هایی وضع کنیم؟
  • کجا می‌توان گردش کار را خودکار ساخت؟ و کجا در جریان کار به نیروی انسانی نیاز است؟
  • اگر از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده می‌کنیم، آن را چگونه نام‌گذاری خواهیم کرد؟
  • چگونه از درست بودن محتوای تولیدشده باهوش مصنوعی مطمئن خواهیم شد؟
  • اگر از مخاطبان اطلاعات می‌گیریم، از این اطلاعات چگونه استفاده خواهیم کرد و مالک آنچه کسی خواهد بود؟
خبرنگار
چگونه از درست بودن محتوای تولیدشده باهوش مصنوعی مطمئن خواهیم شد؟
چگونه می‌توانیم از گسترش اطلاعات نادرست باهوش مصنوعی جلوگیری کنیم؟ آیا هوش مصنوعی هذیان می‌گوید؟

ادوارد تیان از شرکت جی‌پی‌تی زیرو[۲] برخی از خطرهای هوش مصنوعی را در زمینه اطلاعات دروغ و اطلاعات نادرست مطرح کرد. او گفت: «متن تولیدشده باهوش مصنوعی مستعد تولید مقالات [دروغ] و موهوم است.»

او تأکید کرد که اتاق‌های خبری که فن‌آوری هوش مصنوعی را وارد کار خود می‌کنند، باید از این موضوع آگاه باشند. وی افزود این تنها چت جی‌پی‌تی[۳] نیست که اطلاعات نادرست منتشر می‌کند. رسانه‌هایی که از هوش مصنوعی برای تولید انبوهی از محتوا به کار می‌گیرند نیز خود بخشی از مشکل هستند.

تیان یک ابزار تشخیص رایگان را معرفی کرد که شرکت او برای تشخیص استفاده از هوش مصنوعی ساخته است. به گفته او، اتاق‌های خبر و مخاطبان می‌توانند از این ابزار برای کاهش انتشار اطلاعات نادرست تولیدشده باهوش مصنوعی استفاده کنند.

هوش مصنوعی برای مخاطبان چه‌کاری می‌تواند انجام دهد؟

جرمی گیلبرت، از آزمایشگاه نایت در دانشگاه نیو وسترن[۴] در این نشست گفت که «اکثر اوقات، وقت خود را صرف این سؤال می‌کنیم که هوش مصنوعی مولد چه‌کاری انجام داده می‌تواند؟ اما نمی‌پرسیم که مخاطبان ما واقعاً چه می‌خواهند؟»

گیلبرت توضیح داد که مصرف‌کنندگان خبر لزوماً خواهان محتوای بیشتر نیستند. در عوض، سؤال‌های مشخصی دارند که باعث شده خواهان یک گزارش شوند و رسانه‌های خبری باید به آن‌ها پاسخ‌های مشخصی بدهند. هوش مصنوعی مولد می‌تواند به اتاق‌های خبر کمک کند ابزارهایی بسازند که بتوانند با آن‌ها به نیازهای مخاطبان، بهتر رسیدگی کنند.

خبرنگار
 اگر از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده می‌کنیم، آن را چگونه نام‌گذاری خواهیم کرد؟

آیا هوش مصنوعی جای خبرنگاران را خواهد گرفت؟

مارتا ویلیامز، مدیرعامل شبکه جهانی رسانه‌های خبری[۵]، در این نشست جوانب مثبت و منفی هوش مصنوعی مولد را بررسی کرد.

مردم به‌جای مراجعه به رسانه‌های خبری و حتی گوگل، استفاده از چت جی‌پی‌تی را برای گرفتن مستقیم اطلاعات آغاز کرده‌اند.

به گفته ویلیامز، این بدان معنی است که تبلیغات و عضویت [در رسانه‌های خبری] آسیب خواهند دید و اطلاعات نادرست، افزایش خواهد یافت. چالش رسانه‌ها این است که محتوای منحصربه‌فرد و قابل‌اعتمادی تولید کنند که برای جوامع آن‌ها ارزشمند باشد و ابزارهای هوش مصنوعی خودشان آن‌ها را توانمندتر کند.

ویلیامز ادامه داد: «به باور من هر چیزی که بتواند خودکار شود، [باهوش مصنوعی جایگزین خواهد شد]، نه‌تنها در خبرنگاری؛ بلکه کار رسانه‌ای در کل.» وی همچنین گفت: «خودکار شدن می‌تواند فرصت و پول را در اختیار طرح‌های خبرنگاری بزرگ‌تری که به منابع بیشتری نیاز دارند، قرار دهد.»

جنیفر برندل، از شرکت هیرکن[۶] هم دیدگاه مشابهی داشت و توضیح داد که در آینده، هوش مصنوعی شاید قابلیت آن را داشته باشد که جای مشاغل معاملاتی را بگیرد و برای شغل‌های دیگر، کارایی بیشتری ایجاد کند.

او می‌گوید اگر هوش مصنوعی بتواند جایگزین کار خبرنگاران شود، باید کارهای انسانی‌تری انجام دهیم، مثل ایجاد ارتباط با مردم و دادن اطلاعاتی به آن‌ها که بتوانند با آن زندگی و جوامع را بهتر بسازند.

خبرنگار
تیان یک ابزار تشخیص رایگان را معرفی کرد که شرکت او برای تشخیص استفاده از هوش مصنوعی ساخته است

آیا هوش مصنوعی می‌تواند کار خبرنگاران را بهبود ببخشد؟

فرناندا اگیره از مکزیک و روزاریو مارینا از آرژانتین از طرحی رونمایی کردند که پس از دیدار باهم در جریان برنامه پیشگامان رسانه‌های نوپا[۷] از سوی مرکز بین‌المللی خبرنگاران، روی آن کارکرده بودند.

اگیره برای اتاق خبر مارینا یک ابزار هوش مصنوعی ساخته است تا به اطلاعات قوه قضاییه آرژانتین که دسترسی و تحلیل آن دشوار است دست پیدا کند.

این ابزار، اطلاعات فایل‌های پی‌دی‌اف را به فُرمت یا شکلی درمی‌آورد که به‌آسانی قابل‌خواندن باشد و سپس خبرنگاران را قادر می‌سازد که با استفاده از این ابزار، با اطلاعات تعامل داشته باشند.

اگیره درباره این ابزار می‌گوید: «البته که محدودیت‌هایی داریم، هوش مصنوعی مولد، بی‌نقص نیست.» اگیره و مارینا برای مقابله با این نقص‌ها در زمان کاوش داده‌ها، درخواست‌های راستی آزمایی را در برنامه گنجانده‌اند.

هدف این کار، اطمینان یافتن از آن است که اطلاعاتی که به دست می‌آورند، واقعاً از سندهای اصلی برداشته‌شده ‌است.

اگیره می‌گوید: «موضوعات بسیاری هستند که به علت فُرمت‌های دشوار، خبرنگاران قادر به یافتن آن‌ها نیستند.» هوش مصنوعی در این موارد، می‌تواند به خبرنگاران کمک کند که به مجموعه داده‌ها دسترسی داشته باشند تا گزارش‌هایی تهیه کنند که با استفاده از آن‌ها جوامع را آگاه کنند.

خبرنگار
در آینده، هوش مصنوعی شاید قابلیت آن را داشته باشد که جای مشاغل معاملاتی را بگیرد و برای شغل‌های دیگر، کارایی بیشتری ایجاد کند

خبرنگاران چه‌کاری می‌توانند انجام دهند که هوش مصنوعی قادر به انجام آن نیست؟

جنیفر برندل در سخنرانی‌اش در این نشست بر ارزش آنچه به گفته او «تجربه حقیقی»[۸] می‌تواند به خبرنگاری عرضه کند، تأکید کرد.

او گفت: «ما یک فن‌آوری ۵۲۱ میلیون ساله به نام مغز انسان داریم که به مقدار مساوی سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا بتواند برای مواردی مثل مراقبت، مهربانی، عمیق شنیدن، جمع‌آوری اطلاعات کاملاً مجسم، تولید مشترک و انتشار، بهینه‌سازی شود.»

وی افزود: «وقتی صحبت از بُعدِ مراقبت باشد، ما انسان‌ها هنوز بر هوش مصنوعی، برتری داریم. هوش مصنوعی نمی‌داند مراقبت چیست و ذاتاً نمی‌تواند مراقبت کند؛ بنابراین خبرنگاران و یا کسانی که کار خبرنگاری می‌کنند باید آنچه را که ازدست‌رفته جبران کنند و در این راستا مراقب‌تر باشند.»

[۱]. Partnership on AI

[۲]. GPT Zero

[۳]. ChatGPT

[۴]. Knight Lab at Northwestern University

[۵]. World News Media Network

[۶]. Hearken

[۷]. Emerging Media Leaders fellowship

[۸]. actual experience یا AE

خبرنگار

آیتم های مشابه

واکاوی جهان ادبی سهراب سپهری

مدیر

یادداشتی درباره فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳

مدیر

نگاهی به سریال «گناه فرشته» ساخته حامد عنقا

مدیر