Image default

سیاه، سفید، طلایی؛ مجموعه جدید میکل‌آنژ دنیای مد

دنیل رُزبری می‌خواهد بگوید مد در عصری که همه‌چیز در حال فروریختن است چه معنایی دارد

با مجموعه بهار ۲۰۲۲ کوتور خیره‌کننده اسکیاپارلی می‌توان از واقعیت دو سال همه‌گیری و دور بودن از دنیای رنگ و هنر گریخت و در جهان ساخته‌شده با ذهن خلاق دنیل رُزبری و گروه هنرمندانش در دنیای مد غرق شد.

هفته مد اوت کوتور بهار ۲۰۲۲ روز دوشنبه گذشته با رونمایی از اولین نمایش حضوری کوتور اسکیاپارلی از زمان آغاز همه‌گیری، شروعی قدرتمندانه داشت. دنیل رزبری برای مجموعه جدید خود همه‌چیز را به سیاه، سفید و طلایی خلاصه کرد. رزبری از زمان پیوستن به این خانه مد در سال ۲۰۱۹، به‌تدریج جان تازه‌ای در آن دمیده و با طراحی خلاقانه‌ای که هنوز ریشه در میراث اسکیاپارلی دارد و با تکیه‌بر مجموعه‌ای از لحظات فراموش‌نشدنی ستاره‌ها، علاقه‌ای دوباره به محصولات این خانه به وجود آورده است. اگر سطح انتظارات از او در بازگشت به قدم روی مد بالا بود، این طراح نیز در حد و اندازه انتظارات ظاهر شد.

مجموعه جدید میکل‌آنژ دنیای مد
دنیل رزبری برای مجموعه جدید خود همه‌چیز را به سیاه، سفید و طلایی خلاصه کرد.

رزبری در یادداشتی کوتاه برای نمایش تازه، توضیح داد که چگونه طراحی این مجموعه را در آوریل گذشته در آن «دوره کوتاه امیدواری که همه فکر می‌کردیم کووید را به‌زودی پشت سر خواهیم گذاشت، آغاز کرده است. وقتی معلوم شد که این‌طور نیست، رزبری احساس گم‌گشتگی و فرسودگی کرده بود.»

او نوشت: «غیاب مردم، آزاردهنده‌ترین است؛ اما همین‌طور از دست دادن یقین، از دست دادن اطمینانمان، از دست دادن آینده جمعی‌مان. همچنین احساس فراگیری از فرسودگی وجود دارد که همه ما حسش می‌کنیم: آن انبوه حضور روی فرش قرمز، نمایش‌های اهدای جوایز، حتی ارائه‌های مد، چیزی در این میانه کم است. آیا همه ما از این‌ها خسته نشده‌ایم؟ مد در این دو سال گذشته بر حفظ ارتباط خود اصرار داشته است و بااین‌حال می‌توانم احساس کنم که حتی برخی از برنامه‌ریزان در آن دیگر چندان به رابطه مطمئن نیستند. مد در عصری که همه‌چیز در حال فروریختن است چه معنایی دارد؟ مد چه حرفی برای گفتن دارد؟ و در رابطه با این مزون، سورئالیسم چه معنایی دارد وقتی‌که خود واقعیت بازتعریف شده است؟»

مد 2022
سیاه، سفید و طلایی؛ نمایش دنیای ماورایی طراحان لباس

با توجه به یادداشت‌های نمایش، طراح تصمیم گرفت تا رنگ و حجم را از طرح‌های خود در طول فرآیند پرو حذف کند. او می‌نویسد: «همه ترفندهایی که طراحان لباس، ازجمله من، برای انتقال عظمت و مهارت به کار می‌برند؛ شمایل بزرگ، پارچه‌های باشکوه، حجم‌های عظیم، همه پوچ و توخالی به نظر می‌رسیدند. در عوض من می‌خواستم ببینم آیا می‌توانیم به همان نوع از نمایش و دنیای ماورایی بدون اتکا به آن چیزها دست پیدا کنیم.»

مد 2022
این برای ستاره‌ها نیست. برای پسندهای شبکه‌های اجتماعی نیست… برای این است که وقتی به‌درستی انجام شود می‌توانیم مفاهیم غیرقابل بیان را احساس کنیم.

او با استفاده از تنها سه رنگ سیاه، سفید و طلایی دقیقاً همین کار را انجام داد. سادگی نسبی لباس‌ها با دوخت ماهرانه‌شان به این قطعات اجازه می‌دهد تا بدرخشند، بدون اینکه در پس‌زمینه محو شوند. نتیجه زیبا و جادویی است، به شکلی که فقط از کوتور برمی‌آید.

رُزبری همچنین در مورد اینکه چگونه طراحی این مجموعه به او کمک کرد تا به یاد بیاورد که چرا مد را دوست دارد، نوشت: «این برای ستاره‌ها نیست. برای پسندهای شبکه‌های اجتماعی نیست. برای نقدها و بازخوردها نیست. برای این است که وقتی به‌درستی انجام شود، وقتی چیزی برای گفتن به ما داشته باشد، قادر است تا به ما کمک کند مفاهیم غیرقابل بیان را احساس کنیم. برای این است که هنوز هم قدرت شگفت‌زده کردن ما را دارد.»

آیتم های مشابه

آیا توییتر به پایان خط رسیده است؟

مدیر

تصویری متفاوت از پل نیومن

مدیر

سرقت یا تهمت، مشکل فرهادی این است!

مدیر

دیدگاهی بنویسید

چهار × 5 =