Image default

برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

آمدیم بمانیم…

آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر شامگاه ۲۲ بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر در ابتدای مراسم گفت: «ما کوشیدیم که در دوره چهلم رویه‌ها را استانداردسازی کنیم. ما یک آیین‌نامه دقیق و گاه‌شمار معین داشتیم که فرصتی برای آینده‌نگری به ما می‌دهد. برای ارتقای جشنواره به قانون‌گرایی تأکید داشتیم. فیلم‌ها را بر اساس برنامه پذیرفتیم و فشارها را نپذیرفتیم و در راستای عدالت فرهنگی، طنین سینمای انقلاب شنیده شد. البته دشواری‌های بسیاری داشتیم و در برابر تهدیدها و یأس‌ها همکاران ما تلاش کردند که کار درست را انجام دهند. ما باید چالش‌ها را در سینمای ایران بازشناسایی کنیم. مماشات و مصلحت‌اندیشی، مشکلات ما را حل نمی‌کند و باید سرسختانه با نواقص ‌کار خود روبه‌رو شویم. این سینما نیاز به مراقبت و مهربانی دارد و باید قدر فرهنگ ارجمند این سرزمین را بدانیم و حیف است که مهر را در دل نپروریم.»

پس از سخنان دبیر جشنواره توزیع جوایز آغاز شد:

چهلمین جشنواره فیلم فجر
برای ارتقای جشنواره به قانون‌گرایی تأکید داشتیم.

جایزه سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به یاد سرباز وطن حاج قاسم سلیمانی
جایزه سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به «بدون قرار قبلی» (بهروز شعیبی) به تهیه‌کنندگی محمود بابایی اهدا شد. بهروز شعیبی پس از دریافت این جایزه‌اش گفت: «این جایزه برای ما خیلی ارزش دارد. امسال جای بسیاری از دوستان ما که توقع داشتیم بازی آن‌ها دیده شود، خالی است. من و محمود بابایی این جایزه را به نمایندگی از گروهی گرفتیم که یکسال برای این فیلم تلاش کردند. خدا را شکر این فیلم همان جایزه‌ای که باید را گرفت و ما آن را به کسی که صاحب آن است، خواهیم رساند.»

جایزه سیمرغ زرین بهترین فیلم

سیمرغ زرین بهترین فیلم به سید حبیب‌الله والی نژاد به برای ساخت فیلم موقعیت «مهدی اهدا» شد.

سیمرغ زرین بهترین کارگردانی

سیمرغ زرین بهترین کارگردانی اهدا شد به رضا میرکریمی برای فیلم «نگهبان شب».

سیمرغ زرین ویژه هیئت‌داوران

سیمرغ زرین ویژه هیئت‌داوران به «امیرحسین عسگری» برای فیلم «برف آخر» اهدا شد. امیرحسین عسگری پس از دریافت جایزه خود گفت: «خیلی ممنونم که فیلم من را دیدید. این جایزه برای من خیلی عزیز است. سال ۹۳ این جایزه را از دستان فرشته طائرپور گرفتم. مجید صالحی عزیز، خیلی ممنونم که به من کمک کردی. لادن مستوفی، ممنونم که پای این کار ایستادی.»

سیمرغ زرین بهترین فیلم‌نامه

سیمرغ زرین بهترین فیلم‌نامه به کاظم دانشی برای فیلم‌نامه فیلم «علفزار» اهدا شد. کاظم دانشی پس از دریافت جایزه خود گفت: «از آقای رادان و همه بچه‌های علف‌زار تشکر می‌کنم. حضور فیلم من در جشنواره شجاعت می‌خواست. اگر با تعامل نبود این فیلم ساخته نمی‌شد. از مادرم خیلی ممنونم اما جایزه‌ام را به پدرم تقدیم می‌کنم.»

سیمرغ زرین بهترین فیلم اول

سیمرغ زرین بهترین فیلم اول به «هادی حجازی فر» برای فیلم «موقعیت مهدی» اهدا شد. هادی حجازی‌فر با دریافت جایزه‌اش  گفت: «از هیئت‌داوران خیلی ممنونم. سینما در این شش سال با من مهربان بوده و امیدوارم ناامیدتان نکنم. یک شوخی کنم! هرچه می‌شود گردن ما می‌افتد. حذف سیمرغ مردمی را گردن ما انداختند، لو رفتن برندگان امسال کار ما نبود! از بچه‌های گروهم ممنونم‌ و مؤمن‌ترین آدم‌ها بودند و از همه کارهایشان گذشتند و وقفه‌های یک‌ماهه بدون دستمزد را تحمل کردند‌. ما آمدیم بمانیم و این تازه اول راه است.»

سیمرغ زرین بهترین بازیگر نقش اول زن

سیمرغ زرین بهترین بازیگر نقش اول زن به طناز طباطبایی برای فیلم «بی رؤیا» اهدا شد. طناز طباطبایی پس از دریافت این جایزه گفت: «خدا را شاکر هستم و باید بگویم هرچه داریم مدیون آقای نصیریان و آن نسل طلایی در بازیگری است. از آرین وزیر دفتری بابت فیلم خوبی که ساخت تشکر می‌کنم. این جایزه مرهون زحمات تک‌تک عوامل فیلم است.»

سیمرغ زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد

چهلمین جشنواره فیلم فجر
. این دومین سیمرغ من است. عاشقانه در خدمت این گروه بودم و دست تک‌تک عوامل را می‌بوسم.»

سیمرغ زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد به امین حیایی برای فیلم «برف آخر» اهدا شد. امین حیایی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «از یک قصه عشق برایتان بگویم. این دومین سیمرغ من است. عاشقانه در خدمت این گروه بودم و دست تک‌تک عوامل را می‌بوسم.»

سیمرغ زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

سیمرغ زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به «نادر سلیمانی» برای بازی در فیلم «ضد» اهدا شد. نادر سلیمانی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «کارم از این بعد سخت شد. قبلاً طنز کار می‌کردم و الآن مانده‌ام که چه‌کار کنم. از هیئت‌داوران متشکرم‌. ۳۰ است که کار می‌کنم اما این برای اولین بار است که ضربان قلبم بالا رفته است. آرزو دارم زنان سرزمینم آزاد باشند. ضد را به مادران این سرزمین و مادران شهدا تقدیم می‌کنم. از همکارانم ممنونم و امیدوارم بتوانم کارهای بهتری انجام دهم. از مردم عزیزم هم سپاسگزارم.»

سیمرغ زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن

چهلمین جشنواره فیلم فجر
نوید، این لحظه مهمی است که تو مرا نگاه می‌کنی…

در این بخش فرشته حسینی جایزه دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد. او گفت: «خیلی ممنون از هیئت‌داوران. از خانم قیدی تشکر می‌کنم که جایش در این مراسم خیلی خالی است. او خطاب به همسرش نوید محمدزاده که در سالن حضور داشت، گفت: نوید، این لحظه مهمی است که تو مرا نگاه می‌کنی…»

سیمرغ زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به صدف اسپهبدی برای فیلم «علف‌زار» اهدا شد. اسپهبدی پس از دریافت جایزه خود گفت: «از هیئت‌داوران ممنونم و متشکرم که جوانان را دیدید. از مادر و پدرم ممنونم که من را تحمل کردند تا به‌جایی که می‌خواهم برسم. از آقای دانشی و رادان متشکرم.»

سیمرغ زرین بهترین فیلم‌برداری

سیمرغ زرین بهترین فیلم‌برداری به «آرمان فیاض» برای فیلم «برف آخر» اهدا شد. آرمان فیاض پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «از حسن مصطفوی و تمام عوامل فیلم تشکر می‌کنم. خیلی خوشحالم که جایزه را از دستان آقای محمد داوودی گرفتم. او فیلم‌بردار موردعلاقه من است و امیدوارم بازهم کار کند. این جایزه متعلق به گروه «برف آخر» است و می‌خواهم آن را به پدرم تقدیم کنم که هنر را در من زنده کرد.»

سیمرغ زرین بهترین تدوین

سیمرغ زرین بهترین تدوین به «حمید نجفی راد» برای فیلم «دسته دختران» اهدا شد. او پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «خوشحالم و از هیئت‌داوران ممنونم که کارم را دیدند. دو فیلمی که کارکردم در شرایط عجیبی بود و شش ماه درگیر بیماری بودم. این جایزه برای همسرم است که از من حمایت که کار را تولید کنم. از دوستانم در فیلم و بهرام رادان متشکرم.»

سیمرغ زرین بهترین موسیقی متن

سیمرغ زرین بهترین موسیقی متن به مسعود سخاوت دوست برای فیلم «موقعیت مهدی» اهدا شد.

بهزاد عبدی هم در این بخش برنده دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن شد. او پس از دریافت جایزه خود گفت: «از بهرام رادان، کاظم دانشی و همه عوامل فیلم کمال تشکر را دارم و از عوامل برگزاری جشنواره ۴۰ و داوران محترم به‌ویژه استاد مجید انتظامی تشکر می‌کنم.»

چهلمین جشنواره فیلم فجر

سیمرغ زرین بهترین صداگذاری

سیمرغ زرین بهترین صداگذاری به علیرضا علویان برای فیلم «علفزار» و «بدون قرار قبلی» اهدا شد.

سیمرغ زرین بهترین صدابرداری

سیمرغ زرین بهترین صدابرداری به مسیح حدپور سراج برای فیلم «موقعیت مهدی» اهدا شد. مسیح حدپور پس از دریافت جایزه خود گفت: «شب تولدم این جایزه را گرفتم و در آستانه ورود به دهه ۴۰ زندگی‌ام هستم و آن را به فال نیک می‌گیرم. از هادی حجاری‌فر تشکر می‌کنم که به من اعتماد کرد و همچنین از همه بچه‌های گروه تشکر می‌کنم.»

سیمرغ زرین بهترین طراحی صحنه

سیمرغ زرین بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای فیلم «ضد» اهدا شد.

سیمرغ زرین بهترین طراحی لباس

سیمرغ زرین بهترین طراحی لباس به مارال جیرانی برای فیلم «خائن کشی» اهدا شد.

سیمرغ زرین بهترین چهره‌پردازی

سیمرغ زرین بهترین چهره‌پردازی به امید گل زاده برای فیلم «برف آخر» و «شادروان» اهدا شد. امید گلزاده گفت: «امشب شب جذابی است. جای حسین نمازی خیلی خالی است. از تیم ۱۵ نفره که همراه من بودند تشکر می‌کنم. از خانواده‌ام تشکر می‌کنم و سیمرغم را به دخترم هورا تقدیم می‌کنم.»

سیمرغ زرین بهترین جلوه‌های ویژه بصری

سیمرغ زرین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به حسن نجفی و امیر ولیخانی برای فیلم «دسته دختران» اهدا شد. حسن نجفی پس از دریافت جایزه خود گفت: «از داوران تشکر می‌کنم. حجم کار آن‌قدر زیاد بود که دو گروه شدیم و خوشحالیم مورد تائید قرار گرفت. از همه بچه‌ها تشکر می‌کنم و از خانم قیدی تشکر می‌کنم به خاطر سخت‌گیری‌هایی که کرد باعث شد ما کار خوبی را ارائه دهیم. امیر ولی‌خانی گفت: خوشحالم که با تنها بانوی جشنواره چهلم کار کنم و جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم.»

سیمرغ زرین بهترین فیلم مستند

سیمرغ زرین بهترین فیلم مستند به حجت طاهری و عبدالخالق طاهری برای فیلم «احتضار» اهدا شد.

سیمرغ زرین بهترین عکس

سیمرغ زرین بهترین عکس به حبیب مجیدی برای فیلم «منصور» اهدا شد.

برگزیدگان بخش سینمای مستند

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به احتضار ساخته حجت طاهری به تهیه‌کنندگی عبدالخالق طاهری اهدا شد.

برگزیدگان بخش سینمای کوتاه
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه جشنواره چهلم به رضا نجاتی برای فیلم «ارفاق» اهدا شد. رضا نجاتی پس از دریافت جایزه گفت: «این جایزه را به خانواده‌ام تقدیم می‌کنم که همه‌چیز من هستم. از کسانی که در این فیلم کمک کردند تشکر می‌کنم. من از بچگی تمرین می‌کردم که پشت این تریبون چه بگویم که در این لحظه از یاد بردم. امیدوارم در فیلم بلندم از چشم و گوش مخاطب حفاظت کنم که چه چیزی را می‌خواهم به او بگویم.»

چهلمین جشنواره فیلم فجر

آیتم های مشابه

یادداشتی درباره فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳

مدیر

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی