سرانجام جانی دپ برنده دادگاه جنجالی هالیوودی شد

جانی دپ

چگونه جانی دپ امبر هرد را در دادگاه شکست داد؟

هیئت‌منصفه دادگاه جانی‌ دپ در برابر همسر سابقش امبر هرد که به مدت شش هفته است افکار عمومی آمریکا را به خود مشغول کرده، به نفع جانی دپ رأی داد. این بازیگر آمریکایی در نخستین واکنش بعد از اعلام رأی دادگاه گفت که هیئت‌منصفه، «بعد از شش سال زندگی‌ام را به من برگرداند.»

در مقابل امبر هرد نیز با انتشار اطلاعیه‌ای گفت: «ناامیدی که امروز احساس می‌کنم قابل توصیف نیست. من از اینکه کوهی از شواهد همچنان برای ایستادن در برابر قدرت و نفوذ نامتناسب همسر سابقم کافی نبود، دل‌شکسته‌‌ام.»

جانی دپ همسر سابقش را متهم کرده بود که با انتشار مقاله‌ای در سال ۲۰۱۸ به او افترا زده است. امبر هرد در مقاله که در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرده بود، بدون نام بردن از جانی دپ مدعی شده بود که در زندگی خصوصی، از یک چهره سرشناس و معروف کتک خورده است؛ اما جانی دپ از همان زمان به‌شدت این اتهام را رد کرد و گفت هرگز امبر هرد یا هیچ زن دیگری را کتک نزده است. او همچنین گفت در دوران زندگی زناشویی‌شان، کسی که به خشونت فیزیکی روی آورد، امبر هرد بوده است. جانی دپ در شکایتش به دلیل «افترا» درخواست ۵۰ میلیون دلار غرامت کرده بود.

جانی دپ
جانی دپ همسر سابقش را متهم کرده بود که با انتشار مقاله‌ای در سال ۲۰۱۸ به او افترا زده است.

بعدازاین شکایت، امبر هرد نیز شکایت مشابهی علیه جانی دپ ثبت کرد و در شکایتش درخواست ۱۰۰ میلیون دلار غرامت کرد؛ اما در جریان این شش هفته، وکلای هرد تأکید کردند که او درباره جانی دپ دروغ نگفته است و انتشار این مقاله نیز در چارچوب آزادی بیان، نباید با پیگرد قضایی روبه‌رو شود.

اعضای هیئت‌منصفه در این مدت، ده‌ها مورد صدای دعواهای زناشویی جانی دپ و امبر هرد را شنیدند.

امبر هرد همچنین چندین عکس از جانی دپ منتشر کرد که او در آن‌ها عمدتاً خوابیده بود یا در شرایط نامناسبی قرار داشت. هرد گفت که جانی دپ در این عکس‌ها به دلیل نوشیدن مشروب یا مصرف کوکائین، از هوش رفته است. جانی دپ هم در دادگاه تصویری دل‌خراش از انگشت خونی‌اش منتشر کرد که می‌گفت در دعوا با امبر هرد آسیب‌دیده است. دپ مدعی شد که هرد به‌سوی او یک بطری ودکا پرتاب کرده و این حمله موجب شده تا انگشتش به شکل جدی زخمی شود.

جلسات دادگاه به شکل زنده در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و بسیاری این مکالمات را از نزدیک دنبال کردند. جانی دپ که زمانی یکی از بزرگ‌ترین و پول‌سازترین ستاره‌های هالیوود محسوب می‌شد، در دادگاه گفت که دروغ‌پراکنی‌های امبر هرد «همه‌چیز» او را به باد داده است. او گفت که قرار بود فیلمی جدید از سری فیلم‌های «دزدان دریایی کارائیب» تهیه شود که بعد از انتشار این مقاله، تعلیق شد.

دپ همچنین گفت قرار بود در سری فیلم‌های «جانوران شگفت‌انگیز» نیز ایفای نقش کند، اما بعد از انتشار این مقاله او از این فیلم نیز کنار گذاشته شد. این بازیگر آمریکایی دو سال پیش نیز از روزنامه بریتانیایی سان شکایت کرد. این روزنامه او را مردی توصیف کرده بود که همسرش را کتک می‌زند؛ اما در آن پرونده، دادگاه عالی لندن به نفع روزنامه سان حکم داد. شکایت اخیر جانی دپ در شهرستان فیرفکس در ایالت ویرجینیای آمریکا ثبت شد، چراکه روزنامه واشنگتن‌پست در این محل چاپ می‌شود.

هالیوود
دادگاه جنجالی زوج سابق هالیوود، جانی دپ و امبر هرد، زمانی آغاز شد که دپ با اتهام افترا، از همسر سابقش شکایت کرد.

یک ماراتن قضایی و یک جنجال رسانه‌ای

دادگاه این دو بازیگر سرشناس هالیوودی در فیرفکس کانتی ویرجینیا به یک جنجال رسانه‌ای و یکی از پرسروصداترین محاکمات در تاریخ قضایی ایالات‌متحده بدل شده بود.  شبکه‌های تلویزیونی جریان دادگاه را پخش می‌کردند، هشتک‌های مرتبط با محاکمه مکرراً در شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر توییتر موردتوجه قرار می‌گرفت و کاربران باعلاقه به تعقیب دادگاه و اظهارنظر درباره جزئی‌ترین ابعاد روابط خصوصی ستاره‌های پرزرق‌وبرق سینمای آمریکا می‌پرداختند.

این محاکمه در اصل یک پرونده دادرسی در مورد اتهام افترا در یک مقاله بود، بااین‌حال با شروع دادگاه جدل‌های دو طرف به زمینه‌های گسترده‌تری کشیده شد. امبر هرد و جانی دپ هر دو ادعا می‌کردند طرف مقابل از او سوءاستفاده کرده است. اما در جلسات دادگاه چه گذشت و پس از صدور حکم چه خواهد شد؟

موقعیت جانی دپ و امبر هرد در آغاز دادگاه

جانی دپ، ستاره آثار موفقی مانند «ادوارد دست قیچی»، «دنی براسکو» و سری فیلم‌های دنباله‌‌دار «دزدان دریایی کارائیب» است. او با سه بار نامزدی برای جایزه اسکار، چهره‌ای پولدار، جذاب و شناخته‌شده بود که دوران عزلت و انزوای خود را به دلیل مشکلات شخصی و شکست‌های متعدد کاری می‌گذراند.

هالیوود
اعضای هیئت‌منصفه در این مدت، ده‌ها مورد صدای دعواهای زناشویی جانی دپ و امبر هرد را شنیدند.

در مقابل امبر هرد هنرپیشه‌ای کمابیش ناشناخته‌ای بود که می‌توان گفت شهرتش از زمان آغاز آشنایی با جانی ‌دپ شروع‌شده بود. روابط این دو روابطی پرفرازونشیب اما به نسبت کوتاه بود: در سال ۲۰۱۲، دپ و هرد از پارتنرهای خود جدا شدند و شروع به ملاقات با یکدیگر کردند. در سال ۲۰۱۴ نامزدی گرفتند، در سال ۲۰۱۵ ازدواج کردند و در سال ۲۰۱۶ هرد درخواست طلاق داد. از این تاریخ به بعد دو طرف به‌صورت متناوب شکایاتی علیه یکدیگر به خاطر آزار و اذیت و خشونت خانگی مطرح کرده‌ بودند؛ اما این دادگاه به‌طور مشخص درباره یک مورد افترا بود.

چه کسی و چرا شکایت کرد؟

پرونده دادگاه این زوج هالیوودی بر اساس مطالب مطرح‌شده در ستونی در روزنامه واشنگتن‌پست بود که توسط خانم هرد در دسامبر ۲۰۱۸ نوشته‌شده است. او در آنجا خود را «قربانی خشونت خانگی» معرفی می‌کند که پس از طرح ادعاهایش مورد تمسخر قرارگرفته است. عنوان ستونی که هرد مطالب خود را در آن می‌نوشت، «من علیه خشونت جنسی صحبت کردم اما باخشم فرهنگمان روبرو شدم. این باید تغییر کند»، انتخاب‌شده بود.

در این زمان با برخاستن موج کارزار «می ‌تو» درباره سوءاستفاده از زنان و طرح اتهامات علیه هاروی واینستین تهیه‌کننده هالیوودی، صحبت درباره آزارهای جنسی ابعادی گسترده‌تر گرفته بود و این تلقی به وجود آمده بود که مردان قدرتمند در هالیوود در پی سوءاستفاده از زنان هستند. در چنین جوی بود که امبر هرد مقاله خود را نوشت.

این هنرپیشه ۳۵ ساله در مقاله خود از دپ که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ همسر او بود، نام نبرده بود اما دپ از او به دلیل افترا شکایت و تقاضای ۵۰ میلیون دلار خسارت کرد. دپ و وکلایش استدلال کردند که هرد به‌وضوح دپ را متهم به سوءاستفاده در طول زندگی مشترک یک‌ساله خود کرده است. هرد پیش‌تر در ماه مه ۲۰۱۶ هم دپ را به‌طور علنی به خشونت خانگی متهم کرده بود، امری که وکلای دپ آن را رد کرده بودند.

جانی دپ همچنین هرد را متهم کرده بود که به دنبال «تبلیغات مثبت برای خودش» پیش از اکران فیلم «آکوامن» است که در آن نقش اصلی را دارد.

چه مواردی در دادگاه مطرح شد؟

جانی دپ
جلسات دادگاه به شکل زنده در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.

در دادگاه موارد متعددی از ادعاها مطرح شد که در پاره‌ای اوقات با مدارک صوتی و اظهارات شاهدان نیز تکمیل می‌شدند. برای نمونه امبر هرد در مورد اولین برخورد فیزیکی از سوی جانی دپ گفت این حادثه زمانی رخ داد که از دپ در مورد خالکوبی روی بازویش پرسیده بود:‌ «جانی مشغول مصرف کوکائین بود و روی یک مبل باهم نشسته بودیم که پرسیدم. در جواب گفت فکر می‌کنی خنده دارد، هرزه؟ و به صورتم سیلی زد و دو بار دیگر هم تکرار کرد.»

امبر هرد همچنین گفت که دپ به دلیل «حسادت» دائماً او را به خیانت و روابط خارج از ازدواج با دیگران متهم می‌کرده است، روابطی که «هرگز وجود خارجی نداشتند». وی همچنین اضافه کرد که جانی دپ پس از استفاده از الکل و مواد مخدر «فرد دیگری» تبدیل می‌شود و یک‌بار هم او را به کشتن تهدید کرده است.

خانم هرد همچنین با بیان جزئیات یک حادثه در سال ۲۰۱۳ دپ را به آزار جنسی متهم کرد. وی در توضیح این اتفاق گفت ماجرا به شبی برمی‌گردد که آن‌ها با دوستانشان در یک پارتی در یک ویلای بیابانی مشغول استعمال مواد مخدر بوده‌اند و پس از بازگشت به اتاقشان دپ با عصبانیت شروع به خرد کردن اشیاء کرده و او را به «پنهان کردن کوکائین‌ها» متهم ساخته است. امبر هرد اضافه کرد: «جانی گفت حتماً باید جستجوی بدنی رویت انجام دهم؟ بعد شروع به پاره کردن لباس‌ها کرد و مرا مورد تعرض قرار داد.»

در مقابل جانی دپ پیش‌تر اتهام اعمال خشونت فیزیکی علیه خانم هرد را رد کرده و مدعی شده بود که او مورد ضرب و شتم و برخورد فیزیکی همسر سابقش قرار می‌گرفته است و یک‌بار با پرتاب بطری از سوی او نوک یک انگشتش قطع شد. تارا رابرتز نیز که در ۱۵ سال گذشته یک جزیره خصوصی متعلق به آقای دپ را در باهاما مدیریت کرده، مشاهدات خود را از شبی که شاهد اعمال خشونت فیزیکی خانم هرد علیه آقای دپ بوده، روایت کرد.

جانی دپ
دادگاه این دو بازیگر سرشناس هالیوودی در فیرفکس کانتی ویرجینیا به یک جنجال رسانه‌ای و یکی از پرسروصداترین محاکمات در تاریخ قضایی ایالات‌متحده بدل شده بود.

افکار عمومی، پشتیبان جانی دپ؟

درحالی‌که مدارک قانع‌کننده‌ای نشان می‌داد خشونت از سوی هر دو نفر در این ازدواج صورت گرفته است و هر دو طرف شواهدی برای ادعاهای خود داشتند، بااین‌حال به نظر می‌رسید بسیاری از کاربران فضای مجازی در این پرونده حامی جانی دپ بودند. شهرت جانی دپ، حجم عظیمی از پشتیبانی‌ها را در فضای اینترنت برای او به همراه داشته است. هشتک‌های حمایت‌آمیزی همچون «JusticeForJohnnyDepp» بیش از ۳ میلیارد بار ریتوییت شده است.

کارشناسان دنیای سرگرمی می‌گویند ایفای نقش جانی دپ در فیلم‌های پرطرفدار، نظیر دزدان دریایی کارائیب، تأثیر به‌وضوح مشخصی در این همراهی عمومی گذاشته است. همچنین دوستداران هری پاتر از این‌که او پس از متهم شدن از سری فیلم‌های «جانوران شگفت‌انگیز» کنار گذاشته شد، عصبانی هستند. هرچند شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد تیم دپ از ربات‌ها در رسانه‌های اجتماعی برای تهییج احساسات عمومی علیه هرد استفاده کرده است. هم‌زمان دپ برای برخی به «نماد مردان قربانی خشونت خانگی» تبدیل‌شده و همین امر هوادارانی را برای او دست‌وپا کرده است. جبهه دیگری از مخالفان تفکرات فمینیستی و کسانی که فکر می‌کنند جنبش می‌ تو «زیاده‌روی» کرده است نیز به جمع حامیان جانی دپ اضافه‌شده‌اند.

سلیس نیوز

کارزار آنلاین برای حذف امبر هرد از «آکوامن»

در این میان یک کارزار آنلاین هم برای حذف امبر هرد از قسمت دوم فیلم سینمایی «آکوامن» نزدیک به چهار و نیم میلیون امضا جمع کرده است و به نظر می‌رسد نتیجه این دادگاه و روند آن آینده کاری هرد را با مشکل روبه‌رو کند.

ناظران می‌گویند هرچند دادگاه به نفع دپ رأی داده است و او از پشتیبانی گسترده‌ای نیز برخوردار بوده، بااین‌حال با توجه به حجم افشاگری‌های صورت گرفته و مدارک منتشره بعید است او بتواند پس‌ازاین دادگاه اعتبار روز اولش را بار دیگر به دست آورد. با رأی هیئت‌منصفه جانی دپ تقریباً به یک پیروزی تمام و کمال علیه همسر سابقش امیر هرد دست‌یافت و بیش از ده میلیون دلار غرامت دریافت خواهد کرد اما برای بازگشت درآمدهای میلیون دلاری از نقش‌های سینمایی جدید باید کمی صبور باشد. در جریان دادگاه یکی از تهیه‌کنندگان هالیوودی گفت که اکنون قرار دادن این دو در پروژه‌های میلیارد دلاری بسیار خطرناک است.

این یک عقب‌گرد است

پس از اعلام حکم دادگاه امبر هرد در بیانیه‌ای با ابراز تأسف گفت: «دلم می‌سوزد که کوه شواهد برای ایستادن در برابر قدرت و نفوذ شوهر سابقم کافی نبود. من بیشتر از اینکه از این حکم ناامید شده باشم، برای زنان دیگر ناامید شدم. این یک عقب‌گرد است. این حکم ما را به زمانی برمی‌گرداند که وقتی زنی صدای دادخواهی‌اش را بلند می‌کرد، به‌صورت آشکاری مورد تحقیر واقع می‌شد. این حکم جدی گرفته شدن خشونت علیه زنان را عقب می‌اندازد.» این در حالی است که جانی دپ از حکم دادگاه استقبال کرد و آن را یک «پیروزی» برای خود خواند.

جانی دپ
جانی دپ از حکم دادگاه استقبال کرد و آن را یک «پیروزی» برای خود خواند.

آیا این آخرین دادگاه زوج هالیوودی بود؟

جواب این است که نه. درواقع پس از طرح شکایت جانی دپ علیه امبر هرد، در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی، هرد هم شکایت متقابلی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار علیه دپ مطرح کرد. قرار است جلسات این دادگاه در اواخر سال جاری در ویرجینیا آغاز شود. جلسات محاکمه‌ای که به‌تازگی به پایان رسیده است، مربوط به شکایت دپ علیه هرد می‌شد.

سلیس نیوز

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

واکاوی جهان ادبی سهراب سپهری

مدیر

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر