«تل‌ ماسه ۲» و اشتیاق علاقه‌مندان سینما

تل ماسه

تل‌ ماسه ۲ به‌عنوان یک فیلم متفاوت می‌تواند از پرفروش‌ترین‌های سال باشد

پس از چالش‌های مختلفی که تولید فیلم «تل‌ ماسه ۲» را به تعویق انداخت، سرانجام شمارش معکوس برای اکران دومین قسمت از این اثر تخیلی حادثه‌ای آغاز شد.

این فیلم به کارگردانی دنی ویلنوو، سینماگر صاحب سبک کانادایی، اول مارس ۲۰۲۴ (۱۱ اسفند ۱۴۰۲) در سینماهای جهان به نمایش درمی‌آید.

تاریخ اکران دومین قسمت از تل‌ماسه به دلایلی چون همه‌گیری ویروس کرونا و اعتصاب در هالیوود، چندین بار تغییر کرد و به گفته دنی ویلنوو، یکی از دشوارترین پروژه‌های سینمایی او محسوب می‌شود.

تل‌ ماسه، اقتباسی از رمانی با همین عنوان، نوشته فرانک هربرت است که نخستین قسمت آن در ۱۳۹۹ با استقبال زیادی از سوی تماشاگران و منتقدین هنری مواجه شد و شش اسکار گرفت.

موفقیت فیلم در گیشه و شبکه پخش اینترنتی «اچ‌بی‌او مکس» باعث شد تا تهیه‌کنندگان ساخت دومین قسمت را تأیید و حتی بودجه بیشتری برای آن در نظر گرفتند.

درک رمان تل‌ ماسه به دلیل پیچیدگی‌های آن برای بسیاری از بزرگان سینمای جهان ازجمله دیوید لینچ، آسان نبوده است. او با اقتباس از کتاب، فیلمی در دهه ۸۰ میلادی ساخت که در گیشه شکست خورد و تولید قسمت‌های بعدی منتفی شد.

تل ماسه
تل ‌ماسه، اقتباسی از رمانی با همین عنوان، نوشته فرانک هربرت است

بااین‌حال، به نظر می‌رسد که رویکرد سینمایی دنی ویلنوو و البته پیشرفت فناوری نسبت به دهه ۸۰ میلادی، شرایط را تغییر داده است. این سینماگر کانادایی اخیراً آمادگی خود را برای ساخت سومین فیلم تل‌ماسه نیز اعلام کرد.

داستان در آینده‌ای دور و در سیاره‌ای به نام «آراکیس» رخ می‌دهد که به دلیل ساختار بیابانی خود به تل‌ ماسه شهرت دارد. این سیاره به دلیل یک منبع ارزشمند، مکانی برای درگیری چند نژاد مختلف است که به دنبال نابودی یکدیگر هستند.

دنی ویلنوو می‌گوید که شرایط اکران فیلم نخست به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بسیار بد بود و هم‌زمان به‌صورت اینترنتی نیز پخش شد. بااین‌حال در گیشه «موفق» بود.

او می‌افزاید حتی هنگامی‌که ساخت فیلم بعدی قطعی نشده بود، فیلم‌نامه قسمت دوم را می‌نوشت تا آماده باشد و با گریگ فریزر، فیلم‌بردار خود، در حال مشورت و رایزنی برای صحنه‌ها بود.

تل ماسه
تل ماسه ۲ به کارگردانی دنی ویلنوو، سینماگر صاحب سبک کانادایی، اول مارس ۲۰۲۴ (۱۱ اسفند ۱۴۰۲) در سینماهای جهان به نمایش درمی‌آید

فیلم‌برداری دومین قسمت تل‌ ماسه در تابستان ۱۴۰۰ در بوداپست مجارستان آغاز شد ولی ساخت این اثر ازنظر فنی و به دلایلی چون وجود صحنه‌های حادثه‌ای بیشتر، به‌مراتب دشوارتر از قسمت نخست بود.

صحنه‌های دومین فیلم در بوداپست، ایتالیا، اردن و ابوظبی، فیلم‌برداری شده است و به‌رغم ساعات کاری طولانی به‌ویژه در صحرا، به گفته بازیگران، تجربه لذت‌بخشی برای دنی ویلنوو بود.

تیموتی شالامی و جاش برولین، از بازیگران نقش‌های اصلی، ضمن ستایش ویلنوو، او را کارگردانی توصیف می‌کنند که با شور، هیجان و خلاقیت خود اعضای گروه را رهبری می‌کند.

شاید به تعویق افتادن اکران دومین قسمت تل‌ ماسه، خبر ناخوشایندی برای هنردوستان بود، ولی موقعیت استثنایی را در اختیار دنی ویلنوو قرار داد تا با فرصت بیشتری این پروژه عظیم را تکمیل کند. یکی از این موهبت‌ها، امکان انتقال فیلم از فرمت دیجیتالی به «آی‌مکس» ۷۰ میلی‌متری است که کیفیت فوق‌العاده‌ای روی پرده نقره‌ای سینما ایجاد می‌کند.

تل ماسه
داستان در آینده‌ای دور و در سیاره‌ای به نام «آراکیس» رخ می‌دهد که به دلیل ساختار بیابانی خود به تل ‌ماسه شهرت دارد.

دومین فیلم تل‌ ماسه با بودجه ۱۲۲ میلیون دلار ساخته‌شده است و به نظر می‌رسد که در هنگام اکران، رقیب جدی در سینما نداشته باشد. اعتصاب اخیر در هالیوود، تولید و اکران بسیاری از پروژه‌های بزرگ را به تعویق انداخت و تل‌ماسه در میدانی بی‌رقیب وارد صحنه می‌شود.

در شرایطی که ظاهراً علاقه عمومی ابرقهرمان‌ها و آثار حادثه‌ای دیزنی و مارول کاهش‌یافته است، تل‌ماسه به‌عنوان یک فیلم متفاوت می‌تواند از پرفروش‌ترین‌های سال باشد.

به گفته دنی ویلنوو، فیلم نخست نوعی مراقبه بود و تماشاگران با داستان این پسر جوان که نقش او را تیموتی شالامه بازی می‌کند، آشنا شدند.

تل ماسه
دومین فیلم تل‌ ماسه با بودجه ۱۲۲ میلیون دلار ساخته‌شده است و به نظر می‌رسد که در هنگام اکران، رقیب جدی در سینما نداشته باشد

او می‌افزاید که فیلم دوم ضمن ادامه داستان و پرداختن به جنبه‌های احساسی شخصیت‌ها، یک اثر حادثه‌ای است که برای تماشاگران سرگرم‌کننده خواهد بود.

زندیا، ربکا فرگوسن، آستین باتلر، کریستوفر واکن و خاویر باردم، ازجمله بازیگران این قسمت هستند. موسیقی فیلم نیز مانند قسمت نخست توسط هانس زیمر ساخته‌شده است.

تل‌ ماسه

آیتم های مشابه

واکاوی جهان ادبی سهراب سپهری

مدیر

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر