نمادهای مد؛ کفش ورزشی سفید رنگ

سفید

آنچه کفش ورزشی سفید را محبوب می‌کند، تطبیق‌پذیری آن است که به‌راحتی با هر سبکی هماهنگ می‌شود.

در دنیای پرسرعت مد موج‌های فراگیر می‌آیند و می‌روند، اما یکی از مواردی که به نظر می‌رسد در آزمون زمان پایدار و مقاوم باقی می‌ماند کفش ورزشی سفید است.

از خیابان تا صحنه نمایش مد، کفش‌های ورزشی سفید همچنان علاقه‌مندان به مد را مجذوب و جایگاهشان را به‌عنوان گزینه‌ای ماندگار حفظ می‌کنند.

تاریخچه کتانی سفید به اواخر قرن نوزدهم بازمی‌گردد. در سال ۱۹۱۶، نشان تجاری «کدز»[۱] اولین کفش کتانی سفید را با پارچه کنواس (نوعی پارچه کنفی) و زیره لاستیکی تحت عنوان «Champion» تولید کرد.

در سال ۱۹۱۷، شرکت کانورس مدل «چاک تیلور آل‌-استار»[۲] را تولید کرد که نقش مهمی در محبوبیت این سبک کفش (مخصوصا نوع پارچه‌ای آن) داشت. این مدل نامش را از چارلز هولیس تیلور، بازیکن و مربی بسکتبال آمریکایی، گرفت. تیلور در طراحی‌ آن نیز نقش داشت.

سفید
تاریخچه کتانی سفید به اواخر قرن نوزدهم بازمی‌گردد

کتانی سفید، در چند دهه گذشته تداعی‌کننده پوشش خرده‌فرهنگ‌های مختلف بوده است، از سبک پوشش غیررسمی دهه ۵۰ و ۶۰ گرفته تا پوشش ورزشی جذاب در دهه ۸۰ میلادی، یعنی زمانی که تولیدکنندگانی نظیر آدیداس و نایک  پیدا شدند و کتانی‌های سفید گوناگونی که عرضه کردند تأثیر فراوان بر جهان ورزش و مد گذاشت.

آدیداس اولین بار در سال ۱۹۶۵ مدلی چرمی از کتانی سفید روانه بازار کرد که برای تنیس طراحی‌شده بود. این کفش‌ها در ابتدا به نام تنیس‌باز فرانسوی، آدیداس رابرت هیلت، معرفی شدند؛ اما در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۸۰،  پس‌ازآنکه استن اسمیت، تنیس‌باز آمریکایی، آن را پوشید به نام او مشهور شد.

پس از آدیداس، نایک با طراحی کفش ورزشی مدل «ایرفورس وان»[۳] برای بسکتبال، طرح جدیدی از کفش ورزشی سفید را به بازار ارائه کرد که با استقبال زیادی مواجه شد.

آنچه کفش ورزشی سفید را به یکی از اجزای همیشگی کمد لباس بدل می‌کند، طراحی بی‌آلایش و کمینه‌گرا (مینیمالیستی) و تطبیق‌پذیری آن است که به‌راحتی با هر سبکی هماهنگ شوند.

سفید
راز ماندگاری این کتانی در میان نسل‌ها و فرهنگ‌های مختلف همین سازگاری آن است

راز ماندگاری این کتانی در میان نسل‌ها و فرهنگ‌های مختلف همین سازگاری آن است. چهره‌های مشهور مد و افراد شناخته‌شده اغلب به این مدل کفش‌های ورزشی روی می‌آورند تا آسودگی را به ظاهرشان بیفزایند.

البته خانه‌های مد مشهور نیز از این روند فراگیر جا نماندند و مدل‌های لوکسی از کفش ورزشی سفید طراحی کردند.

ازجمله می‌توان به طراحی مشترک آدیداس و رف سیمونز، طراح ارشد خانه‌های مدی چون جیل سندر، کریستین دیور و کالوین کلاین اشاره کرد.

الکساندر میکله نیز پس از پیوستن به گوچی در سال ۲۰۱۵، نمونه‌ای از کفش ورزشی سفید با خطوط قرمز و سبز روانه بازار کرد که روی فرش قرمز، در هفته‌های مد و در موزیک ویدیوی خواننده‌های مختلف به چشم می‌آید.

درنهایت هرچند که در روند تغییر مد ممکن است هرازگاهی شاهد کمرنگ شدن کفش‌های ورزشی سفید در پوشش افراد باشیم، اما علاقه به آن‌ها هرگز از میان نخواهد رفت. آن‌ها علاوه بر اینکه یکی از اجزای اصلی یک کمد لباس‌اند به نمادی در مد بدل شده‌اند.

[۱] Keds

[۲] Chuck Taylor All-Stars

[۳] Air Force One

سفید

آیتم های مشابه

نمایش گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا

مدیر

آیا رنگ مشکی دوباره به دنیای مد بازمی‌گردد؟

مدیر

کت‌های دست‌دوز دولچه و گابانا در هفته مد میلان

مدیر