«مارتین پار» در سال ۱۹۹۱ در جریان سفری به یونان و بازدید از آکروپولیس تعدادی عکس گرفت که چند سال بعد وقتی سراغ آنها رفت متوجه شد رطوبت کار خودش را کرده و شگفت آنکه عکسهایش را به زیبایی تغییر داده است.
مارتین پار عکاس مستند، خبری و مجموعهدار انگلیسی است. او به عکسهای صمیمی، طنزآمیز و نگاه مردمنگارانه نسبت به زندگی مدرن شهرت دارد و به ثبت زندگی عادی مردم انگلیس و همچنین مستند نگاری طبقات اجتماعی میپردازد.
چشمهای خطاناپذیر پار در ثبت لحظات غیرمعمول زندگی روزمره، ویژگی متمایز او در فرهنگ بصری معاصر است. رنگهای تند و زننده و ترکیببندیهای مبهم شاخصهی مهم عکسهای او هستند.
مارتین پار در آثارش به مطالعهی ویژگیهای فرهنگی کشورهای مختلف دنیا از ژاپن تا آمریکا، اروپا و کشور خودش، انگلیس میپردازد. مفاهیمی چون اوقات فراغت، روزمرگی، مصرفگرایی و ارتباطات، آمیخته با نگاهی کنایی همواره در عکسهای او دیده میشوند.
مارتین پار تابهحال بیش از صد کتاب از آثارش را منتشر کرده و کتابهای دیگری هم آمادهی انتشار دارد. آثار او در نمایشهای فردی و گروهی بسیاری در سراسر جهان به نمایش درآمدهاند. او همچنین نمایش گردان رویدادهای مشهوری چون «غریبه و آشنا» در لندن بوده است. در این نمایش آثار عکاسان جهان از انگلستان در سالهای پس از دههی سی میلادی موردبررسی قرار گرفت. او در سال ۱۹۹۴ بهعنوان عضو رسمی آژانس عکس مگنوم شناخته شد. همچنین در پاییز سال ۲۰۱۷ «بنیاد مارتین پار» در بریستول بازگشایی شد.(گزارش تصویری)
راهآبی برای داشتن اوقاتی خوب… آکروپولیس هماکنون! مجموعه عکسهای دیدنی پار اخیراً منتشرشده است. مارتین پار میگوید: «در ابتدا وقتی متوجه شدم نم و رطوبت به عکسهایم آسیبزده وحشت کردم بااینحال عکسها را خشک کردم و ناگهان دیدم وای چقدر جالب شدهاند. صادقانه بگویم، آنها بهتر از نسخه اصلی بودند. بعد همه را داخل یک جعبه گذاشتم و فراموششان کردم.»
عکسهای آکروپولیس در اوایل دهه ۹۰ زمانی که مارتین پار در حال فیلمبرداری از این منطقه بود، گرفته شد، پروژهای که طی آن مناظر کلاسیک اروپا، مانند برج پیزا و کلیسای نتردام پاریس را به تصویر کشید. مارتین پار مشغول بررسی تفاوت بین واقعگرایی و اسطورهشناسی بود. او از بسیاری از مکانهای مشهور تاریخی دیدن کرد و نگران این بود که اذحام بازدیدکنندگان باعث تخریب یا فرسایش این مکانها شود و همین موضوع لذت بردن از آنها را غیرممکن میساخت.
این عکسها زیر آفتاب سوزان در آتن گرفتهشدهاند و برای سالها در جعبهای نگهداری میشدند. سالها بعد هنگامیکه پار سراغشان رفت با شگفتی دید رطوبت رنگ عکسها را دگرگون کرده و شکلهای متفاوتی به وجود آورده که آنها را به چیزی جالبتر تغییر داده و خود سوژهها را به آثار باستانی تبدیل کرده است.
اگرچه نخست این تصاویر ازنظر فنی قابلقبول نبودند اما دگرگونی تصادفی و شگفتانگیز آنها مارتین پار را تشویق کرد حاصل کارش را به نمایش عمومی بگذارد.
نگاه مارتین پار به ویژگیهای زندگی معمولی، بیش از ۴۰ سال است که او را به نمایندهای متمایز در فرهنگ بصری تبدیل کرده است.
پار که به دلیل استفاده از رنگهای تند و ترکیب درونی شناختهشده است، ویژگیهای فرهنگی را در سراسر جهان موردمطالعه قرار داده است.
پار میگوید: «دوست دارم با عکاسی از واقعیت داستان بسازم، سعی میکنم این کار را با در نظر گرفتن حساسیت طبیعی جامعه و تغییر دادن [آن] انجام دهم.»