یاد بگیرید ایدههای خود را پرورش دهید
حرفه روزنامهنگاری اغلب با چالشهای بسیاری روبهروست و امروزه هم تهدیداتی مانند تعدیل نیرو و هوش مصنوعی باعث نگرانی و حس عدم اطمینان خبرنگاران شده و ادامه فعالیت را برای برخی از آنها طاقتفرسا کرده است.
اکنون این پرسش بیشازپیش مطرحشده که آیا دوران خبرنگاری به پایان خود نزدیک شده است؟
درحالیکه تعدیل نیروی شرکتهای بزرگ رسانهای مانند واشینگتن پست، سی ان ان و این اواخر ان پی آر خبر از روزهای سخت برای رسانهها و روزنامهنگاری دارد بااینحال «شالین دور»، سردبیر بازنشسته گزارشهای ویژه نشریه «ورایتی» میگوید: «مردم میگویند خبرنگاری در حال مردن است؛ اما خبرنگاری به شکلی ادامه خواهد یافت، زیرا مردم میخواهند بدانند که پیرامون آنها چه میگذرد.»
در ادامه مطالبی برای خبرنگاران تازهکار ارائه میشود که میتواند برای تشویق آنها بهمنظور سازندهتر بودن و خلاقتر بودنشان راهگشا باشد و علاقه آنان را به حرفه روزنامهنگاری افزایش دهد.
رزومهتان را مثل یک گزارش تهیه کنید!
خبرنگاران، روایتگر هستند. وقتی زمان بازگویی داستان زندگی حرفهای و تحصیلی خود شما فرامیرسد، با آن مثل هر گزارش دیگر برخورد کنید. پیشنهاد شالین دور این است شرححال و سوابق خود را با اطلاعاتی که میخواهید برجسته شود آغاز کنید، درست مثل مقدمه یک گزارش.
این نکته مهم شاید یک دوره کارآموزی مربوط به شغلی که برای آن اقدام کردهاید باشد و یا یک دوره آموزشی. او میافزاید: «اگر تازه از تحصیل فارغ شدهاید و این برای تان دستاورد بزرگی است، آن را در ابتدای متن بیاورید.»
وی همچنین میگوید که شرححال و سوابق در حرفه روزنامهنگاری باید مثل گزارشهای خبری، واضح و متقاعدکننده باشد و به کارفرمای بالقوه شما نشان دهد که شما توان نوشتن را دارید. به گفته شالین دور «مهارت نوشتن، نخستین چیزی است که ما به دنبال آن هستیم.»
فهرستی از موضوعات دلخواه خود را تهیه کنید
برای آنکه گزارشگر و نویسنده شوید، به انگیزه نیاز دارید. در خواندن گزارشها، تأمل به خرج دهید. به این صورت که از خبرنگاران و گزارشهای موردعلاقه خود یک فهرست تهیه کنید. سیندی زاوسکی، گزارشگر و مجری سابق شبکههای ان بی سی و سی بی اس میگوید: «چیزهایی را که در مورد موضوعات یا مسائل خاصی دوست دارید، برجسته کنید، مثل جملهها، سبک و ساختار و بکوشید که وقتی خودتان گزارش مینویسید، آنها را رعایت کنید.»
علاقه نشان دهید
به گفته شالین دور، نشان ندادن علاقه لازم به کار بزرگترین مشکلی است که در جریان یک مصاحبه میتوانید ایجاد کنید. توصیه عملی او در این زمینه این است که نام نشریه را درست تلفظ کنید. برای مصاحبهکننده خود، چند سؤال در نظر بگیرید. چند گزارش آن نشریه را بخوانید.
برای پذیرش مسئولیت آمادهباشید
وقتی در حرفه روزنامهنگاری کار موردنظرتان را به دست آوردید، «برای پذیرش مسئولیت آمادهباشید.» بااینهمه شالین دور تأکید میکند افرادی که تازهوارد صنعت رسانه میشوند، باید توازن را در نظر بگیرند. او میافزاید: «اضافهکاری نکنید و موقع ناهار کار نکنید. از تمام زمانهای تفریح استفاده کنید، زیرا به شما نیروی تازهای میدهد و هنگام بازگشت، بازده کارتان را بالا میبرد.»
همچنین با خبرنگارانی که به آنها احترام میگذارید و شاید روزی با آنها کار کنید، تماس بگیرید. «آماندا رید»، یکی از نویسندگان نشریه «پاپولار ساینس» که برای افراد تازهوارد در دنیای خبرنگاری، بهعنوان مربی کار میکند، میگوید: «من به کسانی در دنیای روزنامهنگاری بیشتر توجه دارم که به من بیشترین کمک را کردهاند. این صنعت، دشوار است و تنها کردن به دیگران است که همگی سود خواهیم برد.»
تک کاری
خبرنگاران معمولاً مجبور میشوند که توجه خود را میان چند کار گوناگون تقسیم کنند. ولی انجام چند کار میتواند باعث کاهش بهرهوری و افزایش اضطراب شود. «جویس مارتر» نویسنده، سخنران ملی و رواندرمانگر میگوید «کار روی چند گزارش یا مطلب بهطور همزمان میتواند به ارتکاب اشتباه حرفهای و گذراندن وقت اضافی برای اصلاح آن منجر شود.»
«اوشین وارتانیان»، استاد روانشناسی دانشگاه تورنتو، میگوید که این عادت همچنین میتواند سبب کارکرد بیشتر و خستگی مغز شما شود و به اضطراب و خستگی بیانجامد. در یک بررسی که او سال گذشته منتشر کرده، آمده است در جریان یک آزمایش که فعالیتهای خلبانان هواپیما را شبیهسازی میکرد، افرادی که همزمان چندین کار را انجام میدادند، نسبت به افرادی که تنها یک کار را انجام میدادند، پس از انجام کار، بیشتر احتمال بروز نشانههای اضطراب و ناامیدی را داشتند.
از خود مراقبت کنید
جویس مارتر پیشنهاد میکند که اگر خبرنگاران بخواهند در لحظه حضورداشته باشند باید عادتهای ذهن آگاهی را در برنامه روزانه خود جا بدهند. مثلاً روز را با «قصد» آغاز کنند؛ ایمیلها را در یک یا چند وقت مشخص ببینند و در جریان نوشتن گزارش، نوتیفیکیشنهای آن را خاموش کنند تا «مغزشان با افکار زیاد بمباران نشود.»
او همچنین توصیه میکند که حدود خود را بشناسید و برای کار خود اندازهای تعیین کنید، برای مثال پس از یک ساعت معین، به پیامهای کتبی یا ایمیلها نگاه نکنید. او میافزاید: «اگر از خود مراقبت نکنید، حتی اگر بهترین خبرنگار جهان باشید، عملکرد خوبی نخواهید داشت.»
زندگی کنید!
اگر خبرنگاران در انزوا زندگی کنند، هرگز نمیتوانند کار خود را بهخوبی انجام دهند. در حرفه روزنامهنگاری برای به دست آوردن ایده برای گزارش، توسعه دید انتقادی و نوشتن در مورد مسائل مختلف در جهان، باید سرگرمی و زندگی اجتماعی داشته باشند، ازجمله دوستی با افراد غیر خبرنگار.
«راشل فوبر» نویسنده «نشنال جغرافی» میگوید در حرفه روزنامهنگاری گفتگوهای غیررسمی میتوانند منبع خوبی برای موضوعات گزارش باشند. او میافزاید: «من میکوشم که ذهن خبرنگاریام را روشن نگهدارم، حتی وقتیکه با دوستان و خانوادهام صحبت میکنم.»
وارتانیان در این مورد میگوید ما به «قبایل» مختلف تعلق داریم: همکاران، گروههای مذهبی، اعضای خانواده، دوستان نزدیک و سازمانهای ورزشی. با همه آنها وقت بیشتری بگذرانید.
بر چیزی تمرکز کنید که اختیار مهار آن را دارید
شما نمیدانید که شغل بعدیتان چه خواهد بود، آیا آن را دوست خواهید داشت، آیا مردم با شما مهربان خواهند بود و یا اینکه چند گزارش شما منتشر خواهد شد. ابهام، میتواند باعث اضطراب شود و برای غلبه بر آن میتوانید از راهبرد ذهن آگاهی به نام «دوری» استفاده کنید.
مارتر میگوید بهجای «اندیشیدن و حدس زدن در مورد گذشته یا نگرانی درباره ابهام آینده»، بر اکنون تمرکز کنید.
وارتانیان نیز توصیه میکند روی چیزی تمرکز کنید که هماکنون میتوانید انجام دهید. برای یک خبرنگار، این کار میتواند شامل تصمیمگیری در مورد موضوعاتی که میخواهد بر آنها نظارت کند، ایجاد راهبرد برای دنبال کردن آنها، پیدا کردن مربی و یا توسعه مهارتها باشد.
برای مثال، «رید» تصمیم گرفت که مبانی مدیریت رسانههای اجتماعی، بهینهسازی موتور جستجو و ورد پرس را بیاموزد. او میگوید: «نیازی نیست که متخصص باشید»، اما بهاینعلت که شغلهای رسانهای بسیار زود تغییر میکنند، به یادگیری مهارتهای تازه روی خوش نشان دهید.
یاد بگیرید ایدههای خود را پرورش دهید
اگر فکر میکنید گیر افتادهاید، در کارتان وقفهای بیندازید. یک پژوهش دیگر از سوی وارتانیان نشان داده است که هر روند خلاقانهای، چهار مرحله دارد: آمادگی، پرورش، بینش و تأیید. مرحله پرورش بعد از شناسایی مشکلی که باید آن را حل کنید (ایده یا پایاننامهتان) آغاز میشود.
در این مرحله، دور بودن از گزارش میتواند مفید باشد. وارتانیان توضیح میدهد: «اینکه در مورد آن مستقیماً فکر نمیکنید به این معنی نیست که ذهن شما در یک سطح دیگر، آن را پردازش نمیکند. پرورش ایدههایتان در طول زمان، به بهتر شدن آنها کمک میکند.»
مرحله پرورش، با یکلحظه بینش به پایان میرسد. به گفته وارتانیان، دور بودن از گزارش برای مدتی «اجازه میدهد چیزی که نخست با مشکل شما غیر مرتبط به نظر میرسید، تمرکز و توجه شما را جلب کند و اگر بتوانید آن را حفظ کنید، در مسیر یافتن راهحل به شما کمک خواهد کرد.»
میزان اطلاعاتی را که به مغزتان وارد میشود، ثابت نگهدارید
تصمیم بگیرید که هرروز کدام نشریهها را بخوانید و به هرکدام از آنها چقدر زمان بدهید. «هانا جکسون» خبرنگار فرهنگی، هرروز چندین نشریه فرهنگ مردمی را مرور میکند، زیرا هرزمانی که بهعنوان یک خبرنگار آزاد فرهنگی، ایده یک گزارش را میفرستد، خواندن این نشریهها به او «یک چارچوب ذهنی» میدهد.
او میگوید: «من به نشریههایی اولویت میدهم که موردپسندم هستند و با سردبیران آنها در ارتباط.» فوبر هم سیستم خودش را دارد؛ اما برخلاف جکسون، او یک نویسنده کارمند است و کار مشخص دارد. از همین رو بیشتر نشریههای تخصصی و پژوهشهای علمی را میخواند.
حرف نزنید، گوش کنید!
شالین دور میگوید بسیار طول کشید تا بیاموزد که میتواند با گوش دادن به مصاحبهشوندگان خود، بهسادگی نقلقولهای بهتری از آنها برای گزارشش بگیرد.
او توصیه میکند: چند سؤال اولیه را مطرح کنید و سپس خاموش بمانید. «در جریان مصاحبه، خاموش باشید. اگر ساکت بمانید، سخنان بیشتری از طرف مقابل میشنوید.»