شبکه اجتماعی جدید «بی‌ریل»؛ رقیب تازه‌ اینستاگرام

بی‌ریل

در «بی‌ریل» (BeReal)، شما تنها دو دقیقه فرصت دارید تا یک عکس واقعی بیندازید

یک شبکه اجتماعی نوپا، رویکرد تیک‌تاک، اینستاگرام و توییتر را در انتشار محتوا با برنامه جدیدی که ساخته، به چالش کشیده است.

این روزها  جوانان بسیاری طرفدار پروپاقرص برنامه‌ای تازه به‌نام «بی‌ریل» (واقعی باش BeReal)، شده‌اند که روزانه دو دقیقه به کاربر فرصت می‌دهد دو عکس  (با دوربین جلو و پشت‌گوشی تلفن همراه )بگیرد و با دیگران به اشتراک بگذارد.

محبوبیت بی‌ریل، این رسانه اجتماعی نوپا، میان جوانان و دانشجویان به‌شدت در حال افزایش است. آن‌هم به یک دلیل: در بی‌ریل، شما تنها دو دقیقه وقت دارید عکس بیندازید و آن را منتشر کنید.

«بی‌ریل» که شرکتی مستقر در پاریس است، به این دلیل برای مخاطبان جذاب است و هرروز کاربران بیشتری به سمتش کشیده می‌شوند که تعاملات در آن سریع‌تر و عادی است. این برنامه هرروز زمان متفاوتی را انتخاب می‌کند که در آن مردم می‌توانند در عرض دو دقیقه عکسی بگیرند و آن را پست کنند. شعار این شرکت هم این است: «راهی تازه و منحصربه‌فرد برای کشف اینکه دوستان شما در زندگی روزمره خود واقعاً چه کسی‌اند.»

با ورود این برنامه نوظهور که نسل‌ جدید را به سمت خود کشیده است، حالا اینستاگرام، تیک‌تاک و فیس‌بوک رقیب قدرتمند و تازه‌ای پیداکرده‌اند؛ چون نسل امروز در رسانه‌های اجتماعی دنبال تجربیات متفاوتی است؛ به‌ویژه در تعاملات غیررسمی‌تر.

در سال ۲۰۲۰، کارآفرینان فرانسوی این برنامه یعنی الکسی بریا و کوین پرو، این برنامه را برای جذب مخاطبانی متفاوت راه‌اندازی کردند. برنامه‌ای که برخلاف اینستاگرام نمی‌توان در آن از عکس‌های ویرایش شده استفاده کرد یا با فیلتر عکس انداخت. این برنامه در طول روز و در طی زمان‌های مختلف با زنگ هشداری به کاربر اطلاع می‌دهد که برای گرفتن عکس از خود یا محیط اطرافشان با  دوربین جلو یا عقب گوشی دو دقیقه وقت دارند. کاربر می‌تواند در صورت از دست دادن هشدار، بعداً عکس را آپلود کند اما عکس آپلودشده علامتی خواهد داشت؛ مبنی بر اینکه با تأخیر ارسال‌شده است.

کاربران بی‌ریل فقط در شرایطی می‌توانند عکس‌های دیگران را ببینند که دو عکس اول خود را پست کرده باشند. برخلاف سایر رسانه‌های اجتماعی، عکس‌ها با پسندیده شدن یا با استفاده از فیلتر محبوبیت پیدا نمی‌کنند؛ یعنی دقیقاً همان چیزی که اینستاگرام را به دکانی برای افرادی تبدیل کرد که شاید بین عکس‌ها و زندگی واقعی آن‌ها، زمین تا آسمان تفاوت باشد.

بسیاری از کاربران اینستاگرام هزینه‌های بسیاری صرفاً برای استخدام عکاس حرفه‌ای صرف می‌کنند، اما بی‌ریل مردم را تشویق می‌کند که خودشان باشند، بدون آمادگی قبلی از خود واقعی‌شان عکس بگیرند و بدون فیلتر یا برنامه‌های روتوش آن را با دوستان واقعی‌ خود به اشتراک بگذارند.

می‌توان گفت این برنامه دقیقاً نقطه مقابل اینستاگرام است. در بی‌ریل، دیگر کسی ساعت‌ها وقت خود برای ویرایش یک عکس یا پیش از آن، قیافه خود صرف نمی‌کند تا تعداد بیشتری او را بپسندند. اینجا افراد در لحظات مختلف با یک هشدار غافلگیر می‌شوند و دقایقی کوتاه فرصت دارند تا بهترین عکسی که می‌توانند را بگیرند.

نظرات کاربران بی‌ریل تاکنون حاکی از رضایت آن‌ها از برنامه است. بنا بر اعلام شرکت سنسورتاور که داده‌های برنامه‌های اجتماعی را تجزیه‌وتحلیل می‌کند، بین ژانویه تا فوریه ۲۰۲۲، چهار میلیون نفر این برنامه را دانلود کرده‌اند؛ محبوبیتی که روند افزایشی دارد.

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

همه آنچه باید درباره «هان کانگ»، برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۴ بدانید!

یادداشتی درباره نمایش «باغ شب‌ نمای ما» کار هادی مرزبان

مدیر

چرا خبرنگاران باید تیترهای ساده و صریح بنویسند؟

مدیر