Image default

گفت‌گوی همایون اسعدیان با کیانوش عیاری درباره فیلم «خانه پدری»

فیلم‌­های عیاری برای من کلاس آموزشی است

حسین تقی پور/سلیس نیوز: نمایش فیلم در محاق قرارگرفته‌ی کیانوش عیاری «خانه پدری» با واکنش‌های مختلفی مواجه شد. در ادامه، گفت­‌وگوی همایون اسعدیان با کیانوش عیاری را درباره فیلم «‌خانه پدری» می­‌خوانید.

حسین تقی‌­پور: اگر مایل باشید قبل از شروع بفرمایید اساساً چطور شد سراغ چنین موضوعی رفتید و به­‌طور خلاصه به پیشینه فیلم خانه پدری اشاره‌­ای داشته باشید؟

کیانوش عیاری: ابتدای دهه ۵۰، بین سال­‌های ۵۳ و ۵۵ در اهواز جنایتی رخ داد، داستان ازاین‌قرار بود دختری که به دلایلی در زندان بود در آستانه آزادی­اش، از رئیس زندان درخواست کرد که او را آزاد نکنند و گفت خانواده من اینجا هستند به‌محض آزادی، مرا خواهند کشت. رئیس زندان چندساعتی به لطایف‌الحیل او را نگه داشت امّا آخر امر، چاره‌­ای به‌جز آزادی او نداشت، اگرچه رئیس زندان با خانواده دختر صحبت کرد امّا پس از تحویل دختر به خانواده، در همان ابتدای راه در ماشین با گونی سر و پای دختر را پوشانده و پشت کشتارگاه اهواز که منتهی به رودخانه کارون می‌­شد و به خاطر ریخته شدن خونابه در این رودخانه، کوسه‌­ها در آنجا جمع می­‌شدند انداختند، قطعاً بعدازاین واقعه، زندگی برای آن‌ها به‌خوبی و خوشی نمی‌­گذشت امّا آن­‌ها یک آیین را به‌جا آورده بودند. از آن زمان به بعد این سوژه با من بود و در مدت این ۳۵ سال هم من بزرگ شدم و هم این موضوع اشکال گوناگون پیدا کرد تا آخرالامر به فیلم «خانه پدری» تبدیل شد. ورژن قبلی فیلم واقعاً وحشتناک بود و فقط به این دلیل آن را کار نکردم که شائبه هولناکی از بعضی باورها و سنت‌ها، درست می­‌کرد. این سوژه واقعاً در من رسوب‌کرده بود. من در اهواز شهری متولدشده‌ام که آسمان این شهر را هیچ­‌وقت سیاه و پرستاره ندیدم برای اینکه آتش­‌های اطراف به همراه بوی شیرین نفت، آسمان آنجا را قرمز کرده بود، کسی که با این شرایط بزرگ شود طبیعتاً تحت تأثیر فضای زادگاهش فیلم می­سازد و بایستی به موضوع نفت بپردازد و «آن‌سوی آتش» ساخته شود. «خانه پدری» هم‌چنین شرایطی را داشت، شاید حدود ۱۵ ورژن (نسخه) طرح داستانی از این موضوع برای تبدیل‌شدن به فیلم داشتم. هرکدام یک داستان داشت، طرح اوّلی که مربوط به بعد از انقلاب بود و داشتم آن را می­‌ساختم به نام «جشن بزرگ» که مرحوم اسماعیل محمدی قرار بود آن را کار کند وقتی خبر فوت ایشان را شنیدم همان موقع فهمیدم فیلم «جشن بزرگ» ساخته نخواهد شد. حتی در رابطه با این فیلم رایزنی­‌هایی هم شده بود و لوناپارکی از طرف شهرداری به این منظور در جزیره­ای کنار پل سفید اهواز ساخته‌شده بود که امروزه گسترش پیداکرده و بزرگ‌شده است. البته با فشارهایی که من آورده بودم این لوناپارک ساخته شد، چون موضوع فیلم چنین فضایی را طلب می­‌کرد. اگر آن فیلم را می­‌ساختم، شاید «خانه پدری» ساخته نمی­‌شد. من هنوز روزنامه مربوط به این واقعه را دارم، بارها مقابل همان زندان ایستادم و تمامی اتفاقات را تجسم کردم، پشت در زندان دختری که گریه می­‌کرد و التماس می­‌کرد را تجسم می‌­کردم چندین بار رفتم پشت کشتارگاه که مشرف‌به رودخانه کارون بود و همه‌چیز را تجسم کردم تا مدت‌­ها این موضوع با من بود.

خانه پدری
عیاری: این موضوع که سی‌وپنج سال است با من می‌آید و در گوشه‌ای از جسم من رشد کرده و شکل عوض می‌کند و حالت کاملاً سیال دارد وقتی اتفاق مشابه رخ می‌دهد دوباره زنده می‌شود و آن‌قدر که تبدیل به فیلم «خانه پدری» می‌شود.

همایون اسعدیان: شاید باید خوشحال باشیم که آن فیلم را نساختید، چون در آن صورت، دیگر فیلم «خانه پدری» ساخته نمی‌شد، گاهی مرور و گذشت زمان باعث می­‌شود یک موضوع در آدم ته‌­نشین شده و پخته شود، گذشت زمان باعث شده «خانه پدری» از آن نگاه آیینی و قومی دربیاید و شکل کلان­تری به خود گرفته و فراگیر شود، «خانه پدری» زمان و مکان مشخصی ندارد درواقع شکل کلانی به خود گرفته است.

عیاری: کاملاً درست است سال ۷۲ خبر کوچکی در مورد اولین پیوند موفق قلب توسط دکتر ماندگاری در تهران روی پسر ۱۴ سال‌ه­ای به نام مجید بالغ اهل شبستر که هنوز هم در قید حیات است، انجام شد، بر اساس این موضوع فیلم «بودن و نبودن» را شروع به ساختن کردم که در همان سال­‌ها پیوند اعضا توسط مجلس، حدود سال ۷۶ حرام اعلام شد و درنتیجه پروژه ساخت فیلم هم متوقف شد، بعد از چهار سال مجلس نظرش عوض شد و پیوند عضو مجاز اعلام شد، این چهار سال توقف قطعاً روی سناریویی که در ذهن من بود تأثیر گذاشت و حتی اعلام کردم که چقدر خوب شد این توقف ۴ ساله اتفاق افتاد تا در رابطه با موضوع پیوند قلب نگاه احساسی نداشته باشم، فیلم «بودن و نبودن» عاری از احساسات ساخته شد چه از سوی من و چه از سوی تماشاگر، در این فیلم احساس به تماشاگر تزریق نمی­‌شود.

خانه پدری
تقی پور: چه شرایطی را برای بازیگر فراهم می‌کنید که حتی بازیگران حرفه‌ای هم خودشان را به دست شما می‌سپارند و ماحصل آن، این بازی‌های موفق و فراموش‌نشدنی می‌شود؟

اسعدیان: گیر اصلی فیلم «خانه پدری» در این سه سال چه بود؟

عیاری: از زمانی که فیلم متوقف شد تا زمانی که آزاد شد، یعنی از اوّل بهمن سال ۱۳۸۹ تا اوّل بهمن ۱۳۹۲، می­‌گفتند اپیزود اوّل فیلم باید به­‌طور کامل حذف شود، اسم فیلم باید عوض شود، صحنه­ه‌ای پایان هر اپیزود که با پنجره­های مشبک تصویربرداری شده بود به دلیل اینکه نماد ایران است باید حذف شود، صحنه­ه‌ای مربوط به ادرار دختر که دو بار اتفاق می­‌افتد و بعضی از دیالوگ­‌ها باید حذف شود، درواقع فیلم نابود می­‌شد اگر قرار بود اپیزود اوّل حذف شود اپیزودهای دیگر هم دخل و تصرف­‌های شدید می­‌شدند، در سال ۱۳۹۰ یک­‌بار دیگر فیلم را به دبیر جشنواره دادم، او گفت اصلاحاتی وجود دارد که اگر انجام شود فیلم قابل‌نمایش خواهد بود. وقتی اصلاحات را گفتند دیدم نود درصد فیلم کم می‌­شود و علاوه بر اصلاحات قبلی، می‌­بایست یک سکانس به‌عنوان سکانس پایانی هم اضافه می­‌شد که ماشین پلیس به آن خانه بیاید و نشان داده شود که پلیس­‌ها برای مجازات این افراد می‌­آیند. بعد از یک سال به من گفته شد که شما لازم نیست اپیزود اوّل را بردارید، فیلم می­‌تواند از جایی که مادر یعنی نازنین فراهانی در می­‌زند و وارد می‌­شود شروع شود، واقعه قتل دختر را هم با یک نریشن بیان کنید، با این تغییرات، فیلم شکل مسخره‌­ای پیدا می‌­کرد.

اسعدیان: من فیلم را یک­‌بار و نصفی دیدم، بار اوّل فقط سکانس ابتدایی فیلم را دیدم. سکانسی که واقعاً ‌برای من یک کلاس کارگردانی بود، درجایی که برای ایجاد التهاب و هیجان دوربین روی دست مد می­‌شود، دوربین شما ساکن یک‌گوشه می­‌ماند کات­‌های عجیب‌وغریب نمی­‌زند و درنهایت سادگی تصویر گرفته می­‌شود و درعین‌حال قلب آدم از جا کنده می‌­شود، زوایای دوربین هم خیلی پیچیده نیست باوجود این­ها چرا تماشاگر تا این حد ملتهب می‌­شود؟

عیاری: درست است، به مواردی اشاره کردید که امروزه سینما مبتلابه آن است یعنی برای ایجاد هیجان و تعلیق فیلم، دوربین باید روی دست باشد و هیجان را فقط با تکنیک می‌­بینند و این تکنیک است که باید هیجان را به وجود بیاورد. باید شکل صحنه در کارگردان رسوخ کرده باشد و کارگردان آن را احساس بکند. من باید خودم را با هر شخصیتی درصحنه با تمام جزئیات ببینم و بفهمم چه می­‌خواهم بکنم، نمی­‌خواهم بیش‌تر از ظرفیت یک صحنه تماشاگر را تحت تأثیر قرار بدهم چه از حیث هیجان و چه از حیث محبوب بودن و چه از حیث انتقال پیام فیلم، بایستی متعادل باشد. شبیه به خودم باشد یعنی اگر قصد خودنمایی نداشته باشم این باید در تمام صحنه­‌ها خودش را نشان دهد. در هر فیلمی هم صحنه­‌هایی دارم که چنین نیستند، به دلیل اقتصاد کار و فشار زمان، موفق نمی­‌شوم وارد کالبد آن صحنه بشوم درنتیجه آن صحنه­‌ها بی­‌رمق می­‌شوند، در هر فیلمی هم‌چنین صحنه­‌هایی دارم منهای این فیلم و فیلم «بودن و نبودن». درصحنه آغازین فیلم «خانه پدری»، طمأنینه آدم­‌ها و دوربین که حرکات محیرالعقولی ندارد فضاسازی کرده و کار اصلی را انجام داده است.

خانه پدری
اسعدیان: گذشت زمان باعث شده «خانه پدری» از آن نگاه آیینی و قومی دربیاید و شکل کلان‌تری به خود گرفته و فراگیر شود.

اسعدیان: درواقع دوربین خودنمایی نمی­‌کند فقط جایی که دختر می­‌خواهد بیرون برود حرکت دوربین دیده می­‌شود.

عیاری: بله درست است، قبل از این پلان جایی هم هست که دوربین کف زیرزمین است و یک حرکت تقریباً بیست سانتی­‌متری دارد برای اینکه احساس می‌­کردم لازم است این حرکت به­‌کندی انجام شود و شاید هم دیده نشود، جایی که دختر ازیک‌طرف زیرزمین می­‌دود به‌طرف دیگر، از این دوربین به آن دوربین، پدر هم به دنبال اوست، یک گونی هم روی زمین است، حتی کف زیرزمین را هم برای اینکه لنز کاملاً به زمین بچسبد کندیم. حرکت دوربین همین دو مورد بود یکی حرکت بیست سانتی­‌متری و دیگری هم که کاملاً واضح بود.

اسعدیان: من شما را از زمان «آن‌سوی آتش» می­‌شناسم و باورم بر این است که خیلی از کارهایی که می­‌کنید غریزی است و لزوماً در آن لحظه به آن فکر نمی­‌کنید و وقتی سر صحنه حاضر می­‌شوید تازه کشف و شهود می­‌کنید. این درواقع یک نبوغ غریزی است راجع به همین سکانس ابتدایی فیلم فکر کردم، معمولاً در یک فیلم‌نامه برای اینکه باشخصیت‌ها درگیر و همراه شویم و بغضمان بگیرد باید مقدمه‌­ای آورده شود، این سکانس هیچ مقدمه‌­ای ندارد و تماشاگر هیچ‌کدام از شخصیت­‌ها را نمی­‌شناسد، حتی دختر بازیگر معروفی نیست که شناختی از او داشته باشیم و حتی باید کشف کنیم که این درگیری در رابطه با چه موردی است. من به‌عنوان یک تماشاگر چطور در شروع این‌قدر درگیر می­‌شوم؟ یا مثلاً اگر برادر ۱۸ سالش بود این‌قدر تحت‌تأثیر قرار نمی­‌گرفتم. آیا این انتخاب آگاهانه بود؟ اصلاً تعجب می­‌کنم گفته‌شده این سکانس را حذف کنید، اگر آن را درمی‌آورید دیگر فیلمی وجود نداشت.

عیاری: بله این هستی فیلم «خانه پدری» است.

اسعدیان: اصلاً نبض فیلم است و تا آخر ما مدام به فکر این هستیم که آن زیر، چیزی می‌­تپد.

عیاری: سر فیلم «بودن یا نبودن» گفتند که سکانس پلکان باغ شاطر را که خونابه می­‌آید و دست عسل را آلوده می­‌کند، توپ فوتبال فوتبالیست‌­ها و پسری که به دنبال آن در مقابل چشمان حسرت‌بار عسل قرار می­‌گیرد و نمی­‌تواند راه برود و آن کیسه میوه پیرزن را حذف کنید، گفتم با درآوردن این سکانس این فیلم را دور بیندازید البته خیلی زود کوتاه آمدند، ولی در «خانه پدری» کوتاه نیامدند، درواقع پلکان هسته اصلی آن فیلم بود. امّا در مورد شکل تأثیرگذار این صحنه استدلال بیش از این دیگر ندارم در فیلم «بیدار شو آرزو»، فیلم از خود زلزله مخوف­‌تر شده است درحالی‌که من نمی­‌خواستم این‌طور شود.

خانه پدری
اسعدیان: من شما را از زمان «آن‌سوی آتش» می‌شناسم و باورم بر این است که خیلی از کارهایی که می‌کنید غریزی است و لزوماً در آن لحظه به آن فکر نمی‌کنید و وقتی سر صحنه حاضر می¬شوید تازه کشف و شهود می‌کنید.

اسعدیان: «بیدار شو آرزو» از معدود فیلم‌­هایی بود که فاصله بین اتفاق و ساخت فیلم نیفتاد، زلزله شد و بلافاصله به آن منطقه رفتید یعنی قضیه ته‌­نشین نشد مثل «خانه پدری».

عیاری: ما هفت روز بعد از وقوع زلزله به آنجا رفتیم، زلزله طبس در شهریور ۵۷ اتفاق افتاد و من در مورد آن زلزله، یک فیلم مستند ساختم. در طبس که بودیم اتفاقی افتاد که گفتم چقدر خوب است که بشود بر اساس آن یک فیلم سینمایی ساخت، پدری بر روی تلی از خاک نشسته بود از مرد پرسیدم چرا اینجا نشسته‌­ای گفت: نمی‌دانم پسرم کجاست؟ شروع کردیم باهم صحبت کردن، در مورد پسر حرف زدیم، یک مهندسی در مورد شخصیت پسر انجام دادم که در «روزگار قریب»، صحنه‌­ای که دکتر قریب کوچک که خانه‌­اش را گم می­‌کند، با استفاده از آن مهندسی ساخته شد.

اسعدیان: آیا قصه «خانه پدری» سر صحنه شکل گرفت؟ تا چه حد از داستان را داشتید؟ چون می‌­دانم مدل فیلم‌سازی کیانوش عیاری با مدل بسیاری از فیلم‌سازان متفاوت است و می­‌دانم که بسیاری از کارهایتان سر ساخت شکل می­‌گیرد.

عیاری: وقتی از همان ابتدا شروع به کار می­‌کنیم چیزهایی سر راه ما قرار می­‌گیرد که به آدم ایده می­‌دهد، مثلاً با دیدن پنجره­ه‌ای مشبک، خود چند ایده برای من به وجود آورد، استغاثه دختر که مادرش را صدا می­‌کند، محوریت تاب و موارد دیگر.

عیاری: برای دو یا سه اپیزود ابتدائی خانه پدری سناریو داشتم و بقیه اپیزودها را می­‌خواستم در حین کار بنویسم که مقارن بود با بیماری همسر که حقیقتاً نتوانستم این کار را بکنم. در فاصله هر اپیزود که در دو هفته ساخته می­‌شد پنج روز تعطیل اعلام کردیم. فکر می­‌کردم برای اپیزود چهارم و پنجم در همان فاصله پنج‌روزه به سناریو فکر خواهم کرد که مصادف شد با اوج بیماری همسرم و درگیری ذهنی برایم درست شد که مطلقاً اجازه نداد به آن فکر کنم، طبیعی بود در این شرایط نتوانم به اپیزودهای سوم و چهارم و به­‌ویژه پنجم که اپیزود پایانی فیلم است فکر کنم. بدون اغراق می­‌گویم ازنظر ذهنی برایم فقط نیم درصد مانده بود به همین دلیل پیش­بینی هفتادروزه ما صدوپنج روز شد، مخارج بالا رفت و همین سرآغاز مشکلات مالی با ناجی هنر شد.

اسعدیان: اما ایده تابع از همان ابتدا بود چون فقط اپیزود آخر است که تابع هیچ­‌کس نیست.

عیاری: وقتی از همان ابتدا شروع به کار می­‌کنیم چیزهایی سر راه ما قرار می‌­گیرد که به آدم ایده می‌­دهد، مثلاً با دیدن پنجره­ه‌ای مشبک، خود چند ایده برای من به وجود آورد، استغاثه دختر که مادرش را صدا می‌­کند، محوریت تاب و موارد دیگر. درواقع من در نوشتن فیلم‌نامه توان این را ندارم که وارد چنین مسائلی بشوم بیش‌تر این صحنه‌­ها در زمان و مکان که قرار می­‌گیرم و پس از برخورد عاطفی، ایجاد می­‌شود و اساساً برخی از ایده­‌های مرتبط مثلاً اینکه دختر از این در زیرزمین واردشده و از در دیگر خارج شود، به دلیل مکان فیلم‌برداری بود که در آن قرار داشتیم. حدود هفتاد خانه دیدیم و این تنها خانه‌­ای بود که زیرزمینش دو در داشت، اگر در جای دیگری قرار می­‌گرفتیم شاید شکل تعقیب و گریز پدر و دختر فرق می­‌کرد.

خانه پدری
برخلاف آن چیزی که گفته می‌شود مثلاً فلان کارگردان از چوب یا سنگ بازیگر می‌سازد، اتفاقاً من اصلاً استعداد این کار را ندارم.

اسعدیان: در داستان اهواز گفتید که این افراد درواقع آیینی را به‌جا می­‌آوردند، در فیلم «خانه پدری» این را می‌­بینیم که آن پدر و پسر برای به‌جا آوردن آن آیین مجبور به این کار می‌­شوند اگرچه مایل به این کار نیستند.

عیاری: بله همین‌طور است، چون بر این باورند که دختر محق است که بمیرد. حتی پدر اشک می­‌ریزد و فاتحه هم می­‌خواند، پدر عواطف پدرانه دارد، من اصلاً بخش بی­‌رحمانه پدر را محکوم نمی‌­کنم. کما اینکه در اپیزود سوم وقتی ناصر هاشمی به طرز مضحکی شروع به کتک زدن دختر می­‌کند همین پدر است که اعتراض می­‌کند، تظاهر نمی‌­کند و بر این باور است، هیتلر هم بچه‌­های کوچک را خیلی دوست داشت امّا ممکن است در کوره­‌های آدم سوزی هزاران بچه را کشته باشد ولی عواطف خاص خود را نسبت به بچه­‌ها هم داشت.

تقی‌­پور: ضرورت وجود خشونت جاری در سکانس ابتدایی تا چه حد بود؟

عیاری: من خودم وقتی صحنه تزریق یک آمپول را در یک فیلم می­‌بینم چشمانم را می‌­بندم و با خودم می­‌گویم کارگردان سادیسم دارد که این صحنه را به تماشاگر نشان می‌­دهد، وقتی با این ذهنیت، چنین صحنه‌­ای را می­سازم حتماً ضرورت وجود چنین صحنه­‌ای برایم خیلی مهم بوده است. چندی قبل فردی مذهبی می­‌گفت صحنه کوبیده شدن سنگ به سر دختر مهم‌­ترین پیام این فیلم است. وقتی فکر کردم، دیدم چقدر آن را درست توصیف کرده است. این موضوع که سی­‌وپنج سال است با من می­‌آید و در گوشه­‌ای از جسم من رشد کرده و شکل عوض می­‌کند و حالت کاملاً سیال دارد وقتی اتفاق مشابه رخ می‌­دهد دوباره زنده می­‌شود و آن‌قدر که تبدیل به فیلم «خانه پدری» می­‌شود. وقتی سؤال می­‌کنند چرا باید صحنه کوبیده شدن سنگ به سر دختر نمایش داده شود می­‌گویم این مهم­‌ترین پیام فیلم است. شبی که در سالن سینما بودم افرادی را دیدم که اعتقاد داشتند این صحنه خیلی دل‌خراش است و نیازی نبود نمایش داده شود. آقای شاهرخ مسعود تبار که مجری بود در پاسخ گفت این صدای وجدان زن ایرانی است، خب من زیاد اهل چنین جواب­‌هایی نیستم، امّا همه او را تشویق کردند و من هم با سر از او تشکر کردم که من را از این هجمه نجات داد اما واقعاً این مدنظر من نبود که این صدای فریاد زن ایرانی در طول تاریخ است و حالا با صدای ترقی که به سر او می­‌خورد خودش را نشان می­‌دهد. من اصلاً چنین ذهنیتی ندارم و اصلاً دوست ندارم چنین ذهنیتی داشته باشم که صدای زن ایرانی از دل تاریخ را با صدای ترقی که بر سر آن دختر می­‌خورد نشان بدهم، اصلاً این‌جور کارها دون شأن سینماست، کما اینکه گفته می­‌شود آن خانه یعنی ایران و من این را برای آقای گلمکانی در شماره ویژه جشنواره فیلم فجر مجله­‌اش نوشتم که این در شأن هنر نیست که بگویم این خانه سمبل ایران است و فلان شخصیت مظهر کدام قشر است، چیزی که در مورد فیلم اجاره‌نشین‌ها هم اگر خاطرتان باشد گفته می­‌شد، در ۴ دی‌ماه سال ۱۳۷۴ حراست ارشاد نظر من را در مورد اجاره‌نشین‌ها خواست، عین همین حرف­‌ها را گفتم.

اسعدیان: حتی درصحنه‌هایی که انگور از سقف آویزان است و صحنه زیبایی درست‌شده باز با خود می­‌گویم دختر آن زیر است. نگاه ظریف در بستر اجتماعی و سیاسی در فیلم­‌های کیانوش عیاری به نظر من شاخص و خاص آقای عیاری است و اصلاً تعارف نمی­‌کنم وقتی می­‌گویم «خانه پدری» یا «روزگار قریب» برای من کلاس بودو

اسعدیان: متأسفانه این تفسیرها و نمادسازی­‌ها در ایران معضلی شده است، این نقد آیین در «عروس آتش» خسرو سینایی هم وجود دارد به یک‌شکل دیگر، امّا در آن فیلم کسی این‌قدر دادوفریاد نمی‌­کند «خانه پدری» هم نوعی نقد آئین است، نقد آیین ریشه­‌داری که همه آن را تقبیح می­‌کنند. زیبایی فیلم «خانه پدری» هم در این است که کسانی که این آیین را اجرا می­‌کنند از ته دل راضی به انجام آن نیستند چون اگر از ته دل بود اشک نمی­‌ریختند و فاتحه نمی­‌خواندند. این افراد خودشان اسیر این آیین شده­‌اند، ظاهراً همه هم بر این باور نیستند که دختر غفلتی کرده و یا مرتکب اشتباهی شده است، امّا این آیین چنان دست و پای پدر را بسته است که قدرت فکر کردن را از او گرفته است دختر در استغاثه­‌هایی که می­‌کند می­‌گوید جواب خدا را چه می­‌خواهی بدهی، امّا پدر حتی به اینکه جواب خدا را چه خواهد داد هم فکر نمی­‌کند، چون گیر آن آیین است و ربطی به شرع ندارد.

عیاری: بله با این دیالوگ که جواب خدا را چه می­‌خواهی بدهی هم مشکل داشتند.

اسعدیان: اتفاقاً دیالوگ کاملاً درست است چون قضیه را نمی­‌گیرند، فکر می­‌کنند شما در این نمادسازی شرع را موردنقد قرار می‌­دهید، به نظر من «خانه پدری» شرع را موردنقد قرار نمی­‌دهد این آئین که جزء عرف ماست موردنقد قرار می­‌گیرد. تمام ارتباط عاطفی که با فیلم برقرار می­‌کنیم حتی اینکه زن­‌ها در حین فیلم باگذشت زمان شروع به تغییر می­‌کنند، خیلی خوب است. در نسل­‌های بعدی دیگر زن در را باز می‌­کند و منتظر اجازه نمی­‌ماند و دختر آخری که اصلاً به‌گونه‌ای دیگر برخورد می­‌کند، نشان می­‌دهد که زمانه در حال تغییر است، این خانه پوسیده است و باید ویران شود اما این خانه ایران نیست، این همان برخوردی است که قبل از انقلاب هم بود، می­‌گفتند که مثلاً معنی فیلم گوزن­‌های مسعود کیمیایی چیست! حتماً چیزی پشت این عنوان هست! این نگاه تا به امروز ادامه پیداکرده و در ممیزی هم رسوخ کرده است و نمی­‌گوییم «خانه پدری» نقدی بر یک آیین غلطی است که در جامعه وجود دارد، همه در این چنبره گیرکرده‌ایم و نمی­‌دانیم چطور باید از آن خلاص شویم اگر در آن صحنه سنگ نباشد من نمی‌­توانم باور کنم که این آیین تا چه حد من را درگیر کرده است.

عیاری: لب کلام همین است.

خانه پدری
من خودم وقتی صحنه تزریق یک آمپول را در یک فیلم می‌بینم چشمانم را می‌بندم و با خودم می‌گویم کارگردان سادیسم دارد که این صحنه را به تماشاگر نشان می‌دهد.

اسعدیان: در فیلم «خانه پدری» این‌طور نیست، تمام فیلم «خانه پدری» همین سکانس ابتدایی شماست.

عیاری: درست است، چون باید تماشاگری که در طول صد دقیقه فیلم را می­‌بیند یاد و خاطره آن خاک مرگی که در آن مکان ریخته شده را فراموش نکند و بفهمد که اگر اینجا کشاکشی هست سابقه­‌ای دارد. آن سنگ هم سمبل همان ضربه سهمگین این سابقه است این آگاهانه انجام‌شده بود و با خودم می­‌گفتم این صحنه باید باشد.

اسعدیان: در مورد شخصیت‌های فیلم هم همین‌طور است، مثلاً چرا مهدی هاشمی تصمیم نمی­‌گیرد یک روز همه را از خانه بیرون کرده و اسکلت­‌ها را از زیرخاک دربیاورد و در جای دیگری دفن کند؟ نهایتاً کاری که می‌­تواند بکند این است که تیغ‌ه­ای جلوی دیوار بکشد، ولی انگار او هم دیگر گریزی از آن جنازه ندارد یعنی درواقع انگار سرنوشتشان یکی شده است و تا آخر باهم هستند و حضور آن اسکلت مداوم در فیلم اعلام می­‌شود، این­ها نماد نیست، حسی است که فیلم به من می­‌دهد و مدام با خود می­‌گویم دختر آن زیر است.

عیاری: حس شما خیلی درست است، البته من سر صحنه اساساً هیچ‌چیز را جدی نمی­‌گیرم و دائماً با همه عوامل فیلم شوخی می­کنم، علت این است که خودم را جدی نمی­‌گیرم.

خانه پدری
نمی‌خواهم بیشتر از ظرفیت یک صحنه تماشاگر را تحت تأثیر قرار بدهم چه از حیث هیجان و چه از حیث محبوب بودن و چه از حیث انتقال پیام فیلم.

اسعدیان: البته این باعث بدآموزی کارگردان­‌های جوان نشود، من واقعاً باور دارم که آقای عیاری شاید غریزی­ترین کارگردان سینمای ایران باشد و چیزهایی را از بچگی با خود آورده و الآن آن­‌ها را به تصویر می­‌کشد وگرنه هر کارگردانی قادر به این کار نیست.

عیاری: البته من همیشه از این جریان خودداری می‌­کنم تا به­‌عنوان یک روش به آن نگاه نکنند چون فکر می­‌کنم خیلی خطرناک است. اینکه گفتم حاضر نیستم به چیزی فکر کنم و وقتم را صرف چیزی کنم، قطعاً مواردی وجود دارد که باید به آن­‌ها فکر کرد. اگر آن سنگ به این شکل عجیب نمایش داده نمی­‌شد ممکن بود تأثیرات آتی را از دست بدهم پس باید به آن فکر کرد. نمایی در فیلم وجود دارد که دختر قبل از اینکه خاک رویش بریزند به‌صورت نیم­‌دایره در قبر دفن می­‌شود، روی این صحنه با بهانه­‌هایی تأکید کردم مثل آوردن آب یا چادر و کفش که دوربین مدتی روی جنازه نیم‌­دایره ثابت بماند تا این صحنه در ذهن تماشاگر حک شود بابت رسیدن به این ذهنیت که یادمان نرود این زیر دختری خوابیده است. اگر ما روی این صحنه تأکید نمی­‌کردیم این حس را از دست می­‌دادیم.

اسعدیان: حتی درصحنه‌هایی که انگور از سقف آویزان است و صحنه زیبایی درست‌شده باز با خود می­‌گویم دختر آن زیر است. نگاه ظریف در بستر اجتماعی و سیاسی در فیلم‌­های کیانوش عیاری به نظر من شاخص و خاص آقای عیاری است و اصلاً تعارف نمی­‌کنم وقتی می­‌گویم «خانه پدری» یا «روزگار قریب» برای من کلاس بود. بیست سال است که پا به‌پای کیانوش عیاری کارکرده‌ام امّا هیچ ابایی ندارم از اینکه بگویم فیلم­‌های دوستانی مانند عیاری برای من کلاس است.

خانه پدری
حقیقتاً تمرکز من روی گرفتن بازی از بازیگر نیست اگر بگویم همه آن چیزی که دارید نشان بدهید آیا واقعاً آن شخصیت درست شکل می­‌گیرد؟ قطعاً این‌طور نیست.

تقی­ پور: چه شرایطی را برای بازیگر فراهم می­‌کنید که حتی بازیگران حرف‌ه­ای هم خودشان را به دست شما می­‌سپارند و ماحصل آن، این بازی­‌های موفق و فراموش‌نشدنی می‌­شود؟

عیاری: برخلاف آن چیزی که گفته می‌­شود مثلاً فلان کارگردان از چوب یا سنگ بازیگر می‌­سازد، اتفاقاً من اصلاً استعداد این کار را ندارم، اتفاق در زمان شکل‌­گیری شخصیت‌­ها می­‌افتد وقتی کوچک­‌ترین خودنمایی در بازی بازیگران نیست و در طول کار شیرین‌کاری‌هایی به‌عنوان پرسوناژ برای خوش‌آمد اکران انجام نمی­‌دهند و شخصیت‌­ها کاملاً رئالیستی ترسیم می­‌شوند. آن ذهنیت اولیه فیلم‌نامه در ساخت هم به شکل صادقانه است وقتی این دو باهم برخورد می­‌کنند نتیجه‌­اش دروغین نخواهد بود، بازیگرانی که صاحب سبک هستند وقتی سر صحنه حاضر می­‌شوند بعد از یکی دو روز خواه‌ناخواه خودشان را با نوع کار فیلم تطبیق می­‌دهند وقتی مطلقاً بازی نمایشی وجود ندارد شکل‌­گیری شخصیت­‌ها درست انجام می­‌شود و درنتیجه بازی خوب اتفاق می­‌افتد، حقیقتاً تمرکز من روی گرفتن بازی از بازیگر نیست اگر بگویم همه آن چیزی که دارید نشان بدهید آیا واقعاً آن شخصیت درست شکل می­‌گیرد؟ قطعاً این‌طور نیست.

 

درباره نویسنده
حسین تقی پور
حسین تقی پور

حسین تقی پور، نویسنده و منتقد سینما و کارشناس رسانه فعالیت در مطبوعات را با نشریه سینما تئاتر آغاز کرد و مقالات او در نشریات کیهان هوایی، مهر، سینما ویدئو، هفته‌نامه سینما ورزش، روزنامه ابرار، روزنامه توسعه و... منتشرشده است. او سردبیر نشریه سینما تئاتر و نشریه «دایره» است.

آیتم های مشابه

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر

گفت‌وگو با کیلیان مورفی برنده بهترین اسکار بهترین بازیگر مرد ۲۰۲۴

مدیر

گفت‌وگو با جولیا رابرتز

مدیر