پرتره تازه کشفشده از «دورا مار» را یک مجموعهدار ناشناس در سال ۱۹۴۴ خریده بود
یک نقاشی رنگروغن از پابلو پیکاسو که بیش از ۸۰ سال از دید عموم پنهان بود، ماه آینده در پاریس به حراج گذاشته خواهد شد.
به گزارش سیانان، این نقاشی با عنوان «نیمتنه زنی با کلاه گلدار»، چهره دورا مار عکاس و نقاش فرانسوی را، درحالیکه کلاهی روشن و گلدار با خطوط سبز، آبی و زرد به سر دارد، به تصویر میکشد. این زن یکی از معشوقههای پیکاسو بوده است.
به گفته اگنس سِوِسترـ باربه، کارشناس هنری، این اثر که در ژوئیه ۱۹۴۳ خلقشده، اثری با اهمیت تاریخی و هنری بسیار است، بهویژه به این دلیل که بیش از هشتاد سال از دید عموم پنهان بوده است.
سِوِسترـ باربه در یادداشتی برای خانه حراج لوسین پاریس که این نقاشی را میفروشد، نوشت: «پیکاسو در ماه مه ۱۹۴۳ با نقاش جوان فرانسواز ژیلو آشنا شد. ژیلو پس از جنگ، روحی روشنتر و شفافتر به آثار پیکاسو بخشید. با اینهمه، در تابستان ۱۹۴۳، دورا همچنان مدل و دوست او بود.»
پرتره تازه کشفشده از مار را یک مجموعهدار ناشناس در سال ۱۹۴۴ خریده بود و از آن زمان تاکنون در خانوادهاش باقیمانده است. سِوِسترـ باربه میگوید: «تا آنجا که ما میدانیم، این اثر هرگز به نمایش گذاشته نشده و در حراجیها نیز حضور نداشته است.»
به نظر میرسد این اثر حداقل ۹.۴۵ میلیون دلار فروخته شود؛ بااینحال، آرتور برند، مورخ هنر هلندی، به سیانان گفت که احتمالاً این نقاشی با قیمتی بالاتر از تخمینها به فروش برسد.
برند گفت: «همانطور که همه میدانیم، پیکاسو یکی از بزرگترین هنرمندان قرن بیستم است و بنابراین هر بار که چیزی شبیه به این پیدا میشود هیجانانگیز است.»
برند افزود که تصویر مار در این نقاشی «غمانگیزتر» است و در مقایسه با برخی از پرترههای قبلی او «به نظر میرسد که گریان است».
به گفته این کارشناس هنری، عوامل متعددی میتوانند بر این اندوه تأثیر گذاشته باشند، ازجمله آنکه نهتنها رابطه این زوج «کم و بیش به پایان رسیده بوده» که در زمان نقاشی نازیها پاریس را اشغال کرده بودند.
برند اضافه کرد: «علاوه بر همه اینها، در آن دوران پیکاسو احتمالاً نگران بوده که دیگر نتواند آثارش را بفروشد یا نمایشگاهی برگزار کند، بنابراین شاید غم و اندوه خود او نیز در این نقاشی منعکسشده باشد.»
پیکاسو بارها تصویر مار را نقاشی کرده، مشهورترین آنها به نام «زن گریان» در سال ۱۹۳۷ خلقشده و اثری است که با قدرتمندی تأثیر عاطفی جنگ داخلی اسپانیا را منتقل میکند. او همچنین آثار دیگری با الهام از تصویر دوستش به نامهای «پرتره دورا مار» (۱۹۳۷) و «دورا مار و گربه» (۱۹۴۲) دارد.
مار که با نام هنریت تئودورا مارکوویچ در سال ۱۹۰۷ متولد و در آرژانتین و فرانسه بزرگ شد. او پیش از روی آوردن به عکاسی تجاری و مد، در پاریس تحصیل کرد.
رابطه مار با پیکاسو پرتلاطم بود و بیشتر شهرتش نیز مرهون همین رابطه است. دوست مار، جیمز لرد، نویسنده هنری آمریکایی، میگوید مار یک بار گفته بود: «من در مقام معشوقه پیکاسو خیلی مشهورترم تا در مقام یک نقاش.»
مار همچنین به لرد گفته بود که پرترههای پیکاسو از او «دروغ» بودهاند.
به گفته گالری هنری تیت مدرن لندن، مار در اواخر عمرش عکاسی را رها کرد و بر نقاشی متمرکز شد و همچنین به شعر، مذهب و فلسفه روی آورد.

