استقبال گسترده از تردز
«تردز» شبکه اجتماعی جدید مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا هنوز از راه نرسیده با استقبال گسترده کاربران روبرو شده است.
باوجوداینکه شهروندان ساکن اروپا از زمان آغاز به فعالیت شبکه اجتماعی «تردز» امکان دسترسی به این شبکه را نداشتهاند، مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا از عضویت حدود ۱۰ میلیون کاربر، طی نخستین ساعات فعالیت این شبکه اجتماعی خبر داده است.
«تردز»، برنامهای جدید است که در رقابت با توییتر از روز ششم ژوئیه فعالیت خود را آغاز کرده است. کشورهای اروپایی به دلیل قوانین سختگیرانه بهمنظور حفاظت از دادههای شخصی کاربران، تاکنون از دسترسی به این شبکه جدید اجتماعی محروم بوده است. کاربران این شبکه اجتماعی جدید میتوانند تا حداکثر ۵۰۰ حرف یا کاراکتر را در هر پست خود استفاده کنند.
برای اتصال و عضویت در شبکه اجتماعی تردز که از آن با عنوان رقیب توییتر نام برده میشود، کاربران باید از یک حساب کاربری در اینستاگرام استفاده نمایند.
چطور تردز را راهاندازی کنیم؟
تردز به شما این امکان را میدهد که با استفاده از حساب کاربری اینستاگرام خود ثبتنام کنید و میتوانید تمام حسابهایی را که قبلاً در اینستاگرام دنبال میکردید را در برنامه جدید هم دنبال کنید.
شما میتوانید پستهایی با حداکثر ۵۰۰ کاراکتر پست کنید که شامل تصاویر، تصاویر متحرک (گیف) و ویدئوهای حداکثر ۵ دقیقهای به اشتراک بگذارید. از طرفی هم به نظر میآید شباهت زیادی به توییتر دارد. در تردز هم مانند توییتر محتوا مبتنی بر متن کوتاه است و امکان لایک کردن و پست کردن مجدد مانند «ریتوییت» توییتر وجود دارد. شما میتوانید هر پستی را که خواستید با نظر خودتان مانند «کوت» توییتر، دوباره منتشر کنید.
چرا در تایملاین افرادی هستند که دنبال نمیکنم؟
یکی از انتقادات به تردز در چند ساعت پس از راهاندازیاش این است که کاربران ترکیبی از پستهایی را از حسابهای کاربریای که دنبال نمیکنند، میبینند. متا میگوید این وضعیت به دلیل حسابهای دنبال شده و توصیههای الگوریتمی است. در حال حاضر هیچ راهی برای مشاهده تنها پستهای افرادی که دنبال میکنید، وجود ندارد. متا هنوز صحبتی از اینکه آیا این وضعیت در آینده هم ادامه خواهد داشت یا خیر ارائه نکرده است.
آیا میتوانم پیام خصوصی بفرستم؟
در حال حاضر هیچ راهی برای ارسال پیام مستقیم به سایر کاربران وجود ندارد. این گزینه احتمالاً برای برخی آرامشبخش خواهد بود.
آیا میتوانم اکانت اینستاگرام خود را خصوصی و اکانت تردزم را عمومی نگهدارم؟
بله. اگر میخواهید اینستاگرام خود را شخصیتر نگهدارید، میتوانید آن را قفل کنید و تردز را با تنظیمات عمومی استفاده کنید. اگرچه اگر زیر ۱۶ سال سن دارید، اکانت تردز شما مانند اینستاگرام بهطور پیشفرض خصوصی خواهد بود.
میتوانید هر زمان که خواستید تردز را خصوصی کنید و همچنین میتوانید انتخاب کنید که چه کسی به پستهای شما پاسخ دهد.
آیا تردز هم تنظیماتی مانند «دوستان صمیمی» اینستاگرام دارد؟
در این مرحله هیچ برنامهای برای آن وجود ندارد؛ اما اگر مخاطب کمتری را ترجیح میدهید همیشه میتوانید حساب کاربری خود را به خصوصی تغییر دهید تا فقط کسانی که شما را دنبال میکنند، پستهای شما را ببینند.
چگونه میتوانیم به تردز دسترسی داشته باشیم؟
در حال حاضر این اپلیکیشن از طریق برنامههای آیآواس و اندروید در دسترس است. هیچ نسخه دسکتاپی در این مرحله وجود ندارد و متا نمیتواند بگوید چه زمانی ممکن است این نسخه را در دسترس قرار دهد.
آیا تردز تبلیغات دارد؟
متا اعلام کرده که امسال از تردز کسب درآمد نخواهد کرد، اما راه را برای تبلیغات آینده باز گذاشته است.
آیا میتوانیم یک نام کاربری متفاوت داشته باشیم؟
در حال حاضر، متا به افراد اجازه میدهد که فقط با استفاده از حساب کاربری اینستاگرام خود وارد این برنامه جدید شوند؛ بنابراین نام کاربری شما در اینستاگرام برای همیشه در اپلیکیشن تردز محفوظ باقی خواهد بود. این موضوع خبر خوبی برای حسابهای کاربریای است که ممکن است نگران باشند، فرد دیگری نام آنها را در اختیار بگیرد.
آیا میتوانم فالوئرهای دیگر شبکههای اجتماعی را پیدا کنم؟
در این مرحله خیر؛ اما متا میخواهد این اپلیکیشن مشابه رقبای دیگرش مانند ماستدون، غیرمتمرکز باشد و به کاربران امکان انتقال حسابهای کاربری به پلتفرمهای دیگر را بدهد.
متا در تلاش است تا تردز را با پروتکل «اکتیویتیپاب» سازگار کند. این پروتکل به شبکههای اجتماعی اجازه میدهد تا با هم کار کنند و به کاربران تردز اجازه میدهد تا حسابهای کاربری و دنبال کنندگان خود را به سایر برنامههای پشتیبانی شده توسط اکتیویتیپاب ببرند.
قوانین محتوایی شامل چه چیزهایی میشود؟
تردز اساسا همان اصولی را دارد که اینستاگرام اجرا میکند. این بدان معناست که نسبت به توییتر در مورد محتواهایی مانند «برهنگی» سختگیرتر خواهد بود و قوانین محتوایی درباره «دشمنی و تنفر» را اجرا میکند. این موارد در توییتر از زمان ایلان ماسک تقریباً نادیده گرفتهشده است.
چرا تردز در اتحادیه اروپا در دسترس نیست؟
به گفته متا، مقررات دلیل تأخیر دسترسی به تردز در اتحادیه اروپا بوده است. در این زمینه نگرانیهایی در مورد اینکه آیا این برنامه با قوانین سختگیرانه حفظ حریم خصوصی و امنیت دادههای اتحادیه اروپا مطابقت دارد یا خیر، مطرحشده است.
طرفداران حریم خصوصی و مدافعان سرسخت امنیت اطلاعات فردی به مقدار اطلاعات شخصی که تردز میتواند جمعآوری کند، اشارهکردهاند. تردز میتواند به اطلاعات زیادی ازجمله سلامتی، مالی، مخاطبان، تاریخچه مرور و جستجو، دادههای مکانیابی، خرید و اطلاعات حساس دسترسی داشته باشد. اینها دلایلی است که مخالفان این اپلیکیشن در اروپا را نگران کرده است.
نقاط ضعف تردز چیست؟
در همین روزهای اول انتشار تردز، مشکلات و ایرادهایی در نحوه فعالیت این اپلیکیشن دیده میشود. مهمتر از همه این است که به گفته اپاستور، این سرویس ممکن است اطلاعات مرتبط با دادههای سلامت، مالی، مکانهای بازدید شده و اطلاعات مرتبط با هویت کاربران را جمعآوری و از آنها استفاده کند. انتقاد دیگر به تردز این است که در حال حاضر امکان حذف حساب کاربری وجود ندارد و تنها راه بستن حساب، حذف حساب اینستاگرام است. متا اعلام کرده است که روی این موضوع کار خواهد کرد.
مورد دیگری که کاربران به آن اشاره کردند نبود الگوریتم مناسب برای نمایش محتوا است. در حال حاضر، در صفحه اصلی برنامه، علاوه بر پستهای افرادی که دنبال میکنید، محتوای تصادفی از افراد دیگر نیز نمایش داده میشود. به نظر میرسد این محتوا فقط بر اساس کشور سکونت، موقعیت جغرافیایی و بدون تناسب با علاقهمندی افراد نمایش داده میشود.
آیا تردز میتواند کاربران توییتر را جذب کند؟
ازآنجاکه عضویت و ساخت حساب کاربری در تردز با استفاده از حساب اینستاگرام انجام میشود و اینستاگرام هم بیش از دو میلیارد کاربر دارد، این پلتفرم بالقوه توانایی جذب تعداد زیادی کاربر و پیشی گرفتن از توییتر را دارد؛ اما اینکه آیا متا قادر به جذب کاربران توییتر خواهد بود یا خیر، بستگی به رویه شرکت متا دارد.
اگرچه شرکت متا محدودیتهای ساختاری توییتر، ازجمله محدودیت کاراکتر در متن، مدتزمان ویدیوها و محدودیت محتوای قابلمشاهده را در پلتفرم خود رفع کرده است، آنچه توییتر را تا امروز از بقیه متمایز کرده است، پیشرو بودن در آزادی بیان و آزادی محتوا است، چیزی که در متا تقریباً وجود ندارد. متا چارچوبهای سختگیرانهتری نسبت به توییتر داشته است و اگر بخواهد کاربران توییتر را جذب کند، لازم است سیاستهای خود را مطابق با ذائقه کاربران توییتر بازنویسی کند.