این کیفها هدف اصلیای را که اصولاً کیف برای آن ساخته میشد، تغییر میدهند
این روزها کیفهای شیشهای با طراحی و تولید نشان تجاری فرانسوی کوپرنی، نام موردعلاقه افراد مشهوری مانند ریحانا، هیلی بیبر و خواهران حدید روی فرش قرمزها جلوهگری میکند و این پیام را به دنبال کنندههای دنیای مد میدهد: یک کیف خوب کیفی است که داخلش پیدا و روی آن شاخ شیطان نقش بسته باشد.
کوپرنی احتمالاً بیش از هر چیز به دلیل کیفدستیهای «سوویپ» خودش مشهور است: کیفدستیهای بیضی کشیدهای که به گفته طراحان، از قابلیت «برای باز کردن قفل، انگشت خود را روی صفحه بکشید» گوشیهای آیفون ایده گرفته است؛ اما اگر بخواهیم از جنبه دیگری به شکل این کیف نگاه کنیم، میتوان آن را به تخممرغهای عید پاک شبیه یافت که فقط اندازهشان بزرگشده است.
به گفته طراحان و سازندگان این نوع کیف، روند ساخت آن آسان نیست: به علت ضخامت شیشه از فشار هوا برای فرم دهی آن استفاده میشود و برای کارکرد آن بهعنوان یک کیف، نیاز به استفاده از دریل و قیچی بوده است. البته این نوع کیفها تنها میتوانند یک یا دو شیء کوچک درون خود جای دهند و نکته همین است: کاربرد اصلی این کیفها بیشتر استفاده از آنها در حکم زیورآلات و نمایش یک اثر هنری است. فروش این کیفهای شکننده در بازار کموبیش آغازشده است و قیمتی بیش از ۵۰۰ دلار دارند. یکلحظه در دنیایی زندگی میکنید که این نوع کیف را فقط در دست چند فرد مشهور روی فرش قرمزها میبینید و لحظه بعد در دنیایی هستید که همه این مدل کیف را دستشان گرفتهاند.
در نمایش مد زمستان ۲۰۲۲ کوپرنی، جیجی حدید، مدل فلسطینی-هلندی را دیدیم که با رنگ شفاف این کیف درصحنه نمایش ظاهر شد. بعدازآن در مراسم «گرمی» امسال که در هفته نخست آوریل برپاشده بود، دو نفر از ستارگان فرش قرمز این مراسم با کیف شیشهای کوپرنی دیده شدند: یکی «دوجا کت»، خواننده و رپر آمریکایی که کیف شیشهای آبیرنگی به دست داشت و دیگری «تیناشی»، خواننده، ترانهسرا و رقصنده آمریکایی بود که نوع قرمز آن را با خود داشت. بعد از مراسم فرش قرمز، دوجا لباسهایش را عوض کرده بود و این بار کیف کوپرنی شفاف، شبیه به کیفی که جیجی حدید در نمایش هفته مد کوپرنی نمایش داد، در دست گرفته بود.
یک هفته بعد، کیف شیشهای به بهترین شکلی درآمد که میتوان از آن استفاده کرد: وسیلهای برای نمایش خود و نیز وسیلهای برای تبلیغ دیگر چیزها. برای مثال، هفته گذشته کایلی جنر با حضور در کنفرانس مطبوعاتی مربوط به مجموعه کارداشیانها، کیفی در دست داشت که بینندگان میتوانستند داخل آن را بهوضوح ببینند: یک رژ لب و یک برق لب با نشان تجاری کایلی.
این کیفها، هدف اصلیای را که اصولاً کیف برای آن ساخته میشد، تغییر میدهند: دیگر قرار نیست اشیای ضروری داخل آن مخفی شود. نه دستمالکاغذی استفادهشده و نه رسیدهای مچاله شده. در عوض، کاری که کوپرنی میکند، ساختن قابی برای نمایش است: چیزی برای پنهان کردن ندارم و هرچه دارم، برای نمایش و تبلیغ است.