شب طلایی «همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره» در اسکار نود و پنجم

همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره

«بنشی‌های اینیشرین» ناکام مطلق شد

نود و پنجمین دوره جوایز آکادمی اسکار شامگاه یکشنبه ۲۱ اسفند با موفقیت خیره‌کننده فیلم «همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره» به پایان رسید، ساخته مشترک دانیل شاینرت و دانیل کوان که ۷ مجسمه طلایی را از آن خود کرد.

مراسم که به روال معمول در سالن تئاتر دالبی لس‌آنجلس برگزار می‌شد، با اجرای جیمی کیمل، کمدین و مجری سرشناس تلویزیون، شروعی نامتعارف داشت. کیمل در آغاز برنامه با چتر نجات در صحنه فرود آمد که تقلیدی از فیلم «تاپ گان؛ ماوریک» بود، یکی از نامزدهای بهترین فیلم این دوره اسکار.

درخشش «همه‌چیز همه‌جا به‌یک‌باره»

این دوره به نظر می‌رسید که رقابت اصلی میان سه فیلم «همه‌چیز همه‌جا به‌یک‌باره»، «در جبهه غرب خبری نیست» و «بنشی‌های اینیشرین» باشد که اولی در ۱۱ رشته و دومی و سومی، هرکدام در ۹ رشته نامزد بودند؛ اما جایی که ساخته ادوارد برگر توانست در بعضی لحظات شانه‌به‌شانه فیلم دانیل‌ها حرکت کند، «بنشی‌های اینیشرین» ناکام مطلق شد و هیچ جایزه‌ای به آن تعلق نگرفت.

از سویی «همه‌چیز همه‌جا به‌یک‌باره» تقریباً همه جوایز اصلی را آن خود کرد. جیمی لی کرتیس و که هوی کوان دو بازیگر این فیلم در ابتدا جوایز بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کردند.

پس‌ازآن «در جبهه غرب خبری نیست»، اثری که ادوارد برگر بر اساس رمان معروف اریش ماریا رمارک ساخته است، توانست چهار جایزه را در بخش فیلم‌برداری، بهترین فیلم بین‌المللی، موسیقی فیلم و طراحی صحنه به دست بیاورد.

اما دوباره نوبت به فیلم «همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره» رسید که دو جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. دانیل شاینرت و دانیل کوان هم نویسنده این فیلم هستند و هم کارگردان.

آنها سومین سینماگرانی محسوب می‌شوند که در یک همکاری دونفره توانسته‌اند اسکار بهترین کارگردانی را تصاحب کنند.

همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره
جیمی لی کرتیس جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.

نشان‌دهنده امید و موفقیت

سپس جایزه تدوین فیلم را پل راجرز برای «همه‌چیز همه‌جا به‌یک‌باره» برنده شد و در ادامه نام میشل یئو به‌عنوان بهترین بازیگر زن اعلام شد، جایی که کیت بلانشت برای بازی در فیلم «تار» بخت اصلی محسوب می‌شد.

خانم یئو در هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: «برای همه پسران و دخترانی که شبیه من هستند و امشب من را تماشا می‌کنند، بدانند که این نشان‌دهنده امید و موفقیت است».

وی همچنین خطاب به زنان گفت که «اجازه ندهید کسی به شما بگوید که از دوران اوج خود گذشته‌اید.»

خانم یئو دومین زن رنگین‌پوست است که توانسته جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را پس از نزدیک به دو دهه پیش که هالی بری برنده آن شده بود، از آن خود کند.

در تاریخ اسکار، هیچ فیلم دیگری تابه‌حال برنده بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و سه جایزه بازیگری نشده بود.

در سایر جوایز بازیگری، دیگر همبازیان خانم یئو در این فیلم، جیمی لی کرتیس و کی هوی کوان نیز در بخش‌های بازیگر نقش دوم اسکار دریافت کردند.

همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره
بهترین فیلم‌نامه اقتباسی: سارا پلی – حرف‌های زنانه

نجات خلاقانه

برندن فریزر هم در این دوره توانست جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول را به خاطر نقش‌آفرینی در فیلم نهنگ دریافت کند.

آقای فریزر ۵۴ پس از سال‌ها دوری از کانون توجه هالیوود با این جایزه بازگشت فوق‌العاده‌ای‌ داشت.

وی با تشکر از کارگردان فیلم، حضورش در این فیلم و بازگشت مجددش بر پرده‌های سینما را به‌واسطه «طناب نجات خلاقانه» کارگردان فیلم نهنگ خواند.

فریزر یک ستاره بزرگ سینما در دهه‌های پیشین بود، در فیلم‌هایی مانند جورج جنگل و مومیایی بازی کرده بود اما در سال‌های اخیر از کانون توجه خارج‌شده بود و تلاش می‌کرد تا به نقطه اوج گذشته‌اش بازگردد و بیشتر نقش‌های کوچک‌تری را بازی می‌کرد.

درنهایت هم جایزه بهترین فیلم به «همه‌چیز همه‌جا به‌یک‌باره» رسید تا اسکار نود و پنجم، اسکار دانیل شاینرت و دانیل کوان باشد.

این دوره به نظر می‌رسید که رقابت اصلی میان سه فیلم «همه‌چیز همه‌جا به‌یک‌باره»، «در جبهه غرب خبری نیست» و «بنشی‌های اینیشرین» باشد که اولی در ۱۱ رشته و دومی و سومی، هرکدام در ۹ رشته نامزد بودند؛ اما جایی که ساخته ادوارد برگر توانست در بعضی لحظات شانه‌به‌شانه فیلم دانیل‌ها حرکت کند، «بنشی‌های اینیشرین» ناکام مطلق شد و هیچ جایزه‌ای به آن تعلق نگرفت

اما در بخش انیمیشن بلند، جایزه اسکار امسال به «پینوکیوی گیرمو دل تورو» رسید تا نتفلیکس برای اولین بار در این بخش به مجسمه اسکار دست یابد.

پیش از آغاز مراسم، حضور برخی چهره‌های به‌ظاهر غیر مرتبط با سینما در سالن تئاتر دالبی لس‌آنجلس توجهات رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود، ازجمله یولیا ناوالنی، همسر الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس کرملین که اکنون در زندان به سر می‌برد؛ اما حضور او به خاطر نامزدی مستند بلند «ناوالنی»، ساخته دانیل روهر در اسکار بود که اتفاقاً برنده جایزه هم شد.

ملاله یوسف‌زی، برنده نوبل صلح هم امشب به خاطر مستند کوتاه «غریبه در دروازه» در مراسم اسکار حضور داشت، مستندی که تهیه‌کننده آن است؛ اما فیلم او ناکام ماند و در این بخش جایزه به فیلم «نجواهای فیل»، ساخته کارتیکی گونسالوس رسید.

اما خانم یوسف‌زی تنها برنده جایزه نوبل در مراسم امشب نبود، بلکه کازوئو ایشی گورو نیز مهمان این مراسم بود، برنده نوبل ادبیات که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی برای فیلم «زندگی» بود و درنهایت دست او هم خالی ماند.

در بخش فیلم‌ کوتاه این دوره سیروس نِشواد، فیلم‌ساز ایرانی‌تبار ناکام ماند و جایزه به تام برکلی و راس وایت برای فیلم «یک خداحافظی ایرلندی» رسید.

داریوش خنجی هم اکام ماند

اما یک سینماگر ایرانی‌تبارِ دیگر نیز در این دوره اسکار نامزد دریافت جایزه بود و او کسی نبود جز داریوش خنجی، فیلم‌بردار شاخص هالیوود. آقای خنجی برای فیلم‌برداری فیلم «باردو» تازه‌ترین ساخته کارگردان صاحب‌نام سینما، آلخاندرو گونزالس ایناریتو، نامزد دریافت اسکار شد که در رقابت با جیمز فرند، فیلم‌بردار «در جبهه غرب خبری نیست» ناکام ماند.

در بخش طراحی لباس، روت کارتر برای فیلم «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» جایزه اسکار را از آن خود کرد و به‌این‌ترتیب، او نخستین زن سیاه‌پوستی شد که تاکنون دو مجسمه اسکار دریافت کرده است. خانم نخستین مجسمه طلایی اسکار را چهار سال قبل برای فیلم «پلنگ سیاه» گرفته بود.

همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره
آقای فریزر ۵۴ پس از سال‌ها دوری از کانون توجه هالیوود با این جایزه بازگشت فوق‌العاده‌ای‌ داشت.

فهرست کامل برندگان نود و پنجمین دوره جوایز اسکار به‌ شرح زیر است:

بهترین فیلم: دانیل شاینرت و دانیل کوان – همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره

بهترین بازیگر مرد: برندن فریزر – نهنگ

بهترین بازیگر زن: میشل یئو – همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره

بهترین کارگردان: دانیل شاینرت و دانیل کوان – همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره

بهترین ترانه: ام. ام. کیراوانی و پاندرابوس – رقص رقص

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: جیمی لی کرتیس – همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: که هوی کوان – همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره

بهترین فیلم بین‌المللی: ادوارد برگر – در جبهه غرب خبری نیست

بهترین فیلم‌نامه اقتباسی: سارا پلی – حرف‌های زنانه

بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی: دانیل شاینرت و دانیل کوان – همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره

بهترین موسیقی فیلم: فولکر برتِلمان – در جبهه غرب خبری نیست

بهترین طراحی لباس: روت کارتر – پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه

بهترین گریم: آدرین موروت، جودی چین و ماری بردلی – نهنگ

بهترین صدابرداری: جیمز مدر، ال نلسون و کریس بردن – تاپ‌گان: ماوریک

بهترین جلوه‌های ویژه: جو لتری، ریچارد بانهام و اریک سیندون – آواتار ۲، راه آب

بهترین طراحی صحنه: کریستین ام.گلدبک و ارنشتین هیپر – در جبهه غرب خبری نیست

بهترین فیلم‌برداری: جیمز فرند – در جبهه غرب خبری نیست

بهترین تدوین فیلم: پل راجرز – همه‌چیز، همه‌جا، به‌یک‌باره

بهترین فیلم کوتاه: تام برکلی و راس وایت- یک خداحافظی ایرلندی

بهترین انیمیشن بلند: پینوکیوی گیرمو دل تورو (نتفلیکس)

بهترین انیمیشن کوتاه: پیتر بینتون و چارلی مکسی – پسرک، موش‌کور، روباه و اسب

بهترین مستند کوتاه: کارتیکی گونسالوس – نجواهای فیل

بهترین مستند بلند: دانیل روهر – ناوالنی

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

انتشار کتاب خاطرات دختر الویس پریسلی از زندگی و مرگ پدرش

مدیر

همه آنچه باید درباره «هان کانگ»، برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۴ بدانید!

یادداشتی درباره نمایش «باغ شب‌ نمای ما» کار هادی مرزبان

مدیر