دیمین هرست هزار اثر هنریاش را به آتش کشید
قدمت این آثار به سال ۲۰۱۶ بازمیگردد، زمانی که دیمین هرست نقاشیهایی را که فکر میکرد میتوانند بهنوعی ارز تبدیل شوند خلق کرد.
آخرین نمایشگاه دیمین هرست هزاران نقاشی نقطهای رنگارنگ از این هنرمند بحثبرانگیز بریتانیایی را که بسیاری از آنها پس از فروش دیجیتالی بهعنوان اِناِفتی سوزانده خواهند شد به نمایش میگذارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایشگاه «ارز» که روز جمعه ۱۴ اکتبر در لندن افتتاح شد، اولین پروژه هرست است که شامل اِناِفتیها میشود، یک فناوری جدید که مانند راهی برای داشتن آثار هنری روزبهروز محبوبیت بیشتری پیدا میکند.
در گالری خیابان نیوپورت در جنوب لندن، دیوارهای نمایشگاه با ۱۰ هزار نقاشی نقطهای بیهمتا روی کاغذهای قطع آ ۴ پوشانده شدهاند. نقاط رنگارنگ تا جایی که چشم کار میکند دیده میشوند. در پشت هرکدام عبارتهای دستنویس بر اساس اشعار آهنگهای موردعلاقه این هنرمند ۵۷ ساله وجود دارد و در طبقه بالا در گالری شش شومینه برای سوزاندن این آثار آمادهاند. قدمت این آثار به سال ۲۰۱۶ بازمیگردد، زمانی که هرست نقاشیهایی را که فکر میکرد میتوانند بهنوعی ارز تبدیل شوند خلق کرد؛ اما دو سال بعد بود که ایده این پروژه به شکل کنونی به ذهن این هنرمند که آثارش از گرانترین آثار موجود در بازار برای خالقان آثار هنری معاصرند رسید.
لازم به یادآوری است که اِناِفتیها یا «رمز غیرقابلمعاوضه[۱]» آثار دیجیتالیاند که با هیچچیز دیگری جایگزین نمیشوند و بنابراین منحصربهفردند. هرکدام یک گواهی دیجیتالی اصالت دارند که حداقل ازنظر تئوری نمیتوان آن را دستکاری کرد؛ اینها نیز مانند ارزهای دیجیتال در یک بلاک چین ثبتشدهاند.
اجبار به انتخاب
پروژه «ارز» در ژوئیه سال گذشته آغاز شد، زمانی که ۱۰ هزار اثر هرکدام به قیمت دو هزار دلار به فروش گذاشته شد. هر یک از نقاشیهای چندرنگ نقطهای که بهدقت هرست امضاشده بودند، هرکدام اِناِفتی خود را نیز داشتند. قیمتها بهسرعت افزایش یافت و یک تابلو به قیمت ۱۷۲ هزار و ۲۳۹ دلار فروخته شد.
افرادی که این تابلوها را خریدند اِناِفتی آن را نیز دریافت کردند و تا ۲۷ ژوئیه یک سال فرصت داشتند انتخاب کنند که آیا اِناِفتی را نگه میدارند یا آن را با نقاشی اصلی تعویض میکنند. بیش از نیمی (۵۱۴۹ نفر) تصمیم گرفتند نقاشی را تحویل بگیرند و بقیه خواستند که اِناِفتیها را حفظ کنند.
هرست اکنون قصد دارد ۴۸۵۱ نقاشی فیزیکی کسانی را که اِناِفتی را انتخاب کردهاند بسوزاند. این هنرمند در ویدیویی گفت: «این یک آزمایش است… ما مردم را مجبور میکنیم که انتخاب کنند.» هرست در ۱۱ اکتبر، یک روز قبل از افتتاح فریز لندن، یکی از بزرگترین نمایشگاههای هنر معاصر جهان، آثار خود را در گالری به آتش کشید. او فقط برخی از نقاشیهای ناخواسته را سوزاند و بقیه تا زمان اتمام نمایشگاه در ۳۰ اکتبر در معرض نمایش خواهند بود.
فراموش کردن دنیای فیزیکی
هرست میگوید: «هنرمندان مفهومی در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میگفتند هنر در ابژه هنری موجودیت ندارد، بلکه در ذهن بیننده است که وجود دارد و این پروژه هیچ تفاوتی ندارد. لزومی ندارد که فقط در دنیای فیزیکی وجود داشته باشد، بلکه میتواند در دنیای دیجیتال نیز وجود داشته باشد و اکنون به لطف بلاک چین، مالکیت آن هنر نیز میتواند وجود داشته باشد.»
[۱]. Non-Fungible Token