نمایشگاه فردی
۱۶ اردیبهشت تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
نقاشیهای «ابراهیم حقیقی» با نام «دلتنگی» جستجوی دیگر این هنرمند در عرصهی نقاشی است و به یادمان میآورد که دورهی کوتاه دوساله اما پرفرازونشیب و ملالآور کرونا، برای هنرمندی همچون ابراهیم حقیقی، زمانی برای مواجهه با خویشتن و بالا رفتن از حصار اندوهبار خانهنشینی و فرا رفتن از ملال روزهای تیره بوده است. هنرمند بیقرار و جستجوگری که در میان وادی نقاشی، گرافیک، خوشنویسی، عکاسی و فیلمسازی در سفر است این بار در حصر اجباری قرنطینه به جستجوی روزهای رفته و یادهای گذشته پرداخته است مجموعهی «دلتنگی» آثار نقاشی این هنرمند از طبیعت با پاستل است که بر روی عکسهایی که خود او گرفته، کار شدهاند. ابراهیم حقیقی در دورهی قرنطینه و بسته شدن راههای سفر، به عکسهایش رجوع کرده و در این عکسها به خاطراتش گریز میزند و این بار روی عکسهای سفرهایش به نقاشی میپردازد. بازنگری دوباره و رجوع مجدد او به عکسهایش تأکیدی بر معنای تنهایی، دلتنگی و جدایی است.
اما این عکسها دیگر همان مفهوم سابق را ندارند و فقط تصویری از طبیعت نیستند. عکسهای ابراهیم حقیقی از طبیعت که پیش از کرونا گرفتهشدهاند، حالا که بدل به نقاشی میشوند مفهومی از سکوت، شیدایی و شکوه طبیعت را با خوددارند. هم چون پلان یک فیلم آخرالزمانی که هستی و عالم با همهی عظمت و زیباییاش، بدون حضور انسان به زیست خود ادامه میدهد. طبیعت و اشیاء وقتی توسط انسان دیده میشوند، هستی مییابند و حضورشان دیده میشود و هر چه توسط هنرمند دیده میشود هستی مجدد مییابد و از نو دیده میشود، اما انسان باید که در آن نقطه از عالم حضورداشته باشد تا هستی از نو هست شود. ابراهیم حقیقی در سفر به دلتنگیهایش، ما را به نقاطی از سفر خود میبرد تا به یادمان بیاورد که هستی، طبیعت و زندگی با همهی شکوه و زیباییاش همیشه حاضر و پابرجاست و هر آن، میتوان نو شدن و تازگی را در آن دید و با آن زیست.
امیر سقراطی
گالری اعتماد
تهران | میدان هفتتیر | خیابان مفتح | بنبست شیرودی | پلاک ۲۵
شماره تماس: ۸۸۸۲۱۲۷۱-۰۲۱