گودزیلای جدید در گیشه بسیار خوش درخشید
گودزیلا دوباره برگشته تا بار دیگر ما را با ماجراهای هیجانانگیز خودش سرگرم کند. «گودزیلا منهای یک» محصول جدید از سینمای ژاپن، یکی از تحسینشدهترین گودزیلاهای تاریخ سینما، از آن اتفاقهای نادری است که هم در گیشه موفق بوده و هم توانسته نظر منتقدان را به خود جلب کند.
این فیلم هیولایی با نقدهای عالی و گیشه فوقالعاده که بر اساس گزارشها تنها ۱۵ میلیون دلار صرف ساختن آن شده، در آمریکا توفانی به راه انداخته است. آیا این میتواند نشان دهد سینمای هالیوود کجای راه را اشتباه رفته است؟
گودزیلا منهای یک
گودزیلا، مارمولک غولپیکری که با گامهای آهسته شهرهای جهان را زیر پا خرد و در اسپینآفهای متعدد با هیولاهای دیگر دستوپنجه نرم میکند، بهنوعی پیشکسوت فیلمهای اکشن آینده محسوب میشود که در ۷۰ سال اخیر همواره یکی از قطبهای اصلی سینما بوده است.
این فیلم جدید محصول ژاپن با عنوان «گودزیلا منهای یک»، یکی از تحسینشدهترین گودزیلاهای تاریخ سینما، از آن اتفاقهای نادری است که هم در گیشه موفق بوده و هم توانسته نظر منتقدان را به خود جلب کند.
این میتواند برای سینمای هالیوود هم آموزنده باشد.
بر اساس گزارشها هزینه تولید این فیلم تنها ۱۵ میلیون دلار بوده و با داستانی ساده و قهرمانی که به طرز شگفتانگیزی پیچیده و انسانی است، موفق شده در شرایطی که فرنچایزهای ابرقهرمان هالیوود در حال درجا زدن هستند، با بازگشت به اصول اولیه سینما خود را بهعنوان یکی از موفقیتهای این روزها معرفی کند.
گودزیلا منهای یک و درخشش در گیشه
تاکاشی یامازاکی، کارگردان کهنهکار ژاپنی مسئولیت نویسندگی، کارگردانی و جلوههای ویژه فیلم را بر عهده داشته است. گودزیلا که از روز اول دسامبر به شکل گسترده در سراسر آمریکا به اکران درآمده، موفق شد با فروش ۱۱ میلیون دلاری در نخستین اکران آخر هفته، پس از «رنسانس: فیلمی از بیانسه» و تازهترین قسمت «بازیهای گرسنگی» در رتبه سوم جدول پرفروشها قرار بگیرد.
ممکن است این رقم برای یک فیلم بلاک باستر چندان زیاد به نظر نرسد، اما برای فیلمهای خارجی با زیرنویس، قطعاً یک موفق محسوب میشود.
شرکت اگزیبیتر ریلیشنز که میزان فروش گیشه فیلمها را پیگیری میکند، در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشت: «گودزیلا منهای یک در گیشه بسیار خوش درخشید».
این فیلم در همین چند روز موفق شد در اکران جهانی بیش از دو برابر بودجه تولید خود درآمد کسب کند و تنها در ژاپن ۲۳ میلیون دلار فروش داشته باشد.
جذابتر از همیشه
تا آنجا که میتوان از فیلمهای گودزیلا توقع داشت، این فیلم جدید تلفیق فوقالعادهای از شخصیتپردازی و اکشن را کنار هم قرار داده است. کمتر فیلم ژانر هیولایی، یا به شکل کلیتر، ژانر اکشن را سراغ داریم که تا این حد تحسینبرانگیز بوده باشد.
این فیلم امتیاز ۹۶ درصدی منتقدان و ۹۸ درصدی مخاطبان را در سایت راتن تومیتوز به دست آورده است.
سایت دیلی بیست در یادداشتی تحسینآمیز از این فیلم که بازتابدهنده نظر عمومی منتقدان است، ضمن تمجید از تعادلی که سازندگان فیلم بین جنبههای انسانی و هیولایی آن ایجاد کردهاند، آن را فیلمی دانسته که «تقریباً همه آنچه طرفداران میخواهند را به آنها عرضه کرده است».
داستان فیلم گودزیلا منهای یک
ماجرای فیلم در پایان جنگ جهانی دوم ازآنجا شروع میشود که خلبان یک هواپیمای انتحاری کامیکازه به نام کویچی شیکیشیما (با بازی ریونوسوکه کامیکی) متوجه میشود که ژاپن در آستانه شکست است و تصمیم میگیرد بهجای خودکشی، در جزیرهای که در آن هواپیماها را تعمیر میکنند فرود بیایید.
این یکی از زیرکانهترین انتخابهای یامازاکی است: تصمیم کویچی برای زنده ماندن، اگرچه ازنظر خودش بزدلانه است، اما برای او همدردی مخاطب امروزی را به همراه دارد.
وقتی گودزیلا به این جزیره حمله میکند، کویچی بهجای شلیک موشک بهسوی او، در جا خشکش میزند. تقریباً همه سکنه جزیره کشته میشوند و درنتیجه او در چند سال آینده بار مضاعف عذاب وجدان را بر دوش میکشد تا آنکه گودزیلا دوباره ظاهرشده و این بار به قلمرو اصلی ژاپن حمله میکند.
شخصیتپردازی هوشمندانه
موفقیت «گودزیلا منهای یک» به آن معناست که بینندگان فیلمهای اکشن سرگرمی میخواهند و نه تکلیف.
شخصیتپردازی هوشمندانه یامازاکی بهخوبی با بخشهای اکشن فیلم جفتوجور میشود. گودزیلا در طی فیلم اغلب بهسوی دوربین میآید و با آروارههای گشاد و چشمان زرد شیطانی به ما خیره میشود.
او که آلوده به مواد رادیواکتیو است، اشعهی سرد آبیرنگی را از برجستگیهای پشت کمرش بهسوی جمعیت وحشتزده در خیابانهای توکیو شلیک میکند. بهغیراز این و چند انفجار، جلوههای ویژه فیلم چندان جلوتر از این نمیرود. تصویرسازیهای یامازاکی قادر نیست با فیلمهای پرهزینه هالیوودی رقابت کند و او خودش همچنین قصدی ندارد.
یک تحول عمیق سینمایی
اما چرا باید از او چنین توقعی داشت، وقتی حتی بودجههای کلان موفقیت فیلمها را در گیشه تضمین نمیکنند.
فروش گیشه نوامبر فیلم ابرقهرمانی «مارولها» که تازهترین فیلم از مجموعه دنیای سینمایی مارول محسوب میشود، در پایینترین رتبه تاریخ فروش این فرنچایز قرار دارد.
در ماه اوت امسال سوسک آبی (بلو بیتل)، تازهترین فیلم فرنچایز دنیای دیسی که شامل فیلمهای سوپرمن، آکوامن و پادشاهی گمشده است، هم کمدرآمدترین شروع گیشه را تجربه کرد.
به گزارش سایت هالیوود ریپورتر در حال حاضر کمپانی مارول با دقت آینده خود را زیر نظر دارد. دنیای دیسی قصد دارد فرنچایز خود را با جیمز گان، کارگردان فیلم نگهبانان کهکشان بهعنوان یکی از سران هیئتمدیره این فرنچایز دوباره راهاندازی کند.
حتی با در نظر گرفتن راهاندازیهای مجدد این فرنچایزها، معلوم نیست تهیهکنندگان هالیوود بهدرستی بدانند که تشخیص چه چیزی برای منتقدان و مخاطبان آسان است.
غلبه شخصیتهای کارتونی
با گسترده شدن فرنچایزها، بخش اکشن فیلمها بهشدت شخصیتهای کارتونی فیلم را در خود غوطهور کرده و داستان فیلمها در حدی درهمپیچیده شده که برای یادآوری و درک آنها باید به ویکیپدیا رجوع کنید.
حالا مشکل بسیار فراتر از چیزی است که غالباً آن را خستگی ابرقهرمان مینامیم. داستان فیلم «ثور» اکنون در کدام خط زمانی طی میشود؟ قبل یا پس از اسنپ؟
مخاطبان به سرگرمی نیاز دارند نه تکلیف
چنانکه اوون گلیبرمن در مرور خود بر فیلم «مارولها» نوشته، حالا تماشای اسپینآف فیلمها و سریالها تا حدی به یک مصیبت تبدیلشده است زیرا همراه خود باروبندیل دنیای سینمایی مارول را به دوش میکشند. موفقیت گودزیلا منهای یک به ما یادآوری میکند که مخاطبان به سرگرمی نیاز دارند نه تکلیف.
رابطه هالیوود با گودزیلا غالباً رابطه پر چالشی بوده است. گودزیلای سال ۱۹۹۸ با بازی متیو برودریک با چنان نقدهای تمسخرآمیزی روبرو شد که امتیاز آن در راتن تومیتوز تنها ۲۰ درصد است.
فرنچایز اخیر دنیای سینمایی هیولاها که گودزیلا و کینگ کونگ را در کنار هم قرار داده با استقبال بهتری از سوی منتقدان و مخاطبان مواجهه شده است.
هر چه بیشتر بهتر
چهارمین قسمت، «گودزیلا در برابر کونگ» (۲۰۲۱) بهترین بخش این فرنچایز محسوب میشود که با در نظر گرفتن محدودیتهایی که همهگیری کرونا برای گیشه ایجاد کرد، یک موفقیت تجاری بهحساب میآید؛ اما این فرنچایز هم دارد به رویکرد درهمپیچیده «هر چه بیشتر بهتر» مارول دچار میشود.
در سریال تلویزیونی جدید این فرنچایز روی پلتفرم اپل تیوی+ جان گودمن نقش همان شخصیتی را بازی میکند که در «کونگ: جزیره جمجمه» در سال ۲۰۱۷ آن را بازی کرده بود و آیا واقعاً کسی این موضوع را به یاد دارد؟
در «گودزیلا منهای یک» حتی شاهد اکشن بیوقفه نیستیم. البته بخشهای اکشن فیلم برجسته و در حد مناسبی هیولا گونه است: گودزیلا قطارها و اتومبیلها را به دهان میگیرد و در هوا میچرخاند که بهنوعی ادای احترام به نسخه اصلی گودزیلا در سال ۱۹۵۴ است.
اما نیرو محرکه اصلی این فیلم بار احساس گناهی است که کویچی، قهرمان داستان بر دوش میکشد. او یک زن جوان و دخترک یتیمی را که نجات داده، به خرابههای محلهاش در توکیو راه میدهد، اما هرگز عشق خود به این خانواده موقت را اعتراف نمیکند.
گودزیلا منهای یک را باید جدی گرفت!
باوجود جنبه ملودرام، در زیر داستان رگههایی از واقعیت هم جریان دارد. یامازاکی بهتازگی به سایت والچر گفت که تعمداً داستان را ساده نگهداشته و از واردکردن جنگ هیولا با هیولا، نظیر «گودزیلا در برابر کونگ» خودداری کرده است.
او میگوید: «کایجو (هیولاها) میتوانند به نبرد هم بروند، اما داستان انسانی باید آنجا حضورداشته باشد».
هالیوود را لزوماً با عواطف انسانی نمیشناسیم، اما (منظور توهین به لوکی، ثور و دوستان نیست) احتمالاً استودیوهای فیلمسازی باید به این گودزیلای جان گرفته با دقت بیشتری نگاه کنند.