تماشای فیلم الویس پریسلی برای طرفداران کلاسیک «راک اند رول» نیز، البته اگر نگاه سرسختانه به آن نداشته باشند، بسیار لذتبخش است.
ستارههای بسیاری در دنیای هنر بودهاند که رکوردهای فروش را در زمینههای مختلف در دست دارند، اما تنها یک نفر است که نامش در کتاب «رکوردهای گینس» در جایگاه پرفروشترین هنرمند تکخوان تاریخ ثبتشده است و او کسی نیست جز «الویس پریسلی»؛ ستاره دنیای «راک اند رول».
امروز حدود ۴۵ سال از روزی که الویس پریسلی به علت ایست قلبی در حمام خانهاش درگذشت، میگذرد؛ اما موسیقی او نهتنها هنوز هم رنگوبویی از تازگی دارد که نامش روی سردر سینماهای جهان با فیلم جدید و پرزرقوبرقی که از زندگی او ساختهشده است، به چشم میخورد.
«الویس» محصول سال ۲۰۲۲ است که «باز لورمن»، کارگردان استرالیایی و خالق «مولنروژ» و «گتسبی بزرگ» آن را کارگردانی کرده است. از سال ۲۰۱۴ زمزمههای تولید فیلمی درباره زندگی الویس پریسلی به دست لورمن به گوش میرسید که درنهایت در سال ۲۰۱۹ اعلام رسمی شد و به علت همهگیری جهانی کووید، ساخت آن تا سال ۲۰۲۱ به طول انجامید. «الویس» نخستین بار در فستیوال کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و بازیگرانی چون آستین باتلر و تام هنکس در آن نقش ایفا میکنند که در نقشهای زوج الویس و مدیر برنامههایش (که کاراکتر حرفهای الویس را در دنیای واقعی ساخت) ظاهرشدهاند.
درست مانند رکورد الویس پریسلی در دنیای موسیقی، فیلم زندگی او نیز در همین مدت کوتاهی که در سینماها به اکران درآمده، توانسته است رکوردهای فروش را جابهجا کند و در ژانر سینمای «زندگینامه-موسیقی»، با ۲۵۳ میلیون دلار فروش، در جایگاه دوم پس از فیلم «بوهیمین راپسودی» (فیلمی درباره زندگی فردی مرکوری) قرار گیرد. فیلم «الویس» بهوسیله کمپانی «برادران وارنر» به نمایش درآمده است.
اگرچه «الویس» بر اساس زندگی واقعی او ساختهشده است، باید به این نکته توجه کنیم که فیلمهایی در این سبک گاهی واقعیت را فدای آبوتاب دادن به روایت و جلوههای نمایشی میکنند و اگر چنین نبود، نه یک فیلم سینمایی، بلکه یک «مستند» را تماشا میکردیم.
روایت فیلم، ارتباط عجیبوغریب الویس را با سرهنگ تام پارکر، مدیر برنامههایش، به نمایش میگذارد که البته تا حدود زیادی درست است، اما میتوان گفت که نمایش چهره «قهرمان بیچونوچرا» از الویس که در مقابل خطاهای متعدد مدیر برنامههایش، هیچ خطایی مرتکب نمیشود، بیشتر ساخته ذهن کارگردان برای جذابتر کردن روایت و حفظ چهره بتگونه این سلطان دنیای راکاندرول است.
«آلانا نش»، روزنامهنگار آمریکایی که در سال ۲۰۰۱ کتابی با محوریت این ارتباط منتشر کرده بود و البته مهمترین آثارش نیز به زندگی الویس اختصاص دارند، معتقد است رابطه این دو شخصیت مطابق واقعیت به نمایش گذاشته نشده است و ازقضا برعکس چیزی که در این فیلم نمایش داده میشود، کلنل پارکر همیشه از تابوشکنیهای الویس استقبال میکرد و نهتنها مانع نمیشد که او را تشویق نیز میکرد. بااینحال، اینگونه بزرگنماییها درباره شخصیت الویس و مدیر برنامههایش، خواهناخواه به جذابیت فیلم افزوده و البته گفتنی است که تام هنکس با بازی خارقالعاده و آستین باتلر جوان و جذاب با فرورفتن در نقش الویس، بهخوبی آن را باورپذیر میکنند.
نکته قابلتوجه دیگر فیلم، «فلش بک»های خارقالعادهای است که لورمن بسیار هنرمندانه در فیلم به نمایش میگذارد. این کارگردان استرالیایی میداند که چطور مخاطب را در میان گذشته و حال، میخکوب کند: تصاویری که پشت سر هم در میان دوران کودکی، جوانی و میانسالی این ستاره پرواز میکنند و تکاملی تدریجی را نشان میدهند که در الویس و زندگی حرفهایاش رخداده است.
«الویس» یکی از موفقیتهای کمنظیر در دنیای سینما در ژانر زندگینامه بوده است که البته این موفقیت بیش از هر چیز، به توانایی لورمن در ساخت فیلمهایی در این ژانر بازمیگردد.
گفتنی است که الویس و سرهنگ پارکر تنها ستارههای این فیلم نیستند. فیلم مملو از ستارههای آشنا است. از «بیبی کینگ»، خواننده بیرقیب دنیای «بلوز»، گرفته تا «مایکل جکسون»، با چهرهپردازیهای فوقالعاده در فیلم شخصیتپردازی شدهاند. آستین باتلر شاید در نگاه اول چندان به الویس شباهت نداشته باشد، اما آنقدر از پس ایفای نقش خوب برآمده و چهرهپردازیاش فوقالعاده است که در همان لحظههای آغازین فیلم، در ذهن مخاطب، «الویس واقعی» پذیرفته میشود.
زندگی عاشقانه الویس با همسرش پریسیلا (با بازی اولیویا دیجونگ) نیز در این فیلم به زیبایی به نمایش درآمده است. سرهنگ پارکر (تام هنکس) جایی در فیلم میگوید که «پیشبینی همهچیز» را کرده بود «جز عشق» و پسازآن، عشق و حمایتی که الویس از همسرش در طول زندگی دریافت میکرد، بهخوبی به تصویر کشیده میشود.
تماشای فیلم الویس برای طرفداران کلاسیک «راکاندرول» نیز، البته اگر نگاه سرسختانه به آن نداشته باشند، بسیار لذتبخش است، چراکه معروفترین ترانههای الویس در جایجای فیلم به گوش میرسند و کارگردان با انتقال قصه در پس هر ترانه، مخاطب را به زمزمه با آنها وامیدارد. این لذت با اجرای ترانه «ذهن مشکوک» دریکی از درخشانترین سکانسهای این فیلم به اوج میرسد.
«الویس» یکی از موفقیتهای کمنظیر در دنیای سینما در ژانر زندگینامه بوده است که البته این موفقیت بیش از هر چیز، به توانایی لورمن در ساخت فیلمهایی در این ژانر بازمیگردد. «الویس» پس از «گتسبی بزرگ»، دومین فیلم پرفروش لورمن است و البته موفقترین فیلم کمپانی برادران وارنر در سالهای همهگیری جهانی کرونا. علاوه بر اکران فیلم در سینماهای جهان، هماکنون امکان تماشای آنلاین آن نیز از طریق پلتفرمهای مختلف برای مخاطبان فراهمشده است.