کیلیان مورفی؛ ستاره این روزهای هالیوود

کیلیان مورفی

بخش بزرگی از شهرت سینمایی مورفی مدیون همکاری او با  سینماگر هم‌وطنش، کریستوفر نولان، است

کیلیان مورفی را شاید بتوان گوشه‌گیرترین هنرپیشه این روزهای سینما نامید. این بازیگر ایرلندی که در سال‌های اخیر بیشتر با سریال گانگستری پرطرفدارش، «پیکی بلایندرز»، شناخته‌شده است، فعالیت هنری‌اش را با موسیقی و خوانندگی آغاز کرد و هر چه شهرت بیشتری به دست آورد، بیشتر خود را از دید عموم پنهان کرد.

کیلیان مورفی متولد ۲۵ مه ۱۹۷۶، هنوز راه درازی در دنیای سینما در پیش روی خود دارد، اما بازیگری نیست که بیرون از کارش به دنبال جلب‌توجه باشد و مقاومت بی‌‌سر‌و‌صدای او در برابر نمایش زندگی شخصی‌اش درملأعام، او را قادر کرده است تا از چشم‌های کنجکاو پنهان بماند.

بخش بزرگی از شهرت سینمایی کیلیان مورفی مدیون همکاری او با  سینماگر هم‌وطنش، کریستوفر نولان، است.  او در سه‌گانه فیلم‌های ابرقهرمانی «شوالیه تاریکی» محصول ۲۰۰۵ – ۲۰۱۲ و فیلم حادثه‌ای علمی-تخیلی «سرآغاز» محصول ۲۰۱۰ و  فیلم جنگی «دانکرک»‌ محصول ۲۰۱۷،  و نیز  در آخرین فیلم در دست تولید این کارگردان با نام «اوپنهایمر» که قرار است در  ۲۰۲۳ اکران شود، نقش‌آفرینی کرده است.

کیلیان مورفی
اگر فقط یک‌چیز کیلیان مورفی را به مرکز توجهات تبدیل کرده باشد، همانا سریال «پیکی بلایندر» است

کیلیان مورفی و همسرش، ایوان مک‌گینس که او هم ایرلندی است، پس از سال‌ها زندگی در لندن، تصمیم گرفتند به دوبلین بازگردند تا دو پسرشان که حالا ۱۴ و ۱۶ ساله‌اند، به پدربزرگ و مادربزرگشان نزدیک‌تر باشند و از فشار زندگی در شهر شلوغی مثل لندن نیز رها شوند. تصمیم آنان به بازگشت به ایرلند، هم‌زمان با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گرفته شد و مورفی می‌گوید، به نظر می‌رسید که زمان مناسبی برای بازگشت باشد.

اگر فقط یک‌چیز کیلیان مورفی را به مرکز توجهات تبدیل کرده باشد، همانا سریال «پیکی بلایندر» (ساخته استیون نایت، فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی و کارگردان «تابو»، «وعده‌های شرقی») است که در فوریه ۲۰۲۲، ششمین و آخرین فصل آن پخش شد.

کیلیان مورفی درباره برخورد مردمی که در خیابان او را می‌شناسند، می‌گوید: «معمولاً می‌آیند و عکس می‌گیرند. یا گاهی مخفیانه عکس می‌گیرند. واقعاً این کار را دوست ندارم.»

«پیکی بلایندر» سریال تلویزیونی موفق و پربیننده‌ای درباره یک باند تبهکار در بیرمنگام در اوایل قرن بیستم است و خانواده رو به رشد شلبی از طبقه کارگر که این باند را اداره می‌کنند. در مرکز همه این ماجراها، «تامی شلبی» قرار دارد که رهبر «پیکی بلایندرز» است. استیون نایت، خالق سریال، می‌گوید: «کیلیان و تامی تقریباً دو قطب متضادند و شاید به همین دلیل باشد که این‌قدر خوب جواب داده است.»

کیلیان مورفی
کیلیان مورفی را شاید بتوان گوشه‌گیرترین هنرپیشه این روزهای سینما نامید.

نایت به میراندا کالینگ، نویسنده «اسکوایر»، می‌گوید که پس از آزمون بازیگری، متوجه شد که مورفی چندان روحیه گانگستری ندارد، اما مورفی در پیامی برای او نوشت: «به یاد داشته باش که من بازیگرم.» نایت می‌افزاید: «چیزی که هرگز فراموشش نکردم؛ و پسر، عجب بازیگری!»

از اولین حضورش در نقش «تامی» در اپیزود پیش‌نمایش، با لباسی بی‌عیب و نقص، سوار بر اسبی سیاه که از میان زاغه‌نشینان بیرمنگام می‌گذشت، واضح بود که کیلیان مورفی حق داشت برای گرفتن این نقش اصرار کند. او می‌گوید: «مدل مو، کت‌وشلوار، پایین آوردن صدا، از همه این‌ها استفاده کردم. این‌ها همه فقط ترفندهایی‌اند که می‌توان متوجه‌شان شد.»

پس از توقفی نسبتاً طولانی در ضبط فصل آخر «پیکی بلایندرز» به دلیل قرنطینه و خانه‌نشینی اجباری در بریتانیا در پی همه‌گیری کووید-۱۹، بالاخره در ژانویه ۲۰۲۱  فیلم‌برداری آغاز شد؛ اما شرایط به‌شدت تغییر کرده بود. مورفی می‌گوید: «چندان تجربه فیلم‌برداری خوشایندی نبود؛ به دلایل مختلف بسیار.»

مهم‌ترین دلیلی که همه دلایل دیگر را تحت‌الشعاع قرار داد، تشخیص ابتلای هلن مک‌کروری، یا «خاله پالی» تامی شلبی، به سرطان سینه بود. مک‌کروری نمی‌توانست به کارش ادامه دهد و فیلم‌نامه باید اصلاح و شخصیت «خاله پالی» حذف می‌شد. در شانزدهم آوریل، در اواسط فیلم‌برداری، مک‌کروری درگذشت. او فقط ۵۲ سال داشت.

کیلیان مورفی
بخش بزرگی از شهرت سینمایی کیلیان مورفی مدیون همکاری او با سینماگر هم‌وطنش، کریستوفر نولان، است.

کیلیان مورفی درباره فقدان همکارش گفت: «هنوز نمی‌توانم باور کنم که او اینجا نیست. منطقی نیست. هرگز چنین کسی را از دست نداده بودم؛ کسی که جوان و دوست باشد. خیلی گیج‌کننده بود؛ اما او باشکوه بود. او شخصی کاملاً باشکوه بود.»

کیلیان مورفی درباره حس خود به شهرت و اینکه دیگر هیچ‌کس با آدم عادی رفتار نمی‌کند، می‌گوید: «کمی عجیب است. بچه‌های من دوستش ندارند؛ اما نکته مهم، نحوه واکنش آدم و شیوه برخورد با آن است. می‌توان از این راه یا راه دیگری، با آن مقابله کرد.»

کیلیان مورفی درباره برخورد مردمی که در خیابان او را می‌شناسند، می‌گوید: «معمولاً می‌آیند و عکس می‌گیرند. یا گاهی مخفیانه عکس می‌گیرند. واقعاً این کار را دوست ندارم.»

کارگردان «پیکی بلایندرز» بازی خوب مورفی را یکی از دلایلی می‌داند که باعث شده است شخصیت «تامی» در عین خشن بودن، موردعلاقه مخاطبان باشد. نایت اعلام کرده است که قصد دارد یک فیلم «پیکی بلایندرز» نیز بسازد. او دراین‌باره می‌گوید: «ما در ۱۸ ماه تا دو سال آینده آن را خواهیم ساخت.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا کیلیان مورفی هم در فیلم حضور خواهد داشت، با قاطعیت می‌گوید: «بله. این تمام چیزی است که می‌توانم به شما بگویم.»

کیلیان مورفی

کیلیان مورفی

آیتم های مشابه

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر

گفت‌وگو با کیلیان مورفی برنده بهترین اسکار بهترین بازیگر مرد ۲۰۲۴

مدیر

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی